Regering zet streep door Super EcoCombi

Regering zet streep door Super EcoCombi

Terwijl steeds meer Europese landen voor de Super EcoCombi, een extra lange vrachtwagencombinatie, kiezen, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat juist besloten met het project te stoppen. De risico's voor de fysieke infrastructuur en de verkeersveiligheid worden te groot geacht om een pilot met de extra lange trucks te starten. Er wordt vanuit de sector teleurgesteld gereageerd op het besluit.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft besloten het project met de Super EcoCombi (SEC), een extra lange vrachtwagencombinatie, te stoppen. Ze acht de risico’s voor de fysieke infrastructuur en de verkeersveiligheid te groot om een pilot met de extra lange trucks te starten.

'Jammer en teleurstellend'

TLN betreurt de gang van zaken, mede ook omdat er 'veel tijd, energie en geld' in het project was geïnvesteerd. Waar Nederland als innovatief land juist een voortrekkersrol heeft gespeeld met de LZV wordt volgens TLN de SEC die kans onthouden: "Dat is uitermate jammer en teleurstellend. Zeker op het gebied van duurzaamheid kan er met de SEC veel CO2-besparing behaald worden. Proeven in andere landen laten dat ook zien." Finland heeft de lange truck inmiddels in de voertuigwetgeving opgenomen. Spanje, met meer dan 150 rijdende SEC combinaties, en Zweden gaan dat binnenkort ook doen. Denemarken heeft net aangekondigd binnenkort met proeven te gaan starten.

Ik heb helaas geen potten kunnen breken”

Teleurstelling geuit op socials

Ook projectleider Robbert Janssen is erg teleurgesteld, dat laat hij middels een post op LinkedIn weten. “Het was geen gemakkelijk proces de afgelopen jaren. Ondanks veel enthousiasme en betrokkenheid van een grote kopgroep marktpartijen en publieke organisaties, in het #CATALYST-programma van de Topsector Logistiek/TNO, liepen we toch steeds vast aan de kant van testen en toelating met zorgen over de risico's voor de fysieke infrastructuur en verkeersveiligheid", vertelt Janssen. "Ook ik heb de afgelopen maanden in de herstart van het 'SEC2.0'-project helaas geen potten kunnen breken. Desondanks was het wel een leerzaam traject en ik hoop dat we het geleerde met elkaar, publieke en private partijen, toe kunnen passen in andere maatregelen die verduurzaming in het wegtransport op korte termijn verbeteren, want dat is hard nodig.”

Chauffeurstekort

Volgens Janko van der Baan, directeur van Scania Benelux, had de SEC de potentie om twee vliegen in een klap te slaan. "We hebben een groot chauffeurstekort en moeten ook verduurzamen", zegt Van der Baan op LinkedIn. "Dit had net als de LZV jaren geleden een innovatiestap kunnen zijn voor Nederland." Er wordt door velen gesproken van een gemiste kans.

Één SEC = twee reguliere trucks

De extra lange truck bestaat uit een trekker met twee 13,60 meter trailers, die via een dolly verbonden zijn. Eén SEC, met een maximale lengte van 32-34 meter, met een maximum gewicht van 72 ton, kan daarmee dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als twee reguliere 16,5 meter combinaties. Het plan was om de xl trucks in te zetten op goederenvervoercorridors.

Geschikt voor intermodaal vervoer

Doordat de extra lange truck is opgebouwd uit standaard materiaal is deze volgens TLN ook uitermate geschikt voor intermodaal vervoer en kan het de modal shift versterken. De SEC is hiermee volgens TLN een belangrijk middel in het terugdringen van de CO2-reductie voor de transportsector. Op basis van de positieve ervaringen in andere landen heeft de transportsector enkele jaren geleden het initiatief genomen ook in Nederland een testtraject met de truck te starten, in samenwerking met onder andere logistiek dienstverlener Ewals Cargo Care, Getru en Peter Appel, met als doel om te onderzoeken of het concept in Nederland ook toekomst heeft.

Praktijktest gestrand

Een eerste poging om te komen tot een praktijkproef met een SEC-combinatie op een vaste corridor, tussen de Rotterdamse haven en Venlo, is begin vorig jaar gestrand omdat de RDW geen ontheffing gaf. Op basis van testonderzoek en een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek voor Verkeersveiligheid, was men van mening dat de verkeersveiligheid voor de geteste configuratie op het onderliggende wegennet niet voldoende gegarandeerd was.

Testcaroussel

Ewals, dat tijdens de gestrande praktijkproef het spits zou afbijten, liet destijds weten dat er met technische aanpassingen nog veel verbeteringen mogelijk waren. De betrokken partijen maakten vervolgens een doorstart met het project. Het ministerie heeft nu echter besloten dat zorgen over risico’s voor de fysieke infrastructuur en de verkeersveiligheid de doorslag moeten geven.

Herziening Europese richtlijn

Met de komende herziening van de Europese richtlijn voor maten en gewichten gaat er meer ruimte komen voor de inzet van langere vrachtautocombinaties. Dat is volgens TLN ook hard nodig om de uitstoot van broeikasgassen door het wegvervoer te verminderen en zo aan de Europese Klimaatwetgeving te voldoen. "Vanuit dit oogpunt doet het pijn te constateren dat we in Nederland niet de kans krijgen om tot een praktijkproef voor de SEC te komen. Waar we altijd hoog opgeven over innovatie en vernieuwing laten we deze mogelijkheid lopen”, aldus TLN.

Daniëlle van Hout

Daniëlle van Hout

Redacteur Logistiek.nl