Steeds meer fabrikanten gaan nu over tot een directe verkoop aan consumenten, hetzij op hun websites of via een marktplaats. Deze strategie is des te relevanter voor fabrikanten met een merk dat bij het grote publiek bekend is. Zo kunnen zij hun eigen online shop hebben en aan particulieren verkopen tegen aantrekkelijke prijzen.
Eigen website of marktplaats?
Om toe te treden tot de e-commerce sector, hebben fabrikanten twee oplossingen: een eigen online winkel creëren of zich registreren op een marktplaats. De marktplaats wordt vaak gebruikt om het businessmodel te starten en te testen voordat het op een eigen website wordt gelanceerd, waarbij soms beide online verkoopkanalen naast mekaar behouden blijven.
Eigen logistiek of uitbestede diensten?
Voor logistieke operaties (opslag en orderpicking) kunnen fabrikanten er dan voor kiezen om het beheer te internaliseren of uit te besteden. Als zij ervoor kiezen om de logistiek intern te beheren, moeten zij in staat zijn om ruimte te reserveren in de buurt van de opslagruimten om industriële e-commerce zendingen te picken. In geval van uitbesteding kunnen zij gebruik maken van de diensten van marktplaatsen zoals Amazon voor opslag, orderpicking en transport.
Transport?
Opgelet: de verzending van pakketten volgt niet dezelfde logica als het vervoer van goederen zoals het gewoonlijk in de industrie wordt toegepast. Voor de bevoorrading van grote distributiebedrijven schakelen de fabrikanten over het algemeen FTL- en LTL-transporteurs in, die goederen op pallets en in grote verpakkingen vervoeren. Bij e-commerce daarentegen gaat het bij zendingen meestal om pakketten van minder dan 30 kg, die rechtstreeks aan de particulier of aan de leverpunten worden geadresseerd.
Fabrikanten die beginnen met e-commerce verkoop zijn zich niet noodzakelijkerwijs bewust van alle beperkingen van online verkoop. Daarom kiezen zij er bij de lancering vaak voor om het logistieke beheer uit te besteden om zo de eindgebruiker zo goed mogelijk tevreden te stellen.
Wat is de impact van een industriële e-commerce dienst op de activiteiten van het bedrijf?
Een nieuwe organisatie te vinden
Wanneer zij hun producten aan distributeurs verkopen, leveren de fabrikanten in grote verpakkingen (kartonnen dozen, pallets, enz.). Om de eindklant in B2C te bereiken, moeten zij juist in staat zijn om per eenheid te verkopen: een echte beperking als je weet dat een e-commerce order over het algemeen minder dan 3 producten bevat en meestal zelfs één artikel per pakket.
Om bestellingen te picken, is het ook noodzakelijk om de opslagruimtes te reorganiseren of te zorgen voor het regelmatig verzamelen van goederen om een voorraad op te bouwen voor industriële e-commerce. De picking van bestellingen vereist ook het beheer van de verschillende soorten verpakkingen en opvulmateriaal voor het beschermen van producten, evenals de installatie van weeginstrumenten om het gewicht van pakketten in het last mile transport te garanderen.
Krimpende marges
Met een gemiddelde van 1,4 producten per pakket is de voorbereidingstijd voor zendingen per verkocht product veel langer in B2C. Om nog maar te zwijgen van de essentiële ondersteuning van online verkoopplatformen om klanten aan te trekken en commerciële aanbiedingen om te concurreren met de traditionele massadistributie.
Goedkoper verkopen met extra logistieke kosten, maakt het voor fabrikanten moeilijk om aantrekkelijke marges te behalen in e-commerce. Dit is de reden waarom degenen die zeer sterke merken bezitten met producten met uitzonderlijke positionering (en dus ook marge), de meeste kans maken om het goed te doen.
Personeel dat anders moet worden beheerd
Personeelstraining wordt een echte uitdaging voor HR-afdelingen. Seizoensgebonden pieken in de activiteit vereisen de inzet van tijdelijke arbeidskrachten, die snel operationeel moeten zijn. In dit geval moet het mogelijk zijn om de picking van zendingen per eenheid zo betrouwbaar mogelijk te maken, met name door het gebruik van LED-displays om fouten te beperken.
Een informatiesysteem om rekening mee te houden
Ten slotte moet ook bijzondere aandacht worden besteed aan het informatiesysteem in geval van een overgang naar industriële e-commerce. Elke transporteur die de goederen last mile bevracht moet verbonden zijn met het informatiesysteem van de fabrikant voor het beheer van EDI-berichten en het bewerken van verzendetiketten.
Het beheer van e-commerce sales is een project met een sterke impact op IT. Als ze een WMS hebben, moeten fabrikanten er ook voor zorgen dat het systeem een dergelijke transformatie kan ondersteunen, wat niet altijd het geval is met oude tools.
Diepgaande transformatie
De overstap naar industriële e-commerce is geen gemakkelijke beslissing. Dit soort projecten vereist een diepgaande transformatie van processen op het gebied van verkoop, logistiek, human resources en IT. De voorwaarden voor succes zijn: een goede voorbereiding op verandering en een flexibel systeem om zich aan te passen aan de groei van de orders in de loop van de tijd. Om deze beperkingen zo effectief mogelijk te beheren, ondersteunt Generix Group haar klanten bij hun transformatie op het gebied van omnichannel- en e-logistics. Wilt u de volgende stap zetten? Ontdek de Generix Group WMS e-logistics oplossing.
Dit artikel is gesponsord door Generix Group.