Het verschil tussen rittenplanning en routeplanning

Het verschil tussen rittenplanning en routeplanning
Rittenplanning en routeplanning: wat is het verschil?

De termen rittenplanning en routeplanning worden te pas en te onpas gebruikt binnen de transportplanning. Het lijkt alsof de termen synoniemen zijn, maar dat is pertinent niet juist. Tussen de beide planningsmethoden bestaat een groot verschil. Een korte uitleg.

Definitie van rittenplanning

Een ritplanningssysteem doet veel meer dan een routeplanner. Een ritplanningsysteem optimaliseert niet alleen de route van één vrachtwagen, maar van een heel wagenpark. Op basis van alle laad- en losadressen berekent het systeem automatisch wat de optimale verdeling van de zendingen over de vrachtwagens is. Het doel: de vrachtwagens zo efficiënt mogelijk inzetten en de transportkosten minimaliseren.  

Allerlei factoren

Bij het verdelen van de zendingen tijdens de rittenplanning houdt het systeem rekening met allerlei factoren. Telt het wagenpark alleen trucks met opleggers of bijvoorbeeld ook bakwagens en aanhangercombinaties? Welke orders passen wel of niet in de laadruimte? Is het mogelijk om tegemoet te komen aan alle tijdvensters en leverafspraken? Een systeem voor rittenplanning maakt plannen efficiënt. De transportplanners hebben beter overzicht, hoeven minder te puzzelen en genereren met één druk op de knop een betrouwbaar planningsvoorstel. 

Track & Trace-software

Track & Trace-software wordt vaak verward met een systeem voor rittenplanning. Ze gebruiken het voertuigvolgsysteem als planningssysteem, echter is dit niet hetzelfde. Track & Trace is op uitvoerend niveau en rittenplanning doe je vooraf. Meer weten over het verschil tussen Track & Trace-software en een planningssysteem?

Track & Trace-software wordt vaak verward met een systeem voor rittenplanning”

Enorme flexibiliteit van systeem voor rittenplanning

Dankzij de enorme flexibiliteit is een ritplanningssysteem geschikt voor de planning van de dagelijkse ritten met meerdere stoppunten, voor het opstellen van gedetailleerde offertes en voor het evalueren van alternatieve logistieke strategie. Het systeem kan worden gevoed met alle ordergegevens van één dag, maar bijvoorbeeld ook met de gegevens van een langere periode.

Wat is routeplanning?

Een routeplanner is in feite niets anders dan een systeem waarin je een bestemming intoetst. Op basis van het begin-, tussen- en eindpunten rekent het systeem uit welke route de voorkeur verdient. Het scherm laat zien hoe hoeveel kilometers je moet afleggen en hoe lang je daarover doet.

Systemen voor routeplanning

In het wegtransport worden systemen voor routeplanning gebruikt om voor een enkele vrachtwagen met twee of meer afleveradressen de optimale route te berekenen. De routeplanner houdt daarbij rekening met alle gegevens die relevant zijn voor wegtransport: maximale doorrijhoogtes en aslasten, routes voor ADR-goederen of LZV’s, milieuzones en tijdvensters in binnensteden, etcetera. 

Geografische data

Een dergelijk systeem berekent niet alleen de afstand en rijtijd, maar ook de transportkosten en tolkosten. Het enige dat nodig is zijn geografische data zoals plaatsnamen, postcodes, straatnamen en huisnummers of geografische coördinaten – handig voor bijvoorbeeld nieuwbouwlocaties. Op basis van die data genereert het systeem een kaart met daarop de route. Eventueel kan de planner de route digitaal doorzette naar de chauffeur van de betreffende vrachtwagen. 

Waarom Google Maps voor vrachtwagens niet aanbevolen is

Als u Google Maps voor vrachtwagens vertrouwt voor het plannen van uw vrachtwagenroute, zonder dat u het ‘voertuigprofiel’ kunt selecteren, krijgt u beslist de snelste route voor een normale personenauto. Maar, afgezien van het risico dat u milieuzones tegenkomt, leidt deze route mogelijk door nauwe straatjes, door een drukke stad en onder bruggen met een lage doorrijhoogte. Een route die voor de vrachtwagenchauffeur alleen maar stress oplevert.

Een route die voor de vrachtwagenchauffeur alleen maar stress oplevert”

Vaak genoeg zien we bedrijven die Google Maps voor vrachtwagens te plannen gebruiken en we dit vervolgens in het nieuws terugzien, met een vrachtwagen die vast zit onder een viaduct.

Aangezien Google Maps er geen weet van heeft dat uw vrachtwagen veel groter en lastiger te besturen is dan een personenauto, loopt u het risico dat uw vrachtwagen ergens midden in een drukke binnenstad vastloopt. Met als gevolg dat goederen te laat worden afgeleverd en dat de frustraties onderweg en op kantoor hoog oplopen.

Dit artikel is gesponsord door PTV