De IT-generatie staat aan het roer - wat levert dat op?

De IT-generatie staat aan het roer - wat levert dat op?

Logistiek is topsport. Elke generatie kent zijn uitdagingen. Blijven vernieuwen is de sleutel tot succes. Wat is top of mind bij de huidige generatie logistieke ondernemers? Huib Claassen van Claassen Logistics, Roy van der Heijden van Van der Heijden Transport en Osman Akdemir van Simply Deliver delen hun visie op de next generation supply chain. Zij vertellen waarom real-time data delen een must is om de slag naar de toekomst te maken.

Het is voorjaar 2015. Twee studenten van Breda University of Applied Sciences werken aan een case over digitalisering binnen de logistiek. Huib en Roy zijn het roerend eens dat de tijd is aangebroken om te optimaliseren buiten de grenzen van de eigen onderneming. Samen fantaseren zij over de kansen die real-time data delen biedt. Stel je eens voor hoeveel slimmer je processen dan kunt inrichten?

Klantenportaal geeft inzicht

Het was dan ook te verwachten dat de twee ondernemers elkaars pad weer zouden kruisen. Beiden maken gebruik van een klantenportaal waarmee klanten real-time inzicht hebben in de status van orders. Precies in lijn met hun gedachtes over data delen in 2015. De mannen vinden het geweldig dat hun vooruitziende blik bewaarheid is geworden. En dit is nog maar het begin.

Van ‘on premise’ naar SaaS

Huib vertelt hoe Claassen Logistics vandaag anders tegen IT aankijkt: “In het verleden kocht je een systeem en zat er weinig ontwikkeling in. Nu ontwikkelen softwaresystemen door. Aangedragen ideeën worden direct in de productontwikkeling meegenomen. Wij profiteren ook van de verbeteringen die anderen bedenken. Een soort van gezamenlijk innoveren. Zo ben je verzekerd van een up-to-date oplossing. ”

Van Capex naar Opex

Osman vult aan: “Juist met Software as a Service (SaaS) maak je oplossingen voor heel de markt beschikbaar. Van implementatie fee (Capex) naar een maandelijkse fee (Opex) op basis van het gebruik. Hiermee wordt op een eerlijke manier IT geleverd; als je minder doet betaal je minder. Bij een nieuwe generatie logistieke ondernemers hoort ook vernieuwende IT die continuïteit biedt. ICT-oplossingen kies je voor jaren en zo’n maandelijks model haalt mentale blokkades weg.”

Flexibiliteit en continuïteit

Roy is enthousiast over de implementatie van het klantenportaal: “Van het eerste gesprek tot livegang duurde 3 maanden. De beperkte investering aan de voorkant en de standaard TWS/WMS-integraties gaven de doorslag. Als je snel wilt schakelen en flexibiliteit zoekt is SaaS echt de ‘way forward’. De standaard processen zijn gemakkelijk op klantbehoeftes af te stemmen.”

Persoonlijke aandacht en IT gaan samen

Ondanks dat je tegenwoordig met IT veel processen uit handen kunt nemen, blijft klantcontact essentieel. “Eigenlijk wil je de klant digitaal ontzorgen en tegelijkertijd bereikbaar zijn wanneer het nodig is. Klanten moeten natuurlijk wel een positief gevoel hebben bij het bedrijf en de medewerkers. Persoonlijk contact is nodig om te voelen of een klant blij is of niet”, onderstreept Huib.

Persoonlijk contact is nodig om te voelen of een klant blij is of niet”

Een toekomst met chatbots?

Osman ziet een toekomst voor chatbots in de logistiek: “Ik kijk altijd naar andere branches. Zij lopen vaak voor op de ontwikkelingen. Hoe mooi is het wanneer je gewoon aan een chatbot ‘proof of delivery’, factuur of CMR kunt vragen? Dat is voor iedereen waardevol. Je hebt direct de informatie die je nodig hebt. Een chatbot en menselijk contact is een ‘winning combination’.”

Generatieverbinding

Roy denkt dat jongeren makkelijker nieuwe systemen omarmen: “Natuurlijk zijn er genoeg ouderen die ook willen doorpakken. In het algemeen kan je sneller ontwikkelen met jonge mensen. Innoveren is ook proberen en fouten durven maken. Je moet hiervoor open staan en op je bek durven gaan. Gelukkig fluit de oudere garde ons wel eens terug, zodat wij geen onnodige fouten maken. Zo benut je alle kwaliteiten binnen een organisatie.”

Concurrentievoordeel

Iedereen worstelt met de vele handmatige werkzaamheden. Een krappe arbeidsmarkt vraagt om slimme oplossingen. Huib: “Wanneer je hier als organisatie het voortouw in neemt kan je concurrentievoordeel behalen. Alles draait om het snel verwerken van orders en transparant zijn naar klanten. Juist door digitaliseren en automatiseren kan je Service Levels Agreement’s nakomen.”

Information on delivery

Roy gaat zelfs nog een stap verder: “Als je niet met automatisering en digitalisering aan de slag gaat, ben je klaar! Wij verwerken duizend orders per dag. Ons doel is nagenoeg 100% ‘information on delivery’. Dat betekent real-time een bericht sturen wanneer een zending geleverd is inclusief aanvullende informatie zoals een handtekening, emballage en foto’s. Klanten vragen en wij draaien. Zo kan je meebewegen met de wens van de klant en je marktaandeel vergroten.”

Klaar voor de toekomst

Toch ziet Osman nog weerstand in de markt: “Veel partijen praten over data delen en slechts een beperkte groep doet het. Onze klanten zien het belang ervan en plukken nu al de vruchten van digitaal samenwerken. Alles wordt efficiënter, je kunt je medewerkers veel meer vrij spelen om klanten tevreden te stellen in plaats van gaten dichten. Deze nieuwe generatie ziet de meerwaarde van SaaS-oplossingen. Juist door het real-time uitwisselen van informatie zijn ze klaar voor de toekomst.”

Dit artikel is gesponsord door Simply Deliver.