PODCAST Uitblinkers in de logistiek [6] - 'Medewerkers stap voor stap begeleiden'

PODCAST Uitblinkers in de logistiek [6] - 'Medewerkers stap voor stap begeleiden'

Schaarste op de arbeidsmarkt heeft ook positieve kanten. Werkgevers in de logistiek zijn zich meer bewust van het feit dat ze meer moeten doen om mensen te behouden. Financiële begeleiding bijvoorbeeld of fitnessprogramma's. Alwin Schweckhorst (Rabelink) praat daarover met lector Dick van Damme (HvA) in deze podcast.

De rek is er wel een beetje uit bij mensen, maar ook bij het alsmaar efficiënter maken van processen om de productiviteit van medewerkers verder omhoog te krikken. Rabelink maakt nu de eerste stappen naar meer automatisering, autonoom werkende systemen in de toekomst, waar minder mensen bij nodig zijn. De mensen die er wel zijn krijgen, volgens Schweckhorst maximale ondersteuning, letterlijk, met behulp van exoskeletten bijvoorbeeld, die het lichaam helpen bij het tillen van zware lasten. Maar bij Rabelink - nummer 42 in de Top 100 Logistiek Dienstverleners van 2022 - ligt vooral veel nadruk op het ontwikkelen van medewerkers; zelfs op een gestructureerde wijze vastgelegd in een storyboek en ook gericht op schoolverlaters. Allemaal bedoeld om medewerkers te helpen hoe ze zich kunnen bekwamen.

Helpen bij slechte financiële situatie

Dick van Damme merkt dat steeds meer partijen in de Top 100 Logistiek Dienstverleners aandacht hebben voor het onderwerp scholing en het vasthouden van personeel. “Opvallend vind ik de kwalitatieve stap die ze zetten, niet meer zomaar een regeling maar ze begeleiden dat ook veel meer. Zo kom ik tegen dat bedrijven behulpzaam zijn met de financiële situatie van het personeel met bijvoorbeeld budgetcoaches. Nou, dan snap je wat het betekent, als je mensen aan je wilt binden.”
Maar ook in het werk zelf zijn bedrijven volgens Van Damme echt wel bezig om hun mensen naar volgende niveau in de organisatie te krijgen zoals teamleider bijvoorbeeld. “Dat is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk. Maar de schaarste op de arbeidsmarkt dwingt het management er wel toe om dit punt beter hun best te doen. Dat is goed voor het personeel.”

Beluister de podcast:

Nieuwsgierig naar nieuwe mogelijkheden

Er komt veel op bedrijven en op medewerkers af, denk alleen maar aan AI en ChatGPT. Schweckhorst zegt: “We zijn daar met z’n allen heel nieuwsgierig naar wat de mogelijkheden zijn, maar deels is het misschien ook wel een beetje beangstigend voor iedereen. Ik denk dat het heel goed gekaderd moeten worden hoe je daar mee om kunt gaan in de toekomst. Dat is toch waar we ons als sector nadrukkelijk mee bezig moeten houden, wat komt er op ons af en wat kunnen we daar mee? Blijven kijken naar vernieuwing, juist ook met mensen die van de opleidingen komen. Daarom investeren we veel in stageplekken en jonge mensen, want zo krijg je oude en nieuwe kennis bij elkaar en daar word je ontzettend sterk van.”

We brengen oude en nieuwe kennis bij elkaar”

“We zijn fors gegroeid de afgelopen jaren”, zegt Schweckhorst. “Met nieuwe klanten, maar ook met bestaande. Gemiddeld zijn opdrachtgevers al zo’n vijftien jaar bij ons, sommigen dus al veel langer. Ook bij het personeel is het verloop niet groot. Ik denk dat het komt, doordat we veel mogelijkheden bieden aan mensen om intern te switchen bijvoorbeeld naar een andere divisie.” Mede door overnames die Rabelink heeft gedaan, zijn er meerdere, diverse rollen ontstaan waar medewerkers zich in kunnen ontwikkelen.

Alleen een linkje sturen is natuurlijk onvoldoende

Communiceren met medewerkers is en blijft toch vaak een lastig punt, merkt Van Damme op. Zo zijn er bedrijven die met een zekere trots melding maken van het hebben van link waar medewerkers zelf kunnen vinden welke opleidingen er zijn. “Tja, je kunt mensen ook stimuleren om iets te gaan doen waarmee ze zichzelf kunnen ontwikkelen. Dat kom je gelukkig ook tegen bij logistiek dienstverleners in de Top 100; zelfs bedrijven die hun mensen aanmoedigen een opleiding te gaan volgen vanuit het beschikbare opleidingsbudget, die niet direct gerelateerd is aan het werk dat ze doen. Zo kun je als bedrijf ontdekken dat sommige medewerkers hele andere talenten en ambities hebben. Voor de ontwikkeling van mensen is dat heel goed. Mensen zijn ‘gelukkiger’ daardoor en presteren waarschijnlijk ook beter in het werk dat ze doen.”

Technologie kan helpen om overlast te voorkomen

De samenwerking tussen verladers en logistiek dienstverleners is afhankelijk van veel factoren. Naast een goede klik, ook tussen de mensen over en weer, gaat het ook om kennis van processen en de wil om te optimaliseren. Bij Jumbo ontdekken ze in de relatie met logistiek dienstverleners bezig is met een flinke professionaliseringsslag. Alberdine van Velzen voert dagelijks gesprekken met logistieke partijen en merkt dat er veel is verbeterd met dank ook aan de IT systemen die steeds beter worden. “Wij worden er beter van als we met meer inzicht meer efficiency kunnen realiseren, maar logistiek dienstverleners op hun beurt natuurlijk ook.”
Medewerkers krijgen steeds meer te maken met technologie in de warehouses en in de cabine van de vrachtwagen. Jumbo wil die technologie ook inzetten om te voorkomen dat de vrachtwagens overlast veroorzaken bijvoorbeeld in woonwijken waar scholen zijn en in de buurt van voetbalvelden. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat ook daarover, en over minder kilometers maken met vol beladen auto’s. Je ziet bij iedereen de drive ontstaan om dat te gaan realiseren.”

Heres Stad

Heres Stad

Hoofdredacteur Logistiek.nl