Beperk de impact van milieuzones op transportplanning

Beperk de impact van milieuzones op transportplanning

Transportbedrijven die werken met dieselvoertuigen worden steeds vaker geconfronteerd met milieuzones. Ritplanningssoftware, zoals PTV OptiFlow, biedt uitkomst door milieuzones mee te nemen in de routeplanning en overtredingen te voorkomen.

Een milieuzone is een gebied – meestal in een binnenstad – waar bepaalde voertuigen niet mogen rijden. Meestal gelden de beperkingen voor oudere vrachtwagens met dieselmotoren, maar ook aan personenbussen, bestelauto’s en personenauto’s worden in sommige gemeenten strenge eisen gesteld. 

Op dit moment hebben vijftien gemeenten een milieuzone voor dieselvrachtwagens: Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Maastricht, Maasvlakte Rotterdam, Rijswijk, Rotterdam, ’s-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht. 

Van levensbelang

Veel steden kampen met luchtvervuiling door de uitlaatgassen van het verkeer. Daardoor leven Nederlanders gemiddeld een jaar korter. Inzet van schonere voertuigen is dus letterlijk van levensbelang. Daarnaast leveren schonere voertuigen een minder grote bijdrage aan de opwarming van de aarde. 

Om de luchtkwaliteit te verbeteren, hebben vijftien gemeenten inmiddels een milieuzone voor voertuigen ingesteld. Tot voor kort had elke gemeente daarvoor zijn eigen verkeersregels en -borden. Om weggebruikers meer duidelijkheid te verschaffen, zijn die in 2020 overal gelijkgetrokken. 

‘Paarse’ milieuzones

De vijftien milieuzones voor vrachtwagens zijn alleen toegankelijk voor voertuigen met minimaal emissieklasse 6 (Euro 6-motor). Ook vrachtwagens met een elektromotor vallen hieronder. Een vrachtwagen met een Euro 5-motor of lager mag niet naar binnen. Sinds 1 januari 2022 zijn deze ‘paarse’ milieuzones te herkennen aan de borden met een paarse stip waarin het cijfer 6 staat. 

Vier gemeenten hebben een milieuzone voor bestelauto’s en personenauto’s: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Dat kan een gele of groene milieuzone zijn. De gele zijn toegankelijk voor auto’s met emissieklasse 3 of hoger, de groene alleen voor auto’s met emissieklasse 4 of hoger. 

Zichtbaar op de kaart

Overtredingen zijn te voorkomen door de planningssoftware van PTV te raadplegen, zoals het ritplanningssysteem PTV OptiFlow of TLNplanner, de standaard routeplanner van de transportsector in Nederland en België. Deze systemen maken de milieuzones zichtbaar op de kaart en nemen die mee in de planning. 

Al deze systemen geven de planners een waarschuwing als een geplande route door een milieuzone loopt. De planners zien voor welke voertuigen en emissieklassen de zone wel of niet toegankelijk is, zodat ze direct maatregelen kunnen nemen. Gebruikers die het ritplanningssysteem PTV OptiFlow hanteren, hebben de mogelijkheid om de emissieklasse in het voertuigprofiel op te nemen. De software houdt daar rekening mee, zodat alleen voertuigen worden ingepland die aan de regels voldoen. 

Van milieuzones naar zero-emissiezones 

De regelgeving omtrent de uitstoot van voertuigen wordt alleen maar strenger. Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten voor vrachtauto’s en bestelauto’s zelfs zero-emissiezones invoeren: zones waarin deze voertuigen helemaal geen schadelijke stoffen mogen uitstoten. Naar verwachting gaan dertig tot veertig grote en middelgrote steden hun binnenstad afsluiten voor vervuilend vrachtverkeer. 

De impact van milieuzones op de transportplanning is nu nog te overzien. Maar dat verandert als in 2025 het aantal zones toeneemt en de eisen strenger worden. Wie dan zijn klanten in zero-emissiezones wil bedienen, zal eerst zijn wagenpark moeten elektrificeren. Dat gaat gepaard met een andere manier van plannen met andere restricties, zoals de actieradius van voertuigen, beschikbaarheid van stroom, locaties van laadpalen en overslag via stadshubs. Ontdek in de whitepaper andere concurrentievoordelen van een automatisch ritplanningsysteem. 

Dit artikel is gesponsord door PTV Logistics.

Lambert van Dieren (ceo Westerman Multimodal  Logistics) en Ronald Suurd (ceo Altrex Group) gaan de samenwerking aan.

Westerman gaat voor ladderproducent Altrex rijden

Westerman Multimodal Logistics is geselecteerd als nieuwe huisvervoerder van Altrex. De logistiek dienstverlener verzorgt per 1 januari 2025 het transport van de ladders, steigers en hangbruggen van Altrex binnen de Benelux. Ervaring met dit soort lengtegoederen heeft Westerman opgedaan in het fietsennetwerk.

Oegema versterkt bouwtransport met overname Klomp

Oegema versterkt bouwtransport met overname Klomp

Oegema Logistics neemt Klomp Transport in Zwolle over per 1 januari 2025. De bedrijven nemen vervolgens anderhalf jaar de tijd voor de overdracht.

Hizkia van Kralingen Foto's: Fred Libochant Fotografie & HIZKIA

Hizkia van Kralingen verovert met zijn 'Turtle' de wereldwijde...

Kunsttransport is een niche binnen de logistiek waar weinig mensen bij stilstaan, maar Hizkia van Kralingen heeft er zijn levenswerk van gemaakt. Zijn verhaal begint in de Haagse binnenstad, waar zijn grootvader in 1926 een verhuisbedrijf startte. Dit familiebedrijf, Van Kralingen Verhuizingen, verzorgde kleinschalig ook kunsttransport voor musea zoals het Haags Gemeentemuseum (nu Kunstmuseum) en het Mauritshuis. Van Kralingen besloot het familiebedrijf niet van zijn vader over te nemen, maar wel het onderdeel kunsttransport. "Ik wilde mijn eigen pad bewandelen en niet teveel op gebaande paden uitkomen", vertelt Van Kralingen.

C&A slaat handen ineen met Rhenus Warehousing Solutions

C&A slaat handen ineen met Rhenus Warehousing Solutions

C&A gaat voortaan gebruikmaken van de faciliteiten en diensten van Rhenus Warehousing Solutions in het Duitse Hückelhoven in Noordrijn-Westfalen. De logistiek dienstverlener wordt verantwoordelijk voor de centrale Europese hub van de kledingketen, die op dit moment zo'n 1.300 winkels in Europa heeft.