Logistiek
Logistiek
Online magazine november 2022: E-fulfilment

Online magazine november 2022: E-fulfilment

De Nederlandse Logistiek Prijs is voor onlinespeler Picnic. De jongste winnaar ooit, maar logistiek gezien heeft Picnic volgens de jury een heel sterk model neergezet. Een sterk model neerzetten probeert Ikea ook. De meubelgigant bouwt zijn winkels om tot fulfilmentcentra, om tijd en brandstof te besparen op de last mile. Om te weten hoe de last mile bij pakketbezorgers eruit ziet, is Logistiek.nl overigens ingestapt bij drie bezorgers. Wat maken zij mee onderweg en hoe kan hun werk verbeterd worden door het management? Dit en meer in het gratis online magazine over e-fulfilment.

Online magazine november 2022: E-fulfilment

Elke maand een nieuw online magazine met een ander logistiek thema. Met achtergrondverhalen, video’s en foto’s.

Dit online magazine gaat over E-fulfilment.

In dit magazine:

  • Picnic staat op het podium als voorbeeldbedrijf in logistiek
  • De bezorger is onderweg
  • Pakketbezorgen – kan dat ook op een efficiënte en tevens duurzame manier?
  • UPS breidt campus in Roermond uit met innovatiecentrum
  • E-fulfilment in Ikea-winkels – Hoe en waarom?
  • Retouren – wat is nog acceptabel?
  • Mega-stadshub als oplossing voor last mile logistiek
  • Hoe Hellofresh de kwaliteit bewaakt in Bleiswijk

Picnic staat op het podium als voorbeeldbedrijf in logistiek

De Nederlandse Logistiek Prijs ging dit jaar naar Picnic, de onlinesupermarkt die in zeven jaar tijd niet meer uit het straatbeeld is weg te denken, maar ook op logistiek gebied een enorme groeicurve heeft doorlopen. In tegenstelling tot traditionele supermarktorganisaties koestert Picnic met succes het eigen model vanuit een sterk data-driven concept en met eigen software voor zowel de interne als externe afhandeling.

De bezorger is onderweg

edereen heeft wel eens een e-mail of sms ontvangen met de melding dat de bezorger onderweg is. Op de achtergrond is een chauffeur dan druk in de weer om de e-commercebestelling op het juiste moment op het juiste adres te krijgen. Logistiek.nl wilde wel eens weten hoe een werkdag van een bezorger eruitziet, aangezien het vak niet altijd in een positief daglicht staat. Is dat te verklaren door wat hij allemaal meemaakt onderweg? En op welke manier kunnen de werkgevers het imago verbeteren? Bekijk de video ‘De bezorger is onderweg’ op Logistiek.nl en luister naar de uitgebreide reactie van bezorgbedrijven Hurby, Trunkrs en Brenger op de bevindingen van redacteur Esther Steenge in de gratis tweedelige podcast: ‘Zit bezorging terecht in het verdomhoekje?’

Pakketbezorgen – kan dat ook op een efficiënte en tevens duurzame manier?

Wat is er nodig om de milieu-impact van last-mile delivery terug te brengen naar een aanvaardbaar niveau? Of valt het eigenlijk wel mee wat dit distributietraject met de vele bezorgbusjes aan schade veroorzaken? Deze podcast gaat over verduurzaming van dit voor iedereen zichtbare deel van de logistieke dienstverlening; de podcast is van Logistiek.nl, samen met Trunkrs. Aan tafel, onder leiding van Tom van ’t Hek, drie gasten: Roland Slegers (DeliveryMatch), Luuk Veelenturf (hoofddocent Erasmus Universiteit – RSM) en Hidde Stokvis (cto van Trunkrs).

UPS breidt campus in Roermond uit met innovatiecentrum

Begin dit jaar opende UPS Supply Chain Solutions in Roermond een nieuw distributiecentrum voor een grote Britse e-commerce klant. Daarmee wordt de bestaande campus uitgebreid met in totaal 32.000 vierkante meter. Met deze laatste uitbreiding beschikt de logistiek dienstverlener in Roermond inmiddels over 85.000 vierkante meter magazijnruimte. In een van de magazijnoperaties binnen de campus maakt UPS inmiddels al enige tijd succesvol gebruik van een Autostore.

E-fulfilment in Ikea-winkels – Hoe en waarom?

Ikea bouwt in Nederland alle winkels om tot fulfilmentcentra. Zo komen online bestelde meubels sneller, goedkoper en duurzamer bij de klant thuis, legt Youssef Zouhair uit. Afhankelijk van de winkel en regio is automatisering – misschien zelfs Autostore – een optie.

Retouren – wat is nog acceptabel?

De winkel van ons allemaal wil ook graag dat we allemaal meedoen aan de verduurzaming van het e-fulfilmentproces. Daarin is het proces van retouren een cruciaal onderdeel. Minder retouren betekent minder transport en minder beschadigde verpakkingen die moeten worden vervangen. Bol.com gaat een aantal initiatieven verder uitwerken en testen in de markt.

Mega-stadshub als oplossing voor last mile logistiek

Het casco staat en eind van dit jaar is het klaar: CTPark Amsterdam City, de eerste meerlaagse XXL-stadsdistributiehub in Nederland. Vanaf een bijzondere locatie aan het Noordzeekanaal worden binnenkort de horeca-, e-commerce-, bouw en foodsector in de regio Amsterdam beleverd. Per boot, elektrische vrachtwagen, bus, auto of e-bike. Is dit concept de ultieme oplossing voor de vermaledijde last mile?

Hoe Hellofresh de kwaliteit bewaakt in Bleiswijk

Als eerste online-foodbedrijf in Nederland heeft Hellofresh Benelux een BRC-A-certificaat behaald. Maar hoe zijn de processen in het distributiecentrum in Bleiswijk erop ingericht, om te kunnen voldoen aan deze voedselveiligheidsrichtlijnen?

Liever toch gelijk het hele magazine lezen?