Technologie brengt chauffeurs veilig thuis (minder moe, minder afleiding)

Technologie brengt chauffeurs veilig thuis (minder moe, minder afleiding)
Een realtime ongevalpreventietechnologie kan vermoeidheid bij chauffeurs met ongeveer 90% verminderen.

Transport- en logistieke dienstverleners over de hele wereld beschermen hun chauffeurs tegen afleiding en vermoeidheid door Guardian te installeren, een realtime ongevalpreventietechnologie waarvan bewezen is dat deze vermoeidheid bij chauffeurs met ongeveer 90% vermindert.

Volgens de laatste gegevens van EU CARE (2016) zijn in Europa meer dan 4.000 mensen omgekomen bij verkeersongevallen waarbij vrachtwagens rechtstreeks betrokken waren. Slaperig en afgeleid zijn, dat zijn nog steeds de belangrijkste factoren in te voorkomen ongevallen.

Logistieke dienstverleners vaak betrokken

Logistieke dienstverleners worden in het bijzonder getroffen omdat verkeersongevallen met zware voertuigen meestal ernstiger zijn dan andere aanrijdingen. Daarom hebben diverse bedrijven - zowel grote als kleine - grote stappen gezet in een totaalaanpak om een veilige en gezonde omgeving voor hun chauffeurs te creëren. Dit doen ze door gebruik te maken van de nieuwste trainingsmethoden en technologie om het rijgedrag te verbeteren en chauffeurs voor te lichten over de gevaren van rijden zonder volledige inzet.

Zorg voor de chauffeur

Uit het rapport Driver Fatigue in European Road Transport (2020) blijkt dat slechte werk- en arbeidsomstandigheden een van de onderliggende oorzaken zijn van slaaptekort, slechte slaapkwaliteit en specifieke slaapstoornissen zoals slaapapneu. Zoals ouders met jonge kinderen weten, is vermoeidheid geen bewuste of geplande beslissing; het is eerder een autonoom mentaal en fysiek proces.

Planners kunnen helpen vermoeidheid te verminderen door onvoorspelbare en onregelmatige werkroosters te beperken en lange werktijden te reguleren met pauzes en rusttijden. Het toenemende gezondheids- en veiligheidsbeleid van transportbedrijven bewijst dat de aanpak van vermoeidheid niet alleen de verantwoordelijkheid van de chauffeur is.

Het is bewezen dat een chauffeur die zich veilig voelt achter het stuur beter presteert. Je veilig voelen betekent minder stress en uiteindelijk een duurzamere inzet van het steeds schaarser wordende chauffeurs gilde. Veiligheid gaat in alle gevallen voor tijdigheid. ”

Shell kiest voor veiligheid chauffeurs

Om veiligheidsprogramma's voor chauffeurs te verbeteren, maken logistieke dienstverleners wereldwijd steeds vaker gebruik van de beproefde DDAW-technologie (Driver Drowsiness and Attention Warning), en ontdekken de onschatbare veiligheidsvoordelen van deze technologie. Voor veiligheidsbewuste managers wordt investeren in DDAW een logische stap in de bescherming van hun mensen. In oktober vorig jaar heeft Shell Global Solutions International een Global Framework Agreement getekend met Seeing Machines voor de levering van Guardian. In dezelfde maand vestigde Seeing Machines haar Europese team in Amsterdam.

Toekomst zonder ongevallen

Er is niet met zekerheid zeggen hoeveel ongevallen er zijn voorkomen of hoeveel levens er zijn gered, maar van de meer dan 9,1 miljard kilometer aan gegevens die tot nu toe wereldwijd zijn verzameld en aangesloten op Guardian, zijn er alleen al in de afgelopen 12 maanden 11,96 miljoen gevallen van afgeleid rijden geregistreerd, evenals meer dan 245.000 interventies door vermoeidheid.

Het is wetenschappelijk bewezen dat Guardian het aantal gevallen van vermoeidheid met 90% vermindert. Op die manier streven ze onze missie na om ervoor te zorgen dat iedereen veilig thuiskomt en gezinnen 's nachts kunnen slapen.

Dit artikel is gesponsord door Seeing Machines.