Drie beursdagen lang over smart, safe en sustainable logistics

Drie beursdagen lang over smart, safe en sustainable logistics

Logistica Next en ICT & Logistiek staan weer voor de deur, van 8 tot 10 november in de Jaarbeurs. De nadruk ligt op het toepassen van nieuwe technologie om logistieke processen te optimaliseren. Veel aandacht gaat uit naar de diverse kennistheaters met een uitgebreid programma.

Het heeft wat langer geduurd, maar de beurs Logistica is in een vernieuwde vorm na drie jaar terug, op 8, 9 en 10 november in de Jaarbeurs Utrecht. Uiteraard weer samen met de ICT & Logistiek, die overigens vorig jaar al wel weer werd gehouden. Logistica is een stuk kleiner dan in het verleden, maar de toevoeging ‘Next’ suggereert dat er een nieuwe koers wordt gevaren.

Dit maakt beursbezoek de moeite waard

Inspirerende verhalen en vernieuwende concepten, dat is wat de vernieuwde Logistica Next bezoekers belooft. Kennis verrijken staat bovenaan, meer nog dan het tonen van nieuwe producten en systemen. Maar in de twee hallen die Logistica Next ter beschikking staan, zijn zeker innovaties te bewonderen die wellicht tot nadenken stemmen. Het aanbod is breed, met inmiddels meer robotoplossingen dan manueel bediende heftrucks en meer magazijnautomatisering dan traditionele opslagsystemen en transportbanden.

Vier beurshallen met aan de zijkant de kennistheaters

Aan de slag met smart, safe en sustainable

De aanduiding ‘Next’ betekent vooral (wat de Logistica beursorganisatie betreft) kijken naar de toekomst, samengevat in een drietal trefwoorden: smart, safe en sustainable. Behalve robotisering zullen dus producten en systemen te zien zijn, die als doel hebben om de veiligheid en ergonomie te verbeteren in logistieke processen en daarnaast oplossingen die bijdragen aan duurzame verbeteringen in warehouses met name, maar ook in distributie en transport.
De jaarlijkse vakbeurs ICT & Logistiek houdt zich bezig met digitalisering. In het warehouse gaat het dan vooral om WMS en automatische identificatie (smart). Meer en meer richt de blik zich naar buiten, daar waar het gaat om transparantie te krijgen in de hele supply chain (sustainable). Standhouders zullen hun ideeën en systemen presenteren, die helpen om processen efficiënter en wendbaarder te maken.

Kennistheaters en een Logistics Arena

De logistiek van morgen is smart, safe en sustainable. Daar is ook het programma met kennistheaters op geënt. Traditiegetrouw zijn dat er best veel, vooral op de beurs ICT & Logistiek. Organisaties als BLMC en Slimstock komen weer met driedaags ‘volledig verzorgd’ programma, met sprekers ook van buitenaf. Onder andere van Scania – waar VLM voor gaat zorgen in het Slimstock theater - Newco en Kramp. In andere theaters pakken exposanten en brancheorganisaties de microfoon om beursbezoekers bij te praten over nieuwe technologie.
De beurs Logistica Next heeft drie theaters en een Logistics Arena (iets groter theater). Het programma in de Arena is behoorlijk uitgebreid met sprekers afkomstig van universiteiten (Erasmus en Twente met name), maar ook verhalen uit de praktijk.
Korte opsomming - wie staan er onder andere op het podium?
- Rowell Versleijen (Plus Retail)
- Frank de Bruin (Bol.com)
- Youssef Zouhair (IKEA)
- Wouter Sluiter (Fonq)
- Michiel van Veen (Quooker)
- Roel Megens (Sligro)
- Eline Oudenbroek (Interface)
- Willemijn Potjer (The Seaweed Company)

Innovatieprojecten Topsector Logistiek

Zeker ook interessant lijkt het programma van de Topsector Logistiek te gaan worden, waarin vooral stil wordt gestaan bij de innovatieprogramma’s die momenteel draaien. Veel daarvan gaat over verduurzaming en modal shift, maar ook over digitalisering gericht op bijvoorbeeld realtime transportinformatie en de digitale vrachtbrief. Grote diversiteit dus in het aanbod kennissessies, die zich allemaal afspelen aan de zijkant van de beursvloer.
Eén van de sessies op 9 november in Topsector Logistiek Theater probeert een blik in de toekomst te werpen met een verrassend concept van distributiecentra bouwen; namelijk meerlaags. In stedelijke gebieden in het buitenland verrijzen ze al.

Meerlaags bouwen bespaart niet alleen grondoppervlak maar ook kilometers”

Eric Hereijgers van St. Onge is betrokken bij de bouw van een ruim veertig meter hoog distributiecentrum in Istanbul. "Het gebouw bestaat uit vier op elkaar gestapelde magazijnen: twee met een vrije hoogte van acht meter en twee met een vrije hoogte van dertien meter. De onderste laag is ingericht als sorteercentrum van een pakketvervoerder. Daar worden de pakketten, die in de bovenste drie lagen worden klaargemaakt. Door deze verticale integratie hoeven ze niet zoals in Nederland eerst naar een extern sorteercentrum te worden getransporteerd."
Samen met René Geujen (Next Level Development), Radboud Olde Scheper (Riverland Supply Chain Consultancy) en Raymond Tukker (TICM) werkt Hereijgers aan een plan om ook in Nederland beter gebruik te gaan maken van de beschikbare locaties met name in en bij grote steden. Daar moeten overheden in mee, want volgens Hereijgers is het op elkaar stapelen van magazijnen niet alleen duurder dan het naast elkaar plaatsen van magazijnen, maar ook enorm complex qua opzet en regelgeving. De experts willen op deze manier bijdragen aan de discussie over verdozing van het landschap, zoals dat is gaan heten.

Presentatie digitale basis infrastructuur

Op de eerste beursdag is meteen al de officiële lancering van het Programma DIL, dat staat voor Digitale Infrastructuur Logistiek. De overheid doet (opnieuw) een poging om de sector opgelijnd te krijgen in de ontwikkeling van een stelsel van afspraken over gestandaardiseerd uitwisselen van data. Connekt is aangewezen als organiserende partij om met financiële ondersteuning – in totaal ruim 50 miljoen euro – ervoor te zorgen, dat de Basis Data Infrastructuur (BDI) er komt en dat het IT netwerk wordt omarmd door ketenpartners, zowel vervoerders als verladers en het liefst ook mkb bedrijven. Het moet voor alle schakels in de keten mogelijk worden om, indien nodig en gewenst, toegang te krijgen tot de bron van de betreffende data. Dat houdt de goederenstroom op gang en bovendien flexibel voor het geval er verstoringen optreden. Met hulp van het Nationaal Groeifonds zal in de periode tot 2027 zal er financiële ruimte komen om diverse Living Labs op gang te helpen, die vooral gericht zijn op de logistiek via de mainports van Nederland. Tijdens de kick-off bijeenkomst in de Jaarbeurs komen de eerste concrete uitwerkingen van de plannen op tafel.

Volgende fase op weg naar Logistiek 4.0

In hetzelfde theater, dat van de Topsector Logistiek, niet alleen een kick-off maar ook kick-start gericht op de toepassing van AI (Artificial Intelligence) dankzij twee afgeronde innovatieprojecten.
Eén daarvan betreft een prototype voor een Industrie 4.0 platform op basis van OTM (Open Trip Model), inmiddels een veel toegepast systeem om data te delen tussen verladers en logistiek dienstverleners. Het nieuwe platform is daar een uitbreiding op met toepassing van AI. Logistiek dienstverlener Emons is als praktijkpartner betrokken met een paar use cases. Met dezelfde techniek is ook het CO2 meetsysteem BigMile toegepast bij zeven bedrijven. Datagedreven logistiek is daarmee weer een stap dichterbij gekomen. Het tweede opgeleverde project sluit hierop aan en is bedoeld om te zorgen dat de data die beschikbaar komt ook kan worden toegepast middels de ontwikkeling van workshops en onderwijsmiddelen. Wat het allemaal precies heeft opgeleverd en hoe dat kan helpen om AI effectief toe te passen in de logistiek, komt in één van de sessies uitvoerig ter sprake.

Heres Stad

Heres Stad

Hoofdredacteur Logistiek.nl