PODCAST Uitblinkers in de logistiek [2] - 'LDV-ers zijn het oliemannetje'

PODCAST Uitblinkers in de logistiek [2] - 'LDV-ers zijn het oliemannetje'

De vraag wie er aan de knoppen zit om het logistieke proces optimaal aan te sturen, is misschien wel actueler dan ooit. Met het oog op de Top 100 Logistiek Dienstverleners van dit jaar praten Liane Philipsen (Mainfreight) en Kees Verweij hierover in deze podcast. Wat kan de dienstverlener en wat wil de verlader?

Als het iets is veranderd, dan is het wel dat opdrachtgevers steeds meer op zoek zijn naar verdieping van de samenwerking met logistiek dienstverleners. Dat maakt het voor Liane Philipsen van Mainfreight dat ze al zesentwintig jaar in dit wereldje bij hetzelfde bedrijf met veel plezier werkzaam is. “Ik wil graag eraan bijdragen om het imago van de sector te verbeteren, ook als bestuurslid van NDL. We zoeken echt naar de combinatie van enerzijds automatisering en anderzijds het teamwork wat altijd zal blijven. Hoe je dat doet, daarin kun je echt onderscheidend zijn.”

Lees ook serie Topvrouwen met Liane Philipsen: 'Mannen wees niet zo naïef'

Alles moet blijven lopen ook in onzekere situaties

Maar krijgen logistiek dienstverleners wel de ruimte om echt van toegevoegde waarde te zijn? Daarover gaat het onder andere in deze podcast, samen met Kees Verweij (BCI Global) die jaarlijks de Top 100 Logistiek Dienstverleners samenstelt in samenwerking met Logistiek.nl. “Ik bewonder de sector. In feite zijn zij het oliemannetje van de samenleving geworden, die moet zorgen dat alles blijft lopen ook in onzekere situaties, zoals we de laatste jaren meemaken. Van hen wordt gevraagd om steeds innovatiever te zijn met alle handelsconflicten die zich voordoen en met een krappe arbeidsmarkt. Daar ligt wat betreft het samenstellen van de Top 100 ook steeds meer het accent: hoe innovatief zijn dienstverleners voor de samenleving.”

Beluister de podcastserie UITBLINKERS IN DE LOGISTIEK

Er valt nog veel te ontdekken in pilots met verladers

Voor een aantal klanten voert Mainfreight de ketenregierol uit, voor anderen niet. Volgens Philipsen is dat echt afhankelijk van de kennis bij de verlader en de complexiteit van de keten. “Wij kunnen daarbij wel breder kijken, naast luchtvracht en zeetransport ook naar warehousing bijvoorbeeld. Als we merken dat er vertragingen optreden in de supply chain, kunnen we een andere oplossing aanbieden.”
Met diverse pilots gericht op meer betrouwbaar, sneller of duurzamer transport bouwt Mainfreight kennis op samen met opdrachtgevers. “In die zin worden we echt wel uitgedaagd. Er valt nog heel veel te ontdekken. Maar dat moeten we wel samen doen.”

Liane Philipsen
Liane Philipsen

Data nodig om juiste keuzes te kunnen maken

In de logistiek gaat het volgens Verweij vooral om risicobeheersing. “We zien dat aan de overvolle warehouses bijvoorbeeld. Iedereen heeft voorraden opgebouwd. Wat je wilt als verlader en logistiek dienstverlener is beschikking hebben over de data op basis waarvan je de juiste keuzes kunt maken. Dat kost tijd, geld en commitment. Niet iedere verlader kan zich dat veroorloven, dus daar kun je ook logistiek dienstverleners voor inschakelen. Ik merk dat veel bedrijven voor die vraag staan.”
Mainfreight scoorde afgelopen jaar hoog op het aspect ketenregie in de Top 100. Verweij: “ Het bedrijf heeft een eigen visibility tool ontwikkeld, waarmee ze inzicht geven, ook van wat andere transportbedrijven doen die worden ingeschakeld. Dat is echt onderscheidend.”

Kees Verweij
Kees Verweij

A.S. Watson - bouwt control tower liever zelf

Sommige verladers kiezen er nadrukkelijk voor om zelf aan de knoppen te zitten en regisseur te zijn van de logistieke keten. A.S. Watson – bekend van Kruidvat, Trekpleister en ICI Paris – is daar een goed voorbeeld van. Supply chain manager Yvette Heijwegen is met haar team bezig met de ontwikkeling van een eigen control tower. “Wat iemand anders beter kan, besteden we graag uit”, zegt ze in deze podcast. “Waar wij het verschil in kunnen maken, doen we zelf. Ook de transportplanning, omdat wij alle specifieke kenmerken van een winkel kennen. Elk jaar kijken we of we nieuwe transporteurs moeten aansluiten. Maar dat willen we dan wel doen voor langere tijd. Met hen zetten we pilots op voor duurzaam transport. Ook omdat we niet weten wat er mogelijk is.”

Lees ook: Kruidvat neemt nieuw dc Oosterhout in gebruik - fotoreportage

Yvette Heijwegen
Yvette Heijwegen
Heres Stad

Heres Stad

Hoofdredacteur Logistiek.nl