Vijf tips voor het boosten van je e-commerce verpakkingen

Vijf tips voor het boosten van je e-commerce verpakkingen

Sinterklaas en Kerst zijn traditioneel altijd de hoogtepunten geweest in de online detailhandel. Maar sinds enkele jaren krijgen overgewaaide piekmomenten als Black Friday of Cyber Monday steeds meer voet aan de grond. Dit lijkt hemel op aarde voor webwinkels. Maar er zit een addertje onder het gras.

Dat addertje is dat er telkens meer pieken in een jaar komen die goed bediend moeten worden. Daarnaast heeft, door de corona-crisis, e-commerce bijna een vrijwel permanent karakter van piekbelasting gekregen. PostNL liet in 2020 al een groei in pakketverwerking zien van 40 procent ten opzichte van het vorige jaar. Online onderzoeksbureau Statista onderschrijft die groei met de voorspelling dat tot 2025 de omzet van de Nederlandse e-commercemarkt jaarlijks met zo’n 4,4 procent zal groeien.

Problemen last mile

In de supply chain zijn er voor zaken als storage en orderpicken al diverse hightech, geautomatiseerde oplossingen voor handen om de uitdagingen het hoofd te bieden. Maar die dekken slechts een deel van de problemen in de last mile af. Want de orders dienen ook nog verpakt en verzonden te worden. En dan het liefst zo efficiënt en duurzaam mogelijk. Door alle regels omtrent Corona wordt het ook een steeds grotere uitdaging om flexibele arbeidskrachten voor het verpakkingsproces te vinden. En als ze al te vinden zijn, dan rijst nog de vraag hoe de gezondheid van de eigen medewerkers gewaarborgd dient te worden middels de anderhalve-meter-regel.

Voordelen

De redenen voor meer gebruik van automatisering in de verpakkingsruimte zijn overtuigend en evident. Dit zijn de vijf belangrijke voordelen van het implementeren van geautomatiseerde 3D-verpakkingsoplossingen.

Tip 1: Verhoog de capaciteit

Als de ordervolumes stijgen, zal ook de verpakkingscapaciteit moeten opschalen. Het simpelweg vertrouwen op het wel tijdig kunnen binnenhalen van een groot team manuele verpakkers is vandaag de dag geen reële optie meer.

Het automatiseren van het verpakkingsproces is van grote meerwaarde om efficiënt meer capaciteit in huis te halen. Eenvoudige machines die slechts in 1D of 2D kunnen verpakken zijn helaas niet geschikt voor het verwerken van een grote diversiteit aan producten. De doos is vaak nog te groot en dit leidt tot verspilling van verpakkingsmateriaal. Geen enkele webshop zou nog te grote dozen moeten willen verzenden en de consument wil anno 2021 al helemaal geen zinloze lucht meer ontvangen.

Door gebruik te maken van automatische inpakmachines die in 3D geheel op maat kunnen verpakken, kan een grote diversiteit aan orders verwerkt worden. Van groot tot klein en van rond tot vierkant. Met deze 3D-verpakkingstechnologie wordt voor elke order een perfect passende doos gecreëerd met snelheden tot 1.100 pakketten per uur. Een dergelijk systeem werkt consistent, efficiënt en betrouwbaar waardoor het dezelfde output produceert als 20 tot 30 manuele verpakkingsstations.

Tip 2: Wees duurzaam

Een koptelefoon thuis ontvangen in een doos ter grootte van een stofzuiger. Nog steeds gebeurt dit dagelijks duizenden malen. Te grote verzenddozen zijn pure verspilling. Verspilling van verpakkingsmateriaal, van opvulmateriaal en van transport. De alternatieve kleine plastic verzendzakken dragen niet echt bij aan de wens om duurzaam te ondernemen. Plastic vergaat niet. Nooit. Geschat wordt dat per jaar minstens 8 miljoen ton (!) plastic in de oceanen terechtkomt. Als er niets gebeurt om dit tegen te gaan komen er naar verwachting in 2030 per minuut twee vrachtwagens aan plastic bij.

Een koptelefoon in een doos ter grootte van een stofzuiger, dat gebeurt dagelijks duizenden malen”

Karton is 100 procent recyclebaar en kan na het recycleproces weer opnieuw worden gebruikt. Door elke bestelling op maat te verpakken in karton wordt zowel het verzendvolume gereduceerd als onnodig opvulmateriaal geëlimineerd. Daarnaast is de order tijdens het transport beter beschermd doordat het strak in een kartonnen verzenddoos verpakt zit. Dit scheelt weer retourzendingen in het geval van een beschadigd product.

Volgens onderzoek van NielsenIQ is 55 procent van online consumenten wereldwijd zelfs bereid meer te betalen voor producten en services die aangeboden worden door bedrijven die zich inspannen om hun impact op het milieu zo laag mogelijk te houden.

Tip 3: Verlaag de verzendkosten

De schattingen lopen een beetje uiteen, maar gemiddeld genomen bestaat een doos op dit moment voor zo’n 40 procent uit lucht. Dit betekent dat de vrachtwagens die we nu zien rijden voor bijna de helft gevuld zijn met niks. En daarbij: hoe groter de doos, hoe minder er in een vrachtauto passen.

Het maken van de perfecte doos, specifiek voor elke bestelling, is nu niet alleen mogelijk maar ook direct beschikbaar. De techniek maakt het makkelijk om gemiddeld 30 procent minder karton te gebruiken en opvulmateriaal te elimineren. De besparing op materiaal is hiermee op zich al aanzienlijk, maar de daadwerkelijke winst zit in een afname van het verzendvolume. Door elke doos de exacte afmetingen te geven die nodig zijn om het artikel of artikelen stevig te verpakken, worden goederen beter beschermd en kunnen de verpakkingsvolumes gemiddeld zo’n 50 procent worden verminderd. Er zijn bedrijven die door het gebruik van een automatische 3D-inpakmachine 60 dozen op een pallet kwijt kunnen, in plaats van 30 , waardoor er na implementatie van 3D-verpakken een vrachtauto per dag bespaard werd.

Tip 4: Verhoog efficiëntie op de werkvloer

Automatische verpakkingssystemen kunnen hetzelfde werk verzetten als 20 tot 30 manuele verpakkingsstations. Hierdoor komen de waardevolle en steeds schaarser wordende arbeidskrachten vrij voor andere taken in het magazijn zoals orders picken. De output die automatische 3D-verpakkingsstations leveren verminderen ook de stress van het zoeken naar extra arbeidskrachten tijdens piekmomenten. Een proces dat vaak een vroege planning vereist en risico’s met zich meebrengt. Automatiseren stelt u in staat zowel piek-klaar als volledig gereed te zijn voor toekomstige groei.

De geavanceerde automatische verpakkingstechnologie is inmiddels al zover dat het tussen de 80 en 90 procent van een gemiddelde warehousevoorraad kan verpakken. Iedere order tussen de 60x40x40 cm kan verpakt worden, ongeacht vorm of aantal producten dat in de doos moet komen.

Tip 5: Verbeter de klantervaring

Consumenten ergeren zich telkens weer aan de oversized pakketten - grote verzenddozen gevuld met bubbelplastic, piepschuim of andere vormen van opvulling. Het Kennis Instituut Duurzaam Verpakken heeft het verminderen van loze ruimte in verzendverpakkingen in de top 5 van e-commerce uitdagingen gezet en de onnodige lucht in pakketten is een jaarlijks terugkerend item bij vrijwel ieder journaal – het NOS maakte onlangs zelfs een reportage getiteld ‘Het grote luchtprobleem’.

Arnoud Koopmans, International Salesmanager Benelux bij Sparck Technologies.

Een goede verpakking is ook onderdeel van de merkbeleving en vaak het enige fysieke contact tussen klant en webshop. Het juiste formaat verpakking beschermt het item beter tijdens transport; dit leidt tot minder schade én minder verpakking voor de klant om in de prullenbak te gooien. De ‘unboxing-ervaring’ heeft alles te maken met presentatie, en een positieve ervaring leidt eerder tot nieuwe bestellingen.

Automatische verpakkingstechnologie voor dozen op maat verbetert de representativiteit van e-commerce-verpakkingen aanzienlijk. Een verhoogde capaciteit, een duurzaam verpakkingsproces en lagere verzendkosten betekenen in de praktijk een interessante ROI voor iedereen die te maken heeft met het verzenden van orders. Voorbeelden van automatische 3D-verpakkingssystemen zijn de CVP Impack en de CVP Everest van Quadient.

Dit artikel is gesponsord door Sparck Technologies