Truckershotel Ulft bijna klaar maar zonder truckers

Truckershotel Ulft bijna klaar maar zonder truckers

Het truckershotel in Ulft is bijna klaar, maar truckers zullen er niet overnachten. Het plan bleek niet haalbaar. Eigenaar Don de Jong heeft nu zijn zinnen gezet op het realiseren van truckparkings met logies.

Kent u dat verhaal van dat oude schoolgebouw in Ulft dat een chauffeurshotel zou worden. Dat chauffeurshotel kwam er niet. Don de Jong, eigenaar van Logistiek dienstverlener Don Trucking, die rijdt in opdracht van verladers, wil zijn chauffeurs in ‘nette omstandigheden’ van hun weekendrust laten genieten. Dus kocht hij eind 2017 een oude basisschool in het Gelderse Ulft, dichtbij de Duitse grens. Zijn plan: de school verbouwen tot een volwaardig chauffeurshotel.

Geen chauffeurs in het hotel

Ruim een jaar later is de verbouwing zo goed als afgerond van wat het 1e volwaardige truckershotel van Nederland moest worden, maar vrachtwagenchauffeurs zullen er niet overnachten. Het wordt een bed&breakfast voor toeristen inclusief kunstgalerie. De 26 slaapplaatsen voor chauffeurs (truckers zouden kamers delen) worden nu acht 2-eenpersoonskamers. In mei moet het hotel klaar zijn voor opening. Het originele plan bleek niet haalbaar, verklaart eigenaar Don de Jong zijn beslissing af te zien van een chauffeurshotel: "Het plan was de chauffeurs (235 chauffeurs uit Polen, Roemenië en Oekraïne rijden voor Don Trucking red.) hun vrachtwagens parkeerden bij de grensovergang Beek en van daaruit per shuttlebus naar het hotel zouden worden gebracht en terug. "Dat was achteraf geen flexibele oplossing bovendien moesten we de vrachtwagens laten bewaken. Al met al financieel niet haalbaar."

Parkings met logies in Nederland

Het afblazen van het chauffeurshotel betekent niet dat De Jong zijn chauffeurs nu laat stikken. De Jong heeft zijn chauffeurshotel plan ingeruild voor een groter idee. Hij wil truckparkings met logies realiseren op diverse plekken in Nederland. Samen met Fouad Tawfik, student Bedrijfskunde van Hogeschool Arnhem Nijmegen onderzoekt hij de mogelijkheden van 6 opties in Nederland. De Jong mikt op logistieke hotspots als Moerdijk, Venlo, Tilburg. De parkings met logies moeten gebouwd worden met circulaire oplossingen/producten (denk aan zeecontainers red.) en worden voorzien van zonnepanelen. Per parking mikt hij op 250 slaapplaatsen. "Het oude plan is de basis van het nieuwe idee." Zo moeten de logies ook worden voorzien van eet- en kookgelegenheid.

EU wetgeving

De Jong speelde al langer met het idee. Door de uitspraak van het Europese Hof van Justitie eind december 2017, die slapen in de cabine in het weekend verbiedt, kwam het chauffeurshotel plan in een stroomversnelling. De zogenoemde wekelijkse rusttijd van 45 uur – die onder voorwaarden tot 24 uur kan worden ingekort – doorbrengen in de cabine druist duidelijk in tegen de doelstelling van de EU-wetgeving om de arbeidsomstandigheden van bestuurders te verbeteren, aldus het hof. Om boetes van onder meer ILT te voorkomen, moeten er stappen worden gezet.

Peter de Weerd

Peter de Weerd

Redacteur Logistiek en Logistiek.nl. Hij focust zich met name op de deelgebieden (smart) warehousing en e-fulfilment