Logistiek Café 1: Waar haal ik de mensen vandaan?

De krappe arbeidsmarkt is meer en meer een rem op de ontwikkeling van logistieke bedrijven aan het worden. Chauffeurs en logistieke medewerkers zijn schaarser dan ooit. Hoe moeten de logistiek dienstverleners omgaan met de krapte die bijna structureel lijkt te zijn? Daarover gaat het in deze eerste aflevering van het Logistiek Café. Daarnaast is Peter Appel te gast met zijn visie op de markt en de fusie met Simon Loos.
Delen:

In aanloop naar de bekendmaking van de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2022 introduceert Logistiek.nl het Logistiek Café. In elke aflevering staat een thema centraal dat nu speelt bij logistiek dienstverleners, zoals verduurzaming, ketenregie en de krappe arbeidsmarkt. Onder leiding van presentatrice Annemarie Brüning gaat het aan de talkshow-tafel dit keer over de krappe arbeidsmarkt met experts en logistiek dienstverleners. Er is een één-op-één interview ter afsluiting. Peter Appel, ceo van Simon Loos, vertelt over hoe zijn bedrijf met een eigen campagne letterlijk de weg op gaat om nieuwe mensen te werven, maar ook om waardering uit te spreken in de richting van chauffeurs in de transportsector.

Maar het Logistiek Café begint met een analyse over het feit of circulaire economie wel voldoende voedingsbodem heeft in de logistieke wereld.

Bekijk Logistiek Café 1

Logistiek Café

In aanloop naar de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2022 publiceert Logistiek.nl een viertal Logistiek Cafés. Bekijk bijvoorbeeld ook aflevering 2, waarin ketensamenwerking centraal staat. Een thema dat al jaren op de agenda staat in de logistiek. Hoe gaat Westerman Multimodal Logistics hiermee om? En is dat onderscheidend genoeg, in ogen van experts Dick van Damme en Willem Mulderij, panelleden van de Top 100 Logistiek Dienstverleners? Maar ook: hoe ziet ketensamenwerking eruit bij een grootmacht als Geodis?

Naar de afleveringen

Arbeidsmarktperikelen spelen logistieke sector parten

Jeroen van Duuren, Serge Claessen en Michiel Maassen zien een groot HR-probleem ontstaan, dat door de vergrijzing en andere trends niet zal afnemen. Van Duuren heeft een dergelijke krapte nog niet eerder gezien. Is er dan geen oplossing, vraagt presentatrice Annemarie Brüning zich af? Maassen denkt wel dat robotisering en cobots in warehouses de lasten iets kunnen verlichten. “Je ziet ook dat werkgevers de overstap maken naar meer engaging, het betrokken maken van mensen bij wat zij als bedrijf aanbieden”, zegt de arbeidsmarktdeskundige. “Werkgevers en HRM’ers moeten de vraag stellen wat de medewerker wil en niet in een vast stramien denken.” In dat geval zoeken bedrijven naar manieren om de behoefte van de werknemer inpasbaar te maken in het rooster en de systemen van de werkgever. Het is een meer lange termijngerichte oplossing dan wat Claessen wel eens in de markt ziet gebeuren. “Er zijn bedrijven die de voordeur open zetten. God zegene de greep. Maar dan loop je een serieus risico. Je hebt een tijdelijke oplossing, de vloer is leeg, maar je haalt je wel veel ellende op de nek.”

Van Duuren richt met grotere locatie blik op export

Logistiek dienstverlener Van Duuren is in Vianen verhuisd naar een twee keer zo groot pand. Aanleiding waren de grotere volumes voor het bedrijf door een nieuw partnership met Cargoline. Vanuit de nieuwe locatie ziet Van Duuren kansen om verder te groeien en de balans tussen import en export gelijk te trekken.

Lees verder

Minder arbeidsuren per medewerker maakt vraag nog groter

Logistiek dienstverlener Simon Loos is een campagne begonnen om mensen te trekken, dat zou rond de zomer moeten leiden tot 400 à 500 nieuwe chauffeurs. Maar is meer aanleiding voor dit initiatief. Peter Appel (ceo) zegt, dat de waardering voor het vak chauffeur in coronatijd behoorlijk onder druk stond, “denk aan sanitaire voorzieningen. Dat viel wel tegen.” Zelf wil hij ruimte geven voor maatschappelijke ontwikkelingen, zoals deeltijd werken en de werk-privé balans. “De gemiddelde arbeidsparticipatie per medewerker neemt af, dus los van het verloop wat er sowieso is en de groei aan werkzaamheden, hebben we inderdaad veel nieuwe mensen nodig.”

Ruim een jaar geleden werd de fusie tussen Peter Appel Transport en Simon Loos een feit. “Dat was een spannende periode, wij hebben echt een megaprestatie geleverd met dank aan de medewerkers. We vinden dat zij van de fusie zo weinig mogelijk veranderingen moeten ondervinden, daar hebben we enorm op gestuurd. Alles wat je in de theorieboekjes leest over fusies, hebben we wel voorbij zien komen. Nu zijn we zover dat we de integratie kunnen afronden, vooral wat betreft de IT-systemen. En we gaan naar een compleet vernieuwd kantoorgebouw in Wognum.”

Online magazine Logistieke Dienstverlening

Het Logistiek Café is eind februari voor het eerst gepubliceerd in het online magazine Logistieke Dienstverlening van Logistiek.nl. Lees in dit magazine ook alles over opvallende overnames en belangrijke innovaties. En hoe komt uw bedrijf hoger in de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2022?

Naar magazine

Of 2022 een goed jaar gaat worden, hangt volgens Appel vooral af van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. “Aan de volumekant zie ik geen terugval, maar zijn we in staat om de kosten te beheersen en hebben we genoeg mensen? We moeten zeker ons best doen om een fatsoenlijke rendement te draaien, want alleen dan kunnen we uitdagingen op het punt van verduurzaming realiseren.”

Dit vind je misschien ook interessant