Marius de Groot (United): 'Ook bij je compliance kun je je in de logistiek prima laten ondersteunen'

Marius de Groot (United): 'Ook bij je compliance kun je je in de logistiek prima laten ondersteunen'
Marius de Groot: “Voor logistiek dienstverleners is het screenen en monitoren van nieuwe klanten in veel gevallen een grote uitdaging.”

Compliance. Voor veel internationale logistieke dienstverleners is het een steeds zwaardere last. De hoeveelheid regels die paal en perk moeten stellen aan witwassen, criminaliteit of de financiering van (staats)terreur blijft maar groeien. Banken voeren de eisen aan hun jarenlange klanten op. En dan is er ook nog het met regelmaat uitdijende pakket sancties als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Hoe kun je je daar nou afdoende tegen wapenen? Marius de Groot, algemeen directeur van United in Amsterdam heeft er een duidelijke mening over: "Zoals veel andere diensten kun je als logistiek dienstverlener onderdelen van je compliance-processen prima outsourcen. Daar heb je specialisten voor."

“We zien de worsteling bij veel van onze relaties”, vertelt Marius de Groot. “Nederland is als distributieland natuurlijk rijk aan logistieke dienstverleners. Een aantal van hen, maar ook internationale verladers en cliënten die weer in hun relatienetwerk zitten, ondersteunen we met juridische en financiële dienstverlening. Steeds vaker krijgen we de vraag: hoe houd je dat nog bij, die steeds veranderende wet- en regelgeving? Een terechte vraag, want de ontwikkelingen gaan hard, zeker nu. Er je ogen voor sluiten, is natuurlijk geen oplossing. Op de eerste plaats ethisch gezien niet, maar ook niet omdat de gevolgen té groot kunnen zijn. Boetes, juridische vervolging, persoonlijke aansprakelijkheid van bestuurders: niks doen is geen optie. Zelf hebben we daarom geïnvesteerd in geavanceerde compliance-systemen. En die bieden we ook onze relaties aan.”

Compliance as a Service

Compliance is voor United in feite een ‘license to operate’. De Groot: “De financiële industrie ligt al lange tijd onder een vergrootglas van overheden, regulerende instanties, de pers én burgers. Voor ons, als gereguleerde financieel dienstverlener, is het vanzelfsprekend dat compliance een belangrijk onderdeel is van onze dagelijkse processen. Maar als logistiek dienstverlener, om dat maar als voorbeeld te nemen, wil je bezig zijn met logistieke processen en daaraan verwante services. Compliance is veel meer ónze expertise. Dus hebben we gezegd: laat het maar aan ons over. En dat werkt.” Compliance as a Service noemt United deze dienstverlening. Kortweg: CaaS.

Screenen en monitoren

Voor logistiek dienstverleners is het screenen en monitoren van nieuwe klanten en derden (zakenrelaties zoals tussenpersonen en leveranciers) in veel gevallen een grote uitdaging. Maar het is wel een harde plicht: je moet alles weten van je klanten, van hun ‘ultimate beneficial owners’, van hún klanten en van hun transacties; en eenmaal klant moet je ook voortdurend in de gaten houden of er iets in hun situatie wijzigt, waardoor je zelf risico kunt lopen. "Zelf hebben wij al veel eerder besloten te investeren in compliance en systemen, en daarvan worden uiteindelijk ook de United-klanten beter. Het opvallendste middel waar United gebruik van maakt is misschien nog wel Pascal, een zeer vooruitstrevend maar inmiddels ook beproefd systeem voor screening en monitoring."

Dankzij Compliance as a Service kun je je concentreren op de hoofdzaak: logistiek”

Pascal: AI-gedreven compliance support platform

De Groot: “Ten tijde van de financiële crisis zagen we al aankomen dat de regels op het gebied van Client Due Diligence (CDD) en Know Your Customer (KYC) steeds omvangrijker zouden worden. Daar hebben we onze eigen procedures toen op ingericht. Tegelijk zijn we op zoek gegaan naar een manier om al die complianceprocessen te vereenvoudigen en waar mogelijk zelfs te automatiseren. Daarbij kwamen we in contact met Vartion, toen nog een startup. In 2017 zijn we daarmee een partnerschap aangegaan."

"Vartion was in onze ogen een zeer veelbelovende specialist in Artificial Intelligence (AI) en data-analyse en had alles in huis om de oplossing te bouwen waar we naar zochten. Het resultaat was Pascal, een uniek AI-gedreven ‘compliance support platform’. Pascal gebruiken we zelf voor screening van klanten bij onboarding en voor het continu monitoren van onze klanten – zoals wettelijk voorgeschreven. Maar we bieden het onze relaties ook aan als primaire dienst binnen CaaS.”

Zeker zijn van je zaak

Pascal voert in een razend tempo de handelingen uit die tot nog niet zo lang geleden gedaan werden door mensen. Het screent individuen, rechtspersonen en ondernemingen op vermelding in sanctielijsten en PEP-lijsten (PEP staat voor Politically Exposed Person – reden om alerter te zijn op omkoping en machtsmisbruik). Het checkt wereldwijd openbare zakelijke bronnen, zoals data van Kamers van Koophandel of World-Check, en data die gebruikers zelf aanleveren. En het meest opmerkelijke: het is dankzij AI in staat internationale media in tientallen talen te ‘lezen’ en interpreteren, op zoek naar negatieve nieuwsberichten (‘adverse media’).

De Groot: “De informatie die Pascal ophaalt, is completer en zuiverder dan die van andere systemen. Onder de ‘hits’ zijn veel minder ‘false positives’: verdachte maar onterechte uitkomsten waar je echter wel aandacht aan moet besteden. De snelheid en nauwkeurigheid waarmee Pascal zijn werk doet, geeft een geweldige impuls aan de efficiëntie van het complianceproces. Je bent zeker van je zaak, en je kunt je concentreren op je core business.”

De Groot: “De informatie die Pascal ophaalt, is completer en zuiverder dan die van andere systemen. Onder de ‘hits’ zijn veel minder ‘false positives’.
De Groot: “De informatie die Pascal ophaalt, is completer en zuiverder dan die van andere systemen. Onder de ‘hits’ zijn veel minder ‘false positives’.

Compliance Reporting

Als onderdeel van CaaS zet United Pascal in om het meest concrete onderdeel van het complianceproces in goede banen te leiden. Het is hét middel om het tijdrovende screenen en monitoren grotendeels geautomatiseerd uit te voeren. “Je levert op een goed beveiligde en discrete manier een lijst met klantdata aan, en we zetten Pascal aan het werk. De eerste keer zal de lijst langer zijn, daarna blijft het bij data die je voor onboarding van nieuwe klanten aan moet leveren. Bestaande klanten en al hun relaties en activiteiten gaan we vervolgens voor je monitoren. De eventuele ‘hits’ die uit Pascal komen, moeten ook beoordeeld worden: brengen ze werkelijk risico’s met zich mee of zijn het ‘false positives’? Ook daar zorgen we voor."

"Duidelijke gevallen lossen we meteen op, twijfelgevallen bespreken we. De volgende stap is namelijk Compliance Reporting. Periodiek ontvang je updates en rapportages; de frequentie en het detailniveau spreken we vooraf af. Als er in Pascal echt alarmbellen afgaan, krijg je natuurlijk meteen een alert en bepalen we of je maatregelen moet nemen.”

Concentreren op de hoofdzaak: logistiek

“Wij zien uiteraard dat de druk van compliance alleen maar toeneemt. Internationale banken investeren zwaar om aan hun verplichtingen te voldoen. Hoe moet je dat dan regelen als compliance eigenlijk bijzaak voor je zou moeten zijn? Voor United is het geen bijzaak. Alle kennis en ervaring die we ermee hebben – doordat we er zelf mee omgaan en doordat onze cliënten ermee te maken hebben – al die kennis en ervaring zit in Compliance as a Service, inclusief de denkkracht van Pascal. Compliance hoeft geen uitdaging te zijn, je kunt je als logistiek dienstverlener prima laten ondersteunen. Compliance as a Service. Dan kun je je concentreren op de hoofdzaak: logistiek.” 

Dit artikel is gesponsord door United .

Jack van der Veen: 'Logica van ketensamenwerking is zonneklaar. Wat houdt bedrijven dan toch nog tegen?'(deel 2)

Jack van der Veen: 'Logica van ketensamenwerking is zonneklaar. Wat houdt bedrijven dan toch nog tegen?'(deel 2)

Prof. dr. Jack van der Veen is hoogleraar Supply Chain Management aan Nyenrode Business Universiteit. Voor Yellowstar maakte hij 1,5 uur vrij om zijn gedachten de vrije loop te laten. In dit deel 2: "De logica van ketensamenwerking is zonneklaar. Wat houdt bedrijven dan toch nog tegen?"

Nieuw in-truck veiligheidssysteem met kunstmatige intelligentie

Nieuw in-truck veiligheidssysteem met kunstmatige intelligentie

Brigade Electronics heeft een nieuw voertuigveiligheidssysteem, op basis van kunstmatige intelligentie op de Nederlandse markt gebracht. Dit systeem, de CarEye Safety Angle, is een assistent van de chauffeur voor dode hoeken.

IT-security: men denkt vaak dat het wel goed is geregeld.

IT-security: maak het een voorwaarde voor ketensamenwerking

De logistieke sector heeft lang niet om hoeven kijken naar cybersecurity. En dat is niet zo gek. Het internet begon in de jaren 90 pas echt mainstream te worden en nam in de logistiek ook pas later een toevlucht. Dus er was simpelweg geen reden om bezorgd te zijn over cybercriminaliteit: het bestond niet

Nieuwe GS-codes in 2022 - wanneer moet je ze herzien?

Nieuwe GS-codes in 2022 - wanneer moet je ze herzien?

Een tariefcode van het Geharmoniseerd Systeem (GS) is een zescijferige code die wordt gebruikt om de tarieven te berekenen voor alle internationaal verhandelde producten. Dit jaar zijn ze veranderd. Als u importeur of exporteur bent of betrokken bent bij grensoverschrijdende transacties, zult u uw bestaande GS-codes moeten herzien en wijzigen of nieuwe codes gaan gebruiken.