Online magazine oktober 2022: ketensamenwerking

Online magazine oktober 2022: ketensamenwerking

De veranderende markt heeft grote invloed op de supply chain. DHL ziet in de zojuist verschenen Trendradar dat de ketens diversificeren om veerkrachtiger te worden. Daar sluit Jan Fransoo zich bij aan, verstoringen krijgen meer impact. Ga op zoek naar alternatieven. De verduurzaming van de sector speelt ook mee. Zo heeft het SCOR model een nieuwe update gekregen met een groen en tevens Nederlands tintje. Lees er alles over in dit (gratis) online magazine van Logistiek.nl.

Elke maand een nieuw online magazine met een ander logistiek thema. Met achtergrondverhalen, video's en foto's. Dit online magazine gaat over vastgoed.

In dit magazine:

  • Prof. Jan Fransoo voorziet dat verstoringen in de supply chains meer impact krijgen
  • TRENDRADAR: Bereid je voor op supply chain diversification
  • Smart, safe en sustainable – logistiek met het oog op de toekomst
  • Alles komt neer op een unified supply chain
  • Containermarkt maakt rare tijden door
  • VolkerWessels:‘Zomaar naar de bouwplaats rijden kan echt niet meer’
  • Zo maak je van een ERP-implementatie een succes
  • Supply chain model SCOR krijgt groen en Nederlands tintje
  • Register voor agrofoodketen
  • Verschonen en vermijden in stadslogistiek

Prof. Jan Fransoo voorziet dat verstoringen in de supply chains meer impact krijgen

Corona was misschien nog iets van tijdelijke aard. Prof. Jan Fransoo ziet nu – gezien de geopolitieke onstabiliteit – verstoringen in de supply chains ontstaan, die een veel grotere impact kunnen hebben. In de Ad van Goor lezing dit jaar roept hij bedrijven op te werken aan alternatieve scenario’s.

“Zorg ervoor dat je als keten en als bedrijf een alternatief voorhanden hebt om de afhankelijkheid – zeker ook van China – te verminderen.”

TRENDRADAR: Bereid je voor op supply chain diversification

Over een jaar of vijf krijgt de logistieke sector flink te maken met supply chain diversification. Deze trend, met concepten als multisourcing en multishoring, houdt kort door de bocht in dat bedrijven het aantal leveranciers verhogen om hun wendbaarheid te vergroten.

Een keuze die het managen van de supply chain bemoeilijkt. Supply chain diversification is één van de veertig trends die DHL op de nieuwste editie van zijn Trend Radar heeft geplot.

Smart, safe en sustainable – logistiek met het oog op de toekomst

Het heeft wat langer geduurd, maar de beurs Logistica is na drie jaar weer terug: op 8, 9 en 10 november in de Jaarbeurs Utrecht. Uiteraard weer samen met de ICT & Logistiek, die overigens vorig jaar al wel weer werd gehouden. Logistica is een stuk kleiner dan in het verleden, maar de toevoeging ‘Next’ suggereert dat er een nieuwe koers wordt gevaren.

Alles komt neer op een unified supply chain

Hoe belangrijk vinden retailers het meer milieubewust en duurzaam maken van hun supply chain? Ruim een kwart van hen noemt dit een top-3 prioriteit voor 2023. Dat zegt Manhattan Associates naar aanleiding van internationaal onderzoek onder 3.500 consumenten en 700 managers bij retailorganisaties.


Belangrijke trends om mee aan de slag te gaan, meent Manhattan tijdens een groot relatie-event in Berlijn waar Unification het nieuwe toverwoord leek te zijn.

Containermarkt maakt rare tijden door

Wereldwijd zorgt de containerstroom steeds weer voor verrassingen. Na enorme congestie en ongekende tariefstijgingen, heeft de prijs per vervoerde container inmiddels een vrije val ingezet. Al die onrust resulteert in meer zorgen over de onbetrouwbaarheid, onbalans en onmacht in binnenlands containervervoer.


Komt het ooit goed met de modal shift? Bart Kuipers (Erasmus Universiteit) probeert hoopvol te blijven.
Joint Corridors Off Road blijft onvermoeibaar het innovatief vermogen in de sector aanjagen.

VolkerWessels:‘Zomaar naar de bouwplaats rijden kan echt niet meer’

Bouwlogistiek in grote steden kan een stuk duurzamer en efficiënter met de inzet van een bouwhub, is de overtuiging van Ron Frazer, directeur VolkerWessels Materieel & Logistiek (VWML). Frazer is al jaren een vurig pleitbezorger van een landelijk netwerk van duurzame white label bouwhubs.

“We staan voor een enorme bouwopgave in steden en als dit hub-concept niet schaalbaar is dan gaat het niet vliegen.”

Zo maak je van een ERP-implementatie een succes

Veel bedrijven zijn toe aan hun tweede of derde ERP-implementatie.
Niet iedereen kijkt met veel genoegen terug op eerdere ervaringen. Eerlijk gezegd zijn directie van verladende bedrijven, groothandels, maar ook logistiek dienstverleners ook niet altijd zo veranderingsgezind als ze willen uitstralen, zowel intern als extern.


"Voorzie een oude auto niet van een nieuwe motor”, is wat ERP-expert Guus Krabbenborg als belangrijke tip wil meegeven. Hij komt in dit artikel met meer aanbevelingen. “Wie vandaag kiest voor een nieuw ERP, moet dat vooral doen om naar buiten toe verbeteringen door te voeren.”

Supply chain model SCOR krijgt groen en Nederlands tintje

Duurzaamheid integreren als standaard element in supply chain processen, dat is nu mogelijk met het vernieuwde SCOR model. Supply chain professionals merken dat de relevantie van wat ze doen voor de samenleving enorm toeneemt. Het model helpt ze om dat op strategisch niveau in hun processen mee te nemen.

Register voor agrofoodketen

Duurzaamheid integreren als standaard element in supply chain processen, dat is nu mogelijk met het vernieuwde SCOR model. Supply chain professionals merken dat de relevantie van wat ze doen voor de samenleving enorm toeneemt. Het model helpt ze om dat op strategisch niveau in hun processen mee te nemen.

Verschonen en vermijden in stadslogistiek

Steden hebben concrete plannen om lage-emissie- of zero-emissiezones op te zetten of zitten al in een implementatiefase. Er worden emissiearme of -loze voertuigen voor ingezet. Andere, meer vervuilende voertuigen zullen er niet meer in komen.

Er wordt vaak echter nog eindeloos onderhandeld over hoe groot deze zones moeten worden; alleen het stadscentrum, of meteen ook de omliggende districten en woonwijken erbij? Waar het in dit soort trajecten veel minder over gaat, is hoe die vele logistieke bewegingen slimmer kunnen worden georganiseerd en het aantal voertuigkilometers in de binnenstad substantieel verminderd kan worden. De meest duurzame voertuigkilometer is toch die niet gereden kilometer.

Klik hier om gelijk naar het gehele magazine te gaan: