Wat als je warehouse zelf de (juiste) beslissingen neemt?

Wat als je warehouse zelf de (juiste) beslissingen neemt?

Door computer vision en artificial intelligence te gebruiken om ruwe data te verrijken tot intelligentie, kan jouw bedrijf lichtvoetig, duurzamer en kostenefficiënter opereren en flexibel reageren op veranderingen in vraag en aanbod. Nodig de toekomst uit in je e-commerce warehouse en dan weet je precies wat er gisteren gebeurde, wat nu aan de hand is en hoe morgen eruit ziet. Prime Vision verlegt de grenzen van asset intelligence, waardoor flexibele magazijnactiviteiten werkelijkheid worden.

Stel je het scenario voor dat een slaapmasker in je magazijn tegen je IT-systeem zegt dat het naar Jans huis vervoerd wil worden, samen met een kussen en een exemplaar van de bestseller 'Hoe te slapen'? Wat als het masker je systeem ook vertelt dat het op dinsdag 16 november om 18.30 uur wil aankomen en dat de snelste en duurzaamste manier om daar te komen met vervoerder X is?

Stel je daarnaast voor dat het signaal van dit artikel een pick-apparaat in beweging zet en vervolgens een robot die het masker, kussen en boek aflevert bij een pakstation? Daar voegt een medewerker ze samen in één doos waarin de artikelen goed passen, zodat er geen lucht wordt verscheept en er minder verpakkingsmateriaal nodig is. Deze doos wordt vervolgens meegegeven aan de eerder genoemde vervoerder X, in één busje, via een route die zowel snel als zuinig is.

Voorspel de toekomst

De visie op autonome besluitvorming is nog een beetje futuristisch, maar de wereld van e-commerce gaat die kant wel op en snel ook. Alle data die nodig is om dit scenario te realiseren, kan al op één label worden samengebracht, waardoor voor elk item een ​​digitale identiteit ontstaat, die met behulp van computer vision kan worden gelezen en geïnterpreteerd. Op dit gebied heeft Prime Vision al tientallen jaren ervaring. Met alle systemen gekoppeld, van online shop (website) tot magazijnbeheersysteem (WMS) tot verzend- en vervoeropties, heb je niet alleen een overzicht van wat er op dit moment in je warehouse gebeurt, maar kun je zelfs verder gaan dan realtime: je kunt voorspellen wat er gaat gebeuren, zodat je bedrijf kan anticiperen en flexibel kan zijn op alle niveaus.

"De toekomst van warehousing gaat niet over het product zelf, maar over de beschikbare data van dat product’’, zegt Aaron Prather, senior technisch adviseur van FedEx.

Maximaliseer je uptime

Bedrijven in de e-commerce werken al jaren met datasets en die evolueren steeds meer van beschrijvend 'vorige week waren er veel opstoppingen in sommige gangpaden', naar voorspellend 'door eerder verzamelde data weten we wanneer een zending aankomt, dus we kunnen het lossen en de opslag voorbereiden'.

Onderzoek laat zien dat 55 procent van online shoppers hun bestelling afbreken wegens extra kosten”

De verwachting is dat dit zich de komende jaren verder zal ontwikkelen tot prescriptive intelligence, die handelingen voorschrijft, en autonome besluitvorming. Bijvoorbeeld: zelfrijdende vorkheftruck #6 haalt zichzelf uit bedrijf voor onderhoud en wordt automatisch vervangen door een andere, zodat het orderpicken zonder onderbreking kan doorgaan. Een andere use case voor het magazijn-van-de-toekomst is dat het online bestelsysteem, het warehouse management system en het systeem van de vervoerderzodanig aan elkaar zijn gekoppeld dat slaapmaskers eerder worden besteld en geleverd, voordat de voorraad op is.

Technologie

Er is op semi-autonoom niveau al veel mogelijk om je magazijn toekomstbestendig te maken en technologieën te implementeren waarmee je kunt anticiperen op gebeurtenissen. Denk aan een dashboard dat een heatmap laat zien van de activiteiten in je bedrijf: welke gangpaden zijn erg druk of zelfs verstopt met rolkarren? Ook is op dit dashboard te zien dat verbeterde productopslag de afgelegde afstand in het magazijn verkleint en een orderteller met de gemiddelde duur voor het voltooien van de bestelling.

Deze data en informatie maken een betere besluitvorming mogelijk, waardoor je het maximale uit je bedrijf kunt halen, of het nu gaat om opslagruimte, efficiënte magazijnrouting, digitale en fysieke veiligheid of tijdig onderhoud. Het draait om het maximaliseren van de uptime om kostenefficiënter te worden, een grotere klanttevredenheid te bereiken en de ecologische voetafdruk te verkleinen.

Klanten en vervoerders

Aangezien klantgedrag de drijfveer is achter veel processen in e-commerce willen we daar graag op inzoomen. De coronapandemie heeft de trend van online winkelen enorm versneld. Dit veroorzaakte scherpe pieken in bestellingen die in korte tijd moesten worden verwerkt. Klanten zijn ook steeds veeleisender geworden wat betreft tracking, leverings- en retouropties.

Onderzoek van het Baymard Instituut laat zien dat 55 procent van online shoppers hun bestelling afbreken wegens onverwachte extra kosten. Daar vallen ook de verzendkosten onder. Aan de andere kant, als een bezorgoptie ‘groen’ is, zijn sommige klanten bereid meer te betalen of langer op hun pakket te wachten.

Als speler op het gebied van e-commerce heeft dit een diepgaand effect op de relatie met pakketvervoerders. In veel gevallen bieden de vervoerders waarmee je al jaren samenwerkt niet meer het benodigde serviceniveau, onder meer door gebrek aan flexibiliteit. Je moet zoeken naar en samenwerken met meerdere, nieuwe pakketvervoerders en het juiste prijs- en serviceniveau vinden voor verschillende soorten producten en bezorgopties. Het koppelen van systemen van diverse vervoerders aan jouw eigen systemen is een grote uitdaging, maar het kan voordelen opleveren die verder gaan dan het kiezen van ‘slechts’ de goedkoopste optie. Je creëert transparantie voor alle partijen, een meer concurrerende markt en het geeft inzicht in (trends in) klanteisen.

Door je systeem up-to-date te houden met de integratie van autonome beslissystemen, zorg je ervoor dat je dit soort obstakels weg kunt halen en meerwaarde kunt bieden aan je klanten. Het belangrijkste is om data om te zetten in inzichten waarop jij of, in de toekomst, je magazijn geïnformeerde beslissingen kan nemen.

Dit artikel wordt gesponsord door Prime Vision.