Omnichannel aanpassingen in de retail supply chain

Omnichannel aanpassingen in de retail supply chain

De hedendaagse consument winkelt via meerdere kanalen en retailers zien zich gedwongen zich aan te passen. Naast fysieke winkels bieden veel kruideniers online service aan. Voorraad die naar een winkel gaat, kan worden gebruikt voor aanvulling van het schap, voor een click-and-collect bestelling of voor online in-store fulfillment. De supply chain wordt aangepast aan deze omnichannelretail. Dit om voorraden op verschillende bestemmingen, zoals distributiecentra (DC's) en fulfillmentcentra in winkels, zo efficiënt en snel mogelijk met elkaar te verbinden.

Op dit moment zijn er veel DC's die zich richten op online bestellingen, maar met de verandering in de vraag is deze strategie misschien niet langer levensvatbaar. Kruideniers moeten het distributienetwerk heroverwegen, om ervoor te zorgen dat het bijdraagt aan de winstgevendheid. Een oplossing zou kunnen zijn om de omnichannelactiviteiten in één gebouw onder te brengen, maar dit zal grotendeels afhangen van de bestaande infrastructuur en de vraag van het kanaal.

Verbeterde zichtbaarheid

Software kan een hulpmiddel zijn om de impact van deze verandering te maximaliseren. De evolutie van de toeleveringsketen van een kruidenier kan leiden tot een verbeterde zichtbaarheid, traceerbaarheid van producten en realtime gegevens over de volledige toeleveringsketen, wat bedrijven in de voedingsdistributie helpt om vraag en aanbod nauwkeurig te kwantificeren. Met digitale enablement worden realtime gegevens eenvoudig toegankelijk, workflows gestroomlijnd en kritieke informatie direct beschikbaar. En last but not least verbetert deze transformatie ook de wendbaarheid -in termen van reactiesnelheid- in het licht van uitdagingen bij de levering aan leveranciers, waardoor risico's tot een minimum worden beperkt.

Betere samenwerking

De evolutie van de toeleveringsketen zal ook een betere samenwerking met partners en leveranciers mogelijk maken. Door informatie in realtime te delen, wordt de samenwerking met leveranciers en partners gestroomlijnder. Ten slotte maken gedigitaliseerde kwaliteitscontroles het eenvoudiger om kwaliteitscontrolemaatregelen na te leven, de traceerbaarheid te verbeteren en de terugroepbereidheid te vergroten door eenvoudigere en snellere kwaliteitsrapportage.

Uitdagingen

Er zijn echter een aantal belemmeringen voor de ontwikkelingen in de toeleveringsketen. Efficiënt voorraadbeheer blijft een uitdaging voor omnichannelactiviteiten. Een supply chain die gebruik maakt van technologie vergemakkelijkt het voorraadbeheer, maar als deze niet goed wordt beheerd, verhoogt overtollige voorraad het risico op verspilling en de behoefte aan werkkapitaal. Een gebrek aan voorraad kan leiden tot een gebrek aan voorraad en stock-outs. Kruideniers hebben ook te lijden onder een gebrek aan kennis, verouderde infrastructuur, aarzeling als ze nieuw zijn met technologie en automatisering, en kosten.

Niet achterop raken

Ondanks de belemmeringen zullen bedrijven die niet bereid zijn om hun toeleveringsketens aan te passen om aan de veranderende verwachtingen van de consument te voldoen, achterop raken en omzet verliezen. Klanten eisen gemak en een positieve winkelervaring. Om effectief te concurreren, moeten retailers zich van hun concurrenten onderscheiden op ervaring, service, kwaliteit en waarde.

Software

Software kan een strategisch hulpmiddel zijn bij het verbeteren van de productiviteit en het verlagen van de servicekosten. Software levert ook gegevens die de bedrijfsvoering kunnen verbeteren. De drijvende kracht achter het gebruik van technologie is het verbeteren van de efficiëntie. Het kan niet alleen winstgevendheid ondersteunen, maar ook betrouwbaarheid en consistentie bieden wanneer arbeid schaars is.

Gemengde kratten

Bij Dematiczien ze dat detailhandelaars in voedingsmiddelen digitaal actief worden, vooral in winkels met contactloze kassa's, elektronische schapetiketten en digitale schermen met promoties. De technologie komt niet alleen de klant ten goede, maar verbetert ook de activiteiten in de winkel voor de kruidenier.
Automatisering wordt ook geïmplementeerd in de back-end DC's. Gemengde kratten worden steeds meer gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie, omdat winkelleveringen meestal in kratten of op pallets aankomen. Het handmatig verzamelen van kratten kan fysiek zwaar zijn, vooral bij zwaardere kratten, en foutgevoelig. Kruideniers zijn afhankelijk van het ontvangen van de juiste hoeveelheid en kwaliteit van de producten die ze nodig hebben, dus het automatiseren van dit proces verbetert de nauwkeurigheid.

Innovaties versnellen

Tot slot kunnen partnerschappen met automatiseringscapaciteiten innovaties versnellen omdat ze bekend zijn met het realiseren van verbeteringen voor klanten. Voor kruideniers is het belangrijk dat ze een partner zoals Dematic vinden die hun bedrijf en de veranderende behoeften van de sector begrijpt.

Dit artikel is gesponsord door Dematic.