

Binnen de Fulfilment Factory vormt de AutoStore-installatie in Venlo een uitzondering: daarin ligt alleen voorraad van Under Armour. “De behoefte van deze klant was zo groot, dat we daar het hele systeem mee konden vullen”, legt Van der Maas uit. “Maar eigenlijk is de Fulfilment Factory een multiclient-oplossing die we willen inzetten voor meerdere klanten. Dat kan betekenen dat we het systeem in Venlo snel moeten uitbreiden om meerdere klanten erin onder te brengen. Op andere locaties zetten we de AutoStore-systemen proactief neer, dus ook als we nog geen klanten daarvoor hebben. We zijn ervan overtuigd dat het aanbod de vraag vanzelf opwekt.”
Alle tien AutoStore-systemen worden geïmplementeerd door Element Logic. “We hebben de markt onderzocht: welke AutoStore-partner past bij ons? Service en snelheid van leveren zijn belangrijk, maar natuurlijk ook de kosten. Er zijn een flink aantal factoren die ons in de richting van Element Logic hebben gedreven. Belangrijk is dat dit bedrijf wereldwijd actief is, ook in Noord-Amerika. We willen een partner die ons overal kan helpen en waarmee we een lange termijn relatie kunnen aanknopen. Dat maakt implementaties sneller, beter en goedkoper.”
'Wij maken snelle keuzes en verwachten dan ook een snelle implementatie'
In Venlo heeft Element Logic het systeem binnen een half jaar na ondertekening van het contract opgeleverd. “Wij zijn geen bedrijf dat heel lang wikt en weegt”, lacht Van der Maas. “Wij maken snelle keuzes en verwachten dan ook een snelle implementatie. Mede gezien de pandemie is de implementatie bijzonder snel en vlot verlopen zonder noemenswaardige problemen. Ik ben er trots op dat we dit zo snel voor elkaar hebben gekregen. Dat lukt alleen met een partner die flexibel is en dezelfde can-do-mentaliteit heeft als wij.”
DSV heeft de implementatie op de voet gevolgd. “Wij zitten er bovenop, zoals bij elk project. Als we als partners scherp naar elkaar zijn, kunnen we elkaar beter maken. Daarom hameren we op strakke testprocedures. Als dan een pijnpunt aan het licht komt, willen we weten hoe we daarmee moeten omgaan. Bovendien: door vanaf het begin nauw bij de implementatie betrokken te zijn, leren we veel over het systeem. De bouwfase wordt dan meteen onze leerfase.”
Uitgeleerd is DSV voorlopig nog niet. Nu het systeem in gebruik is, ontdekt DSV hoe de inzet geoptimaliseerd kan worden. “Het mooie van dit systeem is dat het zichzelf onderhoudt. De bakken met snellopers komen vanzelf bovenin te liggen, zodat de robots niet voor elke orderregel een bak van het onderste niveau hoeven op te graven. Maar soms is het handig om snellopers in meerdere bakken te leggen, zodat deze artikelen gelijktijdig aan meerdere orderpickers kunnen worden aangeboden. Dat is de leercurve die wij nu samen met Element doormaken.”
Op dit moment wordt het systeem in een verlengde ploegendienst gebruikt. Het aantal carrouselpoorten dat wordt aangezet, hangt af van de drukte en verschilt per dag en per uur. “In de ochtend staan wat minder poorten aan. Als aan het eind van de dag het aantal online orders toeneemt, kunnen we snel extra poorten aanzetten. In principe verpakken we alle orders direct bij de poorten, zodat we de verzenddozen niet eerst naar een inpakstation hoeven te transporteren. In het hoogseizoen kunnen we ervoor kiezen om het verpakken elders in het warehouse te doen, zodat we per poort meer orders kunnen verzamelen.”
De medewerkers zijn blij met het systeem. “Ze vinden het fantastisch. Allereerst omdat het altijd interessant is om met dit soort innovatieve oplossingen te werken, maar ook omdat mensen zien dat de snelheid van het proces enorm is tegenomen. Dat geeft voldoening”, merkt Van der Maas, die verwacht dat de investering zichzelf binnen drie jaar gemakkelijk terugverdient. “Maar het is lastig om de productiviteitsstijging exact in cijfers uit te drukken omdat het orderpatroon voortdurend wijzigt. Uiteindelijk gaat het erom dat we onze klant beter kunnen bedienen en diens groei kunnen faciliteren. Niet alleen de komende één of twee jaar, maar het komend decennium. En dat kan met dit systeem.”
Dit artikel is gesponsord door Element Logic.