Logistiek
Logistiek
'IT moderniseren werkt vaak beter dan vervangen'

'IT moderniseren werkt vaak beter dan vervangen'

Vaak overheerst de angst dat nieuwe software-implementaties duur zijn, complex en relatief weinig toevoegen op het bestaande systeem. Voorlopig maar even niet, denken velen ook in de logistiek. Het kan ook anders. Vanenburg wil IT oplossingen moderniseren met behulp van nieuwe technologie.

'IT moderniseren werkt vaak beter dan vervangen'

Volgens Ardjan Baan is het een misvatting dat bestaande ERP-systemen, waar bedrijven al jarenlang op leunen, hun langste tijd hebben gehad. Hij is zoon van oprichter en nog altijd bestuursvoorzitter van de Vanenburg Group Jan Baan en hij is bezig – zoveel mogelijk – met een brug slaan tussen oud en nieuw. “Moderniseer je huidige IT oplossingen met behulp van nieuwe technologie. Vervangen is lang niet altijd nodig.”

Planprocessen nog vaak op de oude manier

Baan: “We zien enorm veel dynamiek in de markt, natuurlijk mede veroorzaakt door de coronapandemie. Het planproces in bedrijven verloopt nog vaak op de oude manier, met spreadsheets en software waar weinig intelligentie aan is toegevoegd. Dat sluit steeds minder goed aan op de behoefte. Ook zijn er in de supply chains nog heel veel silo’s, waar data in vast zit en niet kan worden uitgewisseld. Bovendien lukt het niet om externe databronnen – weer en verkeer bijvoorbeeld – daar goed in mee te nemen. Gevolg is dat een enorme opleving in bijvoorbeeld e-commerce verkoop niet kan worden voorspeld of goed kan worden gemanaged; laat staan dat bedrijven zelf bezig zijn met het beïnvloeden van de vraag door variabelen zoals prijs en dienstverlening aan te passen.”

Ardjan Baan

Bouwblokken op standaard pakketten

Voor Vanenburg geldt dat de dienstverlening zich richt op het moderniseren van IT systemen, in productieomgevingen, bij retail en groothandels en ook in de logistiek. Dat betreft dan het gehele IT plaatje, dat zich bezig houdt met interne processen, met communicatie richting anderen in de keten en het toevoegen van intelligentie.

Met portalen en applicaties verbinden we losse onderdelen

“We maken voor onze klanten aanvullende systemen bovenop de standaard oplossingen waar ze al mee werken. Dat kan ERP zijn, of een voorraadbeheersysteem, een specifieke oplossing voor facturatie. Met portalen en applicaties verbinden we losse onderdelen en zorgen we ervoor dat ze ook geschikt zijn om te koppelen met systemen van ketenpartners zoals een logistiek dienstverlener. En met business partners om van hen data te ontvangen om processen te versnellen en beter te kunnen voorspellen. Tot slot passen we technologie als Big Data en machine learning toe, evenals de mogelijkheid om vanuit externe bronnen data toe te voegen. Daarmee lukt het bedrijven om hun serviceniveaus te verhogen en de kosten te reduceren.”
Hoe precies, dat gaat duidelijk worden uit de verhalen van klanten op de komende relatiedag, die vorig jaar nog als een online event is gehouden.

Logistiek moet nog beginnen met 4.0

Het laatste aspect, het toevoegen van meer intelligentie en slimme algoritmes, staat volgens Baan in de logistieke sector nog behoorlijk in de kinderschoenen. “Industrie 4.0 is inmiddels een gevleugeld begrip geworden in de productieomgeving. Daarin gaat het echt over intelligentie toevoegen, naast het automatiseren van processen op zich. Heel voorzichtig zie je dat nu ook komen in de logistiek.”

Wijs niet naar de online platforms, maar realiseer je dat er een vraag is

Dat is nodig ook, meent Baan. Want de opkomst van online platformen drukken de traditionele familiebedrijven in de logistiek naar de achtergrond. Zij kunnen wel omgaan met snelle en slimme dataverwerking en pakken zo een deel van de dienstverlening over. “Het zou jammer zijn als bedrijven die al decennialang bestaan nu voorbij worden gelopen door nieuwe startups met innovatieve oplossingen. Dat risico is er zeker. Ik zou zeggen: wijs niet naar de platforms, maar realiseer je dat er een vraag is en kijk hoe je daar ook aan kunt voldoen. Klanten willen een betere klantervaring dan ze tot nu toe hebben gekregen.”

Concurrentievoordeelstaat op het spel

Niet altijd zijn standaard systemen datgene waar een klant op uit is. Baan noemt het voorbeeld van NewPort Tank Containers – spreker tijdens FutureVibe – die concurrentievoordeel zag in het laten ontwikkelen van een eigen TMS (Transportation Management System).
“Het ging ze om een paar extra functionaliteiten die standaard niet beschikbaar waren. Dan is het laten ontwikkelen door de TMS leverancier vaak prijzig, het duurt lang, maar bovendien neemt de leverancier dat vervolgens op in het standaard pakket. Daarmee is het concurrentievoordeel weg. Daarom hebben wij een eigen TMS gebouwd. Ook dat is niet goedkoop, maar we hebben dit zoveel mogelijk gemaakt op basis van de bouwblokken, die we hebben en waarmee we snel een unieke oplossing kunnen maken. NewPort wil het platform zijn in hun specifieke segment. Daar investeren ze op deze manier in.”

Bedrijven zien op tegen nieuwe implementaties

“We willen graag op FutureVibe laten zien wat de nieuwe technologie te bieden heeft en daar inspirerende voorbeelden van laten zien”, zegt Baan. De boodschap is vooral: je hoeft niet opnieuw te beginnen en met kleine stapjes is het haalbaar om bestaande logistieke IT te moderniseren. “Vaak zien bedrijven er enorm tegenop, nieuwe implementaties zijn duur, vaak onhaalbaar. Dus doen ze niets, zolang het allemaal nog wel een beetje werkt op de oude manier. Maar mijn boodschap is, dat er echt grote voordelen te behalen zijn met vernieuwde softwareoplossingen zoals het nieuwe applicatie ontwikkelframework, wat we op ons evenement zullen lanceren in de markt.”