Als specialist in foto- en videoapparatuur beschikt Kamera Express over een breed assortiment van 42.000 producten. Klanten kunnen terecht in 33 winkels of online bestellen op één van de veertien Europese webshops. 'Meestal hebben ze het dan binnen een dag in huis', vertelt teamlead category management Michiel van Zwienen. 'Sommige artikelen houden we niet zelf op voorraad, maar ook die kunnen we binnen enkele dagen leveren. We werken met een netwerk van 250 leveranciers die snel kunnen schakelen wanneer dat nodig is.'
We kijken nu veel meer vooruit dan achteruit”
De juiste mix van artikelen
De aansturing van de supply chain, inclusief winkelbevoorrading, vindt plaats vanuit de centrale planningsafdeling in Capelle a/d IJssel. De complexiteit zit ‘m erin dat vraagpatronen per winkel en per seizoen sterk kunnen variëren, legt demand planner Bob van der Stigchel uit. 'In Duitsland hebben we bijvoorbeeld een winkel in een gebied waar veel vogelspotters komen. Daar verkopen we veel verrekijkers.'
Daarnaast vertoont de vraag seizoenspatronen. In het voorjaar als de zon gaat schijnen, trekken mensen er massaal op uit om foto’s te maken. En ook tijdens Black Friday en de feestdagen stijgt de verkoop fors. Van der Stigchel: 'De beschikbaarheid moet dan perfect zijn maar daarna moeten we ook weer tijdig afschalen. Camera’s zijn hoogwaardige artikelen, dus die wil je niet teveel op voorraad hebben.'
Schaalbaar supply chain platform
Om tot optimale voorraadniveaus te komen, gebruikt Kamera Express sinds kort het supply chain platform Slim4 van Slimstock. 'Voorheen deden we dit vanuit ons ERP-systeem, maar dat was vanwege de groei die we als bedrijf doormaken, niet langer houdbaar', zegt COO Hans Danhof.

Het ERP-systeem gaf besteladviezen op basis van slechts vijf weken verkoophistorie en minimum voorraadniveaus die handmatig moesten worden ingesteld. 'Dit supply chain proces was onvoldoende schaalbaar. We hadden behoefte aan een geïntegreerd voorraad- en replenishmentplatform dat inspeelt op verkooppatronen en verschillende verkoopkanalen.'
Rust in inboud-proces
Sinds de introductie van Slim4 is de beschikbaarheid met tien procent gestegen en de overvoorraad flink gedaald. 'We kijken nu veel meer vooruit dan achteruit', vertelt Van Zwienen. 'Het systeem maakt een forecast van de vraag en zorgt dat we richting de seizoenen in iedere winkel precies op tijd de juiste voorraad opbouwen.'
Een belangrijke functie is het berekenen van optimale bestelhoeveelheden per product, vult Van der Stigchel aan. 'Slim4 houdt rekening met logistieke factoren zoals volle pallets of de werkdruk bij goederenontvangst. Producten die geen al te hoge waarde vertegenwoordigen, bestelt Slim4 dan automatisch wat meer. Bij onze winkels, en zeker in het DC, scheelt dit behoorlijk wat handelingen. Dit brengt rust in onze inbound-processen waardoor medewerkers tijd overhouden om bijvoorbeeld het proces rondom winkelreplenishment steeds beter te maken.'
Het berekenen van optimale bestelhoeveelheden per product brengt rust in onze inbound-processen”
Ondersteuning bij productintroducties
Waar Slim4 volgens hem ook goed bij helpt, is het plannen en bijsturen van voorraden rondom productintroducties. 'Dit zijn altijd lastige situaties voor een planner omdat je nooit weet hoe groot de vraag naar zo’n nieuw product gaat zijn. Wordt een nieuw type camera vanaf dag één overladen met positieve reviews, dan kan het ineens hard gaan en moet je scherp zijn.'
Vaak zijn er tijdens zo’n introductiepiek slechts beperkte hoeveelheden snel bij te bestellen, dus is het extra belangrijk dat die eerste inlading meteen goed is. 'Slim4 helpt daarbij en kan bijvoorbeeld een kopie maken van een vergelijkbaar product. Zodra de verkoop start, is het zaak kort op de bal te zitten en snel te handelen als de vraag veel afwijkt van de prognose.'
Klaar voor groei
Volgens COO Hans Danhof is met de implementatie van Slim4 een belangrijke stap gezet in het toekomstbestendig maken van het retailbedrijf. 'Er zijn in de Europese markt van foto-en filmapparatuur nog veel kleine spelers actief en verdere consolidatie ligt in het verschiet. Met de nieuwe supply chain inrichting kunnen we de extra complexiteit van nieuwe verkoopkanalen en lokale differentiatie op een schaalbare manier invullen. Er staat een robuust en schaalbaar supply chain proces waarmee we klaar zijn voor groei.'
Dit artikel is gesponsord door Slimstock.






