PTV introduceert slimme control tower: meer zicht en grip

PTV introduceert slimme control tower: meer zicht en grip
PTV Axylog: een samenwerkingsplatform en control tower inclusief chauffeursapp.

PTV introduceert PTV Axylog: een samenwerkingsplatform en control tower inclusief chauffeursapp die belanghebbenden zicht en grip op de transportketen biedt en hen in staat stelt om direct in te grijpen bij verstoringen.

Minstens zo belangrijk als een goede transportplanning is de uitvoering en opvolging daarvan. Dat is een steeds grotere uitdaging, gezien het toenemende aantal verstoringen in de keten. PTV biedt uitkomst met PTV Axylog: een control tower die planners real-time inzicht biedt in de status van orders, ritten en voertuigen en de tools geeft om waar nodig direct in te grijpen.

Zonder goede planning is het onmogelijk om een gestroomlijnde transportoperatie op te zetten. Echter, een goede planning is nog maar het halve werk. De grootste uitdagingen ontstaan wanneer deze ten uitvoer wordt gebracht. Denk aan een telefoontje vanaf het afleveradres met de vraag of het aflevertijdstip kan worden verschoven. Of aan een aflevering die een half uur langer duurt dan gepland, waardoor de rest van de geplande stops vertraging oploopt. En dan hebben we het nog niet over ongevallen die files veroorzaken of andere externe factoren die meespelen.

Grip op uitvoering transportplanning

Voor het maken van een efficiënte en effectieve planning is een ritplanningssysteem zoals PTV Route Optimiser ST of PTV Optiflow van essentieel belang. Dat zorgt ervoor dat alle chauffeurs goed voorbereid en zo efficiënt mogelijk de weg gaan. En als die chauffeurs onderweg moeten uitwijken vanwege files of blokkades, kunnen ze vertrouwen op de alternatieve routes die PTV NavigatorG2 razendsnel voor hen uitrekent en uittekent.

Maar hoe hou je grip op de uitvoering? Hoe zie je of de uitvoering van de ritten voorloopt of achterloopt op planning? Welke mogelijkheden zijn er om te kunnen schakelen met je chauffeur op afwijkingen en verstoringen en real-time de planning aan te passen? En wat zijn dan de nieuwe ‘estimated times of arrival’ (ETA’s) die je al dan niet geautomatiseerd richting belanghebbenden kunt communiceren? Daarvoor is een nieuwe oplossing beschikbaar: PTV Axylog.

Control tower: volledig zicht op het transport

PTV Axylog is een platform dat je volledig zicht biedt op de transportoperatie, net zoals verkeersleiders in een verkeerstoren volledig zicht hebben op het vliegverkeer. Het platform stelt belanghebbenden in staat om orders, ritten en voertuigen nauwgezet te volgen en direct in te grijpen wanneer nodig. Het platform wordt continu gevoed met real-time data uit telematica-apparatuur van de eigen vloot of die van andere vervoerders. Een standaard API-koppeling met planningssoftware zoals PTV Route Optimiser ST of PTV Optiflow maakt het mogelijk om te monitoren of de uitvoering van de ritten conform planning verloopt. Ook kan PTV Axylog via API’s gekoppeld worden aan TMS-, WMS- en ERP-systemen.

Dat is nog lang niet alles. Als een rit tijdens een stop vertraging oploopt, berekent de PTV Axylog wat dat betekent voor de ETA’s van alle volgende stops. Uiteraard houdt PTV Axylog rekening met venstertijden, stoptijden, rij- en rusttijden en andere restricties. Het mooie is: niet alleen de planners kunnen de aangepaste ETA’s zien, maar desgewenst ook de opdrachtgevers en ontvangers van de betreffende zendingen. Op die manier blijft de hele keten op de hoogte van wijzigingen in aflevertijden.

Mobiele app voor communicatie met chauffeurs

Wat PTV Axylog extra als mogelijkheden biedt, is de mobiele app voor chauffeurs. Deze app biedt niet alleen de mogelijkheid om voortdurend de coördinaten van het voertuig naar het platform te sturen, maar ook om ontvangers digitaal te laten tekenen voor ontvangst en ook foto’s hieraan toe te voegen. Deze elektronische ‘proof of deliveries’ (ePoD’s) zijn direct na aflevering digitaal beschikbaar in het platform en kunnen het startsein geven voor uiteenlopende geautomatiseerde processen. Denk aan het versturen van notificaties naar opdrachtgevers en ontvangers of het opstarten van de facturatie.

Uiteraard kan men via de mobiele chauffeursapp direct in verbinding staan met de chauffeurs. Er kan gechat worden met de chauffeurs, data en documenten kunnen uitgewisseld worden en men feedback verzenden en ontvangen. Uiteraard kan dit ingezet worden om chauffeurs te informeren over wijzigingen in de planning. Vanuit de app kunnen chauffeurs tevens direct een navigatietool zoals PTV NavigatorG2 opstarten om te navigeren naar de eerstvolgende stop.

Meer tevredenheid, minder stress, lagere kosten

In de praktijk zie je vaak dat de transportplanning al achterhaald is zodra de eerste voertuigen zijn vertrokken. Een platform zoals PTV Axylog helpt niet om afwijkingen en verstoringen van de planning tegen te gaan. Maar de control tower functionaliteit helpt wel om problemen razendsnel te signaleren en de gevolgen daarvan tot een minimum te beperken en iedereen tijdig te informeren. Het resultaat: meer tevredenheid bij opdrachtgevers en ontvangers, minder frustraties bij chauffeurs, minder stress op de planningsafdelingen en uiteindelijk ook lagere transportkosten.

Dit artikel is gesponsord door PTV.