'Inpassing sprinkler in shuttle-systeem was grootste uitdaging'

'Inpassing sprinkler in shuttle-systeem was grootste uitdaging'
Michel Wilders (Van der Helm Logistics): "Dit proces kunnen we met de ADAPTO shuttle beter behappen dan met alleen onze medewerkers." Foto: Peter Roek

Van der Helm staat aan de vooravond van een uitbreiding van huidige ADAPTO-shuttlesysteem van Vanderlande. Twee jaar geleden nam de logistiek dienstverlener de eerste fase van dit shuttlesysteem in het warehouse in Moerdijk in gebruik. "Grootste uitdaging was destijds de plaatsing van de sprinklerinstallatie in de shuttle", zegt projectleider Michel Wilders.

De uitbreiding van de ADAPTO nu bestaat uit de toevoeging van negen extra shuttles, 30.000 extra bakken en één extra pickstation, waarmee het totaal aantal pickstations uitkomt op 7. “Reden voor deze uitbreiding is dat we steeds meer en ook kleinere fashion e-commerce orders krijgen evenals een toename van het aantal SKU’s. Dit proces kunnen we met de ADAPTO beter behappen dan met alleen onze medewerkers. Het mooie van dit systeem is dat de shuttles overal kunnen bewegen en de bakken hebben – in tegenstelling tot soortgelijke systemen - geen vaste locatie”, zegt warehouse manager Michel Wilders.

Forse capaciteitsvergroting

Met deze uitbreiding, die half september operationeel moet zijn, kan het aantal handelingen (pickmomenten, red.) stijgen naar 1.400 dit is een capaciteitsvergroting van 40 procent. Het shuttlesysteem staat in een bestaand warehouse van Van der Helm dat in 2008 in gebruik werd genomen. Om het systeem in te passen, zijn volgens Wilders in het warehouse de volgende maatregelen en aanpassingen doorgevoerd:

  • Inbouw sprinklersysteem in rackingsysteem;
  • Nieuwe vuurlast berekening;
  • Aparte stroomgroep voor shuttles en liften;
  • Aanvraag bouwvergunning voor uitbreiding;
  • Uitbreiding Wifi-systeem

Groot veranderingsproces

De grootste ingreep was de inpassing van het sprinklersysteem. Wilders: “We hebben een sprinkler die bij een brand de eerste helft van het systeem bedekt. In het midden van de racking hebben we nog een sprinkler moeten installeren om het restant van het systeem te kunnen afdekken. We hebben hiervoor een extern bureau ingeschakeld om dit te berekenen. Vooral omdat de brandweer in Moerdijk – vanwege grote branden in het recente verleden – hier extra streng op controleert. Grootste uitdaging van de aanstaande uitbreiding is vooral de interne verhuizing van de voorraad. Daarnaast hebben we veel tijd en energie geïnvesteerd om de mensen mee te krijgen in dit toch wel grote veranderingsproces.”

MH-dag 2017 : 'De impact van MH-systemen op het warehouse'
Futuristische shuttlesystemen, vernieuwde pocketsorters, autonome trucks en Autostore. Het aantal oplossingen om met minder mensen in het magazijn een vaak grotere output te realiseren neemt sterkt toe. Maar dat gaat meestal niet zonder de nodige aanpassingen; voor processen en mensen die er werken, tot aan de bestaande faciliteiten, het gebouw en de voorzieningen die er zijn. Kiezen voor automatisering is één, de vervolgvraag hoe dan? Wat past in de huidige werkomgeving? Is nieuwbouw nodig of een ingrijpende verbouwing? Deze vragen komen aan de orde tijdens Material Handling Dag woensdag 3 oktober aanstaande in Den Bosch. Tijdens deze vijfde editie van de Material Handling Dag worden diverse material handling oplossingen naast elkaar gezet en laten experts tijdens een plenaire zien welke consequenties bepaalde keuzes in de praktijk kunnen hebben.

Bas Dijkhuizen

Bas Dijkhuizen

Senior-redacteur