Het nieuwe normaal in e-commmerce

Het nieuwe normaal in e-commmerce

Online retailers staan voor een nieuwe realiteit. Een realiteit waarin de marktvraag een permanent karakter van piekbelasting kent terwijl er tegelijkertijd omgegaan moet worden met de noodzaak van social distancing op de werkvloer en duurzaam verpakken. Hoe kunnen e-commercebedrijven deze uitdagingen succesvol het hoofd bieden? Een artikel van Arnoud Koopmans, sales manager Benelux bij Packaging by Quadient.

Het mag geen geheim zijn; online retail is booming in Europa. En de lage landen zijn hierop geen uitzondering. Ter illustratie: In 2019 bedroeg de totaalomzet van e-commerce in Nederland volgens onderzoeksbureau Statista 25.8 miljard euro. Dit komt overeen met een stijging van 11,6 procent in vergelijking met het cijfer van het jaar daarvoor. Met zulke astronomische cijfers is het wellicht beter om de bedragen wat tastbaarder te maken.

Chinezen spannen de kroon met 70 pakketten per persoon per jaar”

Een voorbeeld: volgens hetzelfde onderzoeksbureau ontving een Nederlander in 2019 gemiddeld maar liefst 13 pakketten per persoon. Niet geheel verrassend spannen wereldwijd de Chinezen de kroon met maar liefst 70 pakketten per persoon per jaar.

Het nieuwe normaal

Alles wijst er op dat het zeer waarschijnlijk is dat de piek in online bestellingen nog wel een tijdje zal voortduren. In de weg die voor ons ligt zullen e-commercebedrijven daarom slim moeten omgaan met het nieuwe normaal. Omgaan met de dynamische veranderingen in vraag terwijl de gezondheid van de eigen medewerkers gewaarborgd dient te worden middels de anderhalve meter regel. Daarnaast wordt duurzaam verpakken ook steeds meer de norm.

Veilig werken onder druk

Een order legt een hele reis af voordat deze bij de consument wordt afgeleverd en in sommige fasen is de anderhalve meter regel relatief eenvoudig te realiseren. Maar op andere plekken wordt dit een lastige opgave. Neem bijvoorbeeld een van de eerste stappen in de ‘last mile’: het verpakkingsproces. In veel gevallen is dit nog een handmatige handeling waarbij een medewerker manueel de  juiste doos uitkiest, vult, dichtplakt en voorziet van een verzendlabel. Vooral bij de grote e-commercebedrijven staan er in drukke perioden vaak tientallen mensen gelijktijdig naast elkaar te verpakken.

Duurzaam verpakken

Naast het omgaan met de anderhalve meter problematiek in een warehouse, is ook duurzaam verpakken een uitdaging waar nu snel antwoord op dient te komen. Ook in 2020 krijgen we met zijn allen nog steeds een hoop gratis lucht bij onze bestellingen. Een direct gevolg  van de veel te grote verzenddozen die nu en masse over onze wegen vervoerd worden.  Onnodig en vooral onwenselijk met het oog op die andere strijd die ook nog steeds gevoerd wordt; de reductie van onze CO2-uitstoot.

Omdat vooral jonge consumenten het uitpakken van leveringen op social media graag delen met familie en vrienden, lopen afzenders die veel lucht of vulmateriaal in hun pakketten hebben een aanzienlijk risico op het gebied van imagoschade.

Automatisering

De vraag rijst dus: hoe kan een e-commerceonderneming de pieken in online bestellingen verwerken volgens de regels van het nieuwe normaal? Het antwoord zit in automatisering. De verpakkingstechnologie heeft de laatste jaren enorme sprongen gemaakt. Intelligente systemen die online orders automatisch, razend snel en  geheel op maat kunnen verpakken.

Het geeft ruimte om verpakkers vrij te maken om ander essentieel werk in het bestelproces te doen”

Dergelijke verpakkingsmachines scannen de order, in 3D en meten zo de lengte, hoogte en breedte van het product of producten van de bestelling die verpakt dient te worden. Die informatie wordt onmiddellijk verwerkt door de machine uit een strook eindeloos karton een doos op maat te laten snijden. In slechts enkele seconden wordt het karton vervolgens om de bestelling heen gevouwen, dichtgeplakt en voorzien van verzendlabel. Dit gaat met snelheden tot 1.100 dozen per uur wat neerkomt op een perfect passende verpakte bestelling elke drie seconden. Een doos op maat betekent dat er geen lucht wordt verpakt en betekent het einde van onnodig opvulmateriaal.

Om deze snelheden te behalen zijn twee operators nodig die de verpakkingsmachine ‘voeren’ met orders.  Dergelijke systemen bieden de flexibiliteit om te gaan met een plotselinge toename in het aantal online bestellingen, waarbij de gezondheid van de medewerkers gewaarborgd blijft. De systemen zijn zo ontworpen dat deze operators minimaal twee meter van elkaar vandaan werken en geen fysiek contact met elkaar hoeven te hebben. Samen produceren ze een equivalent van zo’n 30 manuele verpakkingsstations per uur. Dit geeft ook de ruimte om verpakkers vrij te maken om ander essentieel werk in het bestelproces voor hun rekening te nemen zoals orderpicking of het verwerken van retourzendingen.

Arnoud Koopmans

Geen hindernis

Covid-19 en onze klimaatdoelstellingen hebben een ingrijpende invloed op onze manier van werken en net als de consument, moeten ook e-commercebedrijven zich aan passen aan het ‘nieuwe normaal’. Online bestellingen nemen naar verwachting alleen maar toe. Maar de stijgende vraag in online bestellingen, de gezondheid van medewerkers en de wens om duurzaam te verpakken en te verzenden, hoeven geen hindernis te zijn.
Integendeel, de techniek bestaat om het verpakkingsproces dusdanig te optimaliseren dat het de e-commerce in staat stelt hier flinke stappen te nemen

Dit artikel is gesponsord door Sparck Technologies.