nieuws

Aviko zet als eerste in foodservice de stap naar palletpooling

Supply chain 1246

De foodservice-industrie is volop in verandering. Mensen kiezen steeds meer voor tijdswinst en gemak en kopen vaker food on the go: in het trein- of tankstation. Ook supermarkten spelen hierop in met verse, kant-en-klare maaltijden. Dat betekent wel een opportuniteit om deze logistieke keten te optimaliseren. Aviko, fabrikant van aardappelproducten, nam het voortouw en stapte over naar palletpooling om zijn vers- en diepvriesgoederen tot bij restaurants, cateraars en supermarkten te brengen.

Aviko zet als eerste in foodservice de stap naar palletpooling

Bij de optimalisatie van de supply chain speelt de keuze van ladingdragers of pallets een cruciale rol. Toch associëren de meeste bedrijven pallets nog steeds met gedoe: vrachtwagenchauffeurs pallets laten ruilen, bijhouden hoeveel pallets u nog te goed hebt van uw klanten … En dan hebben we het nog niet over de halflege vrachtwagens die lange retourritten doen, of de risico’s op productiestops wegens pallets van inferieure kwaliteit.

Aviko kampte met complex palletbeheer

“Ons palletbeheer was al langer een heikel punt”, vertelt Frank Scholten, transportmanager bij Aviko. “We werkten met 2e keus europallets en dit verliep steeds moeilijker.” De administratieve last en verborgen kosten leken zwaar door te wegen. Naast de logistieke inefficiëntie, zette de wisselende palletkwaliteit soms ook de veiligheid en productie op losse schroeven. De aankoop van nieuwe europallets van betere kwaliteit was geen optie voor Aviko omwille van de beschikbaarheid.

Scholten: “Bovendien vormen ze geen duurzame kwaliteitsverbetering. Bij het ruilen zouden er namelijk opnieuw 2e keus europallets in onze pool belanden. De discussie over kwaliteit en ruilbaarheid in elk land zou dan ook blijven bestaan. ”

Gedaan met de administratieve last van palletbonnen, registraties en retourstromen

Aviko is wereldwijd marktleider in gekoelde frieten en een van de vier grootste aardappelverwerkende bedrijven ter wereld. Frank Scholten: “Als totaalleverancier van verse en diepgevroren aardappelproducten leveren we in meer dan 20 Europese landen aan retailers en de foodservice markt. Daarvoor zijn jaarlijks meer dan 700.000 europallets nodig. Een enorme logistieke én administratieve klus om de pallets in elk land te ruilen en terug naar onze fabriek te vervoeren.Werken met één totaalleverancier biedt meer duidelijkheid.”

Palletpooling als alternatief

Genoeg redenen voor Aviko om te kiezen voor palletpooling om hun supply chain naar foodservice te standaardiseren. “In CHEP vonden we een partner die helpt onze logistieke keten naar de foodservice te standaardiseren én te verduurzamen. Gedaan met die administratieve last van palletbonnen, registraties en retourstromen“, aldus Frank Scholten. “En omdat CHEP elke pallet controleert en indien nodig repareert in lokale servicecenters, wordt de kwaliteit gegarandeerd, zonder dat wij daarnaar moeten omkijken.”

Palletpooling Aviko

“Onze leveranciers en klanten in de foodservice werken nu ook met pooling, waardoor we samen zorgen voor een gestandaardiseerde en duurzame supply chain.” – Frank Scholten | Transportmanager, Aviko

Eerste stap van frozen naar de foodservice

De omslag naar een poolingsysteem was uiteraard ingrijpend voor een internationale speler zoals Aviko. In de FMCG-markt is palletpooling naar retailers reeds ingeburgerd, maar de stap van de frozen industrie naar de foodservice is nog vrij nieuw. CHEP begeleidde Aviko dan ook bij alle facetten van deze omschakeling, in alle betrokken landen. “CHEP was voor ons meer dan gewoon een leverancier van ladingdragers. Ze maakten een draaiboek en stelden een specifieke projectmanager aan om de overstap van A tot Z zo vlot mogelijk te laten verlopen”, vertelt Frank Scholten.

Daarnaast werd er tussen beide partijen afgestemd over de IT-integratie, de klanten- en leverancierscommunicatie en de parametrisatie van het warehouse, zodat de pallets vlot door het warehouse verplaatst kunnen worden. “Maar het grootste voordeel is de lokale aanwezigheid, wat maakt dat CHEP de lokale markten, mensen, uitdagingen en de taal kent.”

Naar een nog duurzamere supply chain

Vandaag vervoert Aviko uitsluitend CHEP-pallets vanuit hun 10 fabrieken in Nederland, België, Duitsland, Polen en Zweden naar meer dan 30 voorraadlocaties in de wereld. Frank Scholten is tevreden: “Onze leveranciers én klanten in de foodservice werken nu ook met dit poolingsysteem. Op die manier zorgen we samen voor een gestandaardiseerde en duurzame supply chain.” Want dankzij de omschakeling kon Aviko ook mooie resultaten voorleggen op het gebied van duurzaamheid. Aviko bespaart per lifecycle per pallet:

  • 785,53 m3 hout, evenveel als nodig is voor 50.000 potloden;
  • 889 ton CO2, evenveel als 10.000 vrachtwagens die de rit Rotterdam-Antwerpen rijden.

En dat het daarbij ophoudt voor Aviko, daar is voor de transportmanager geen sprake van: “We willen in de toekomst nog verder gaan en met CHEP bekijken hoe we met andere bedrijven in de sector kunnen werken aan transportoptimalisatie. Want hoe minder lege vrachtwagens op de weg, hoe beter voor iedereen.”

Vragen over palletpooling?

Vragen? CHEP beantwoordt graag al uw vragen over palletpooling en legt uit hoe u makkelijk kunt overstappen. Contacteer hen op +32 15 799 701 of via mail: customerservice.bnl@chep.com. Voor meer info over onze oplossingen: www.CHEP.com.

Dit artikel is gesponsord door CHEP.

Reageer op dit artikel