Astrid Chevalier (DSM): '4PL Control Tower voegt voor ons per direct waarde toe'

Astrid Chevalier (DSM): '4PL Control Tower voegt voor ons per direct waarde toe'
"Wij bieden nu kortere levertijden, meer flexibiliteit en meer service tegen lagere kosten.”

DSM Food & Beverage startte in januari 2020 met de integratie van smaakmaker CSK in Leeuwarden. Astrid Chevalier, senior projectmanager Supply Chain, vertelt hier enthousiast over het vloeiend in elkaar laten overlopen van twee bedrijven met verschillende logistieke systemen en processen.

Met een portfolio van een paar 100 verschillende producten en ruwweg 3000 klanten in 70 landen, heeft DSM Food & Beverage met vele vervoerders en afspraken te maken. Astrid Chevalier: “Wij hebben een verzameling van totaal verschillende producten, van bacteriële cultures voor de kasindustrie, drooggevroren in kleine doosjes, tot bulkvrachtwagens met 100 liter coatings. Behoorlijk complex om dit over te dragen aan een externe Control Tower, dachten we. We schoven het voor ons uit, ondanks de positieve feedback over IDS van de andere onderdelen van DSM, die ons al waren voorgegaan."

Het bedrijf zorgt ervoor dat tijdrovende taken, zoals handmatige data-invoer worden opgepakt”

"Transport is niet onze core business, daar zijn de systemen en specialisten van IDS veel beter in dan wij. Dat hebben we inmiddels zelf ook ontdekt. De samenwerking met IDS zorgde ervoor dat we zorgen over eventueel baanverlies ook meteen weg konden nemen bij de collega’s. Het bedrijf zorgt ervoor dat tijdrovende taken, zoals handmatige data-invoer worden opgepakt. Al die taken staan door de interfaces van IDS inmiddels niet meer op het to-do lijstje van mijn DSM Food & Beverage collega’s. Zo kunnen onze specialisten doen waar zij goed in zijn.”

Verrassend snelle integratie

Astrid: “Ons eerste project was de integratie van Budelpack in de IDS Control Tower en dat was een periode waar binnen DFS nog lang over gesproken wordt. Het bleek veel sneller te gaan dan verwacht. Wij gingen ervanuit dat die integratie een heel proces zou worden, maar IDS maakte het proces heel inzichtelijk en gaf aan dat het in twee sprints van drie weken voor elkaar zou kunnen zijn. Ik dacht nog bij mezelf, ‘zes weken? Dat wil ik zien.’ Maar het bleek echt te kunnen en daarmee was de return on investment voor ons qua tijdswinst, service en klantvoordelen heel kort, bijna direct."

"Het ging allemaal efficiënt en gelijk goed. Dat gaf vertrouwen voor de integratie van CSK in Leeuwarden, kort daarna. Arno Spoek, Business Development Manager bij IDS vult aan: “Ook vanuit IDS hadden we een goed gevoel overgehouden aan de Budelpack integratie. De samenwerking verliep vlot en er was volop kruisbestuiving.”

Integratie in tijden van corona

De integratie van CSK in Leeuwarden bleek een uitdaging, zeker omdat vrij vlot na het begin van het project de coronacrisis uitbrak. Astrid: “Het was al heel spannend om ons nieuwe team mee te nemen in zo’n integratieproces, maar de coronacrisis deed daar nog een schepje bovenop. ‘We doen alles online’, is dan makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als je elkaar net leert kennen. Medewerkers in beide bedrijven wisten niets van elkaars producten, kenden de fabrieken niet en wisten niet hoe de systemen en processen werkten. In die situatie was IDS zo’n beetje de enige stabiele factor. Wij wisten: als de orders eenmaal bij IDS liggen, dan komt het wel goed.”

Het was al spannend om ons nieuwe team mee te nemen in zo’n integratieproces, de coronacrisis deed daar nog een schepje bovenop”

Kortere levertijden en meer flexibiliteit

Astrid legt uit: “Klanten willen alsmaar meer service, het liefst tegen zo laag mogelijke kosten. Dan moet wel inzichtelijk zijn waar die kosten liggen. Die transparantie hebben we nu met IDS. Wij weten nu veel beter dan eerst wat transport precies kost en waar we kunnen optimaliseren. Zo zijn leadtimes voor onze klanten erg belangrijk. Bij bevroren producten al helemaal. Al snel bleek uit de systemen van IDS dat 25 procent van de leveringen te vroeg werd afgeleverd. Onze prognose was dat transporten tussen Nederland en Oost-Duitsland vier dagen duren. Maar dat kan dus ook in twee dagen. Dat alleen al was een flinke winst. Vervolgens hebben wij betere delivery windows af kunnen stemmen met de klant. In de foodsector gebeurt er altijd wel wat en het is altijd urgent. Voor de komst van IDS betekende dat overwerken en proberen nog ergens iets te regelen. Die urgentie wordt nu afgehandeld door IDS en onze klanten zijn daar heel blij mee. Wij bieden nu kortere levertijden, meer flexibiliteit en meer service tegen lagere kosten.”

Samenwerken aan groei

We zien veel voordeel in de samenwerking met één centraal aanspreekpunt. Eén organisatie die de regie pakt. “Wij zien juist voordeel in de samenwerking met één organisatie. We hoeven niet voor elk geval apart een ander bedrijf te benaderen, dat scheelt zoveel. We zien mogelijkheden om de samenwerking met IDS in de toekomst verder uit te breiden. Want onze eigen logistieke krachten hebben nu de tijd om bepaalde informatie goed in de gaten te houden en daarop te acteren. Zo kunnen ze veel proactiever en servicegerichter werken. Als een bepaalde klant nu bijvoorbeeld minder bestelt dan de week ervoor, ondernemen ze actie. Ze nemen contact op met de klant en vragen naar de reden. Ze doen nu wat een customerservice-organisatie eigenlijk zou moeten doen, daar was hiervoor nooit tijd voor.”

Dit artikel is gesponsord door IDS.

Benieuwd wat ze voor jouw logistieke processen kunnen betekenen? Neem dan contact op met Arno Spoek.

Lees meer over