Gesponsord

Transporteurs kiezen voor elektrisch

Transporteurs kiezen voor elektrisch

Elektrische vrachtwagens roepen in de transportsector nog steeds vragen op over prestaties, planning en kosten. Toch verschuift de scepsis snel: steeds meer bedrijven doen praktijkervaring op en ontdekken de voordelen. Tijdens de opening van de Milence Charging Hub in Zwolle gingen drie transportondernemers in gesprek over de kansen én uitdagingen.

Kunnen elektrische trucks dezelfde prestaties leveren als diesel, hoe passen ze in de planning van chauffeurs en is de overstap financieel haalbaar? Het zijn vragen die in de transportsector nog steeds leven. Maar de praktijk leert dat de overstap geen verre toekomstmuziek meer is, wel vraagt het om lef, samenwerking en vooruitdenken.

Tijdens de opening van de Milence Charging Hub in Zwolle afgelopen mei deelden Klaas Koopman (directeur Koopman Logistics Group), Mark van de Drift (ceo Cornelissen) en Jaap Vlastuin (eigenaar Durabilis Transport) hun ervaringen met elektrisch zwaar wegtransport.

Van naaimachine naar favoriete truck

De eerste reacties van chauffeurs waren niet altijd positief. Koopman herinnert zich de weerstand nog goed: ,,Ze zeiden: als je mij in zo'n naaimachine zet ga ik weg." Maar inmiddels klinkt er een heel ander geluid. ,,Er zijn er inmiddels ook twintig die zeggen: ik wil niet meer anders."

Chauffeurs stappen aan het eind van de dag uitgerust uit”

Van de Drift herkent die omslag: ,,Als ze er eenmaal in gereden hebben.., zelfs de dieselfanaten zijn best enthousiast, die weerstand is er bijna niet." Vlastuin voegt toe dat het effect verder gaat dan alleen comfort. ,,Chauffeurs stappen aan het eind van de dag uitgerust uit. Ze gaan ook anders kijken, aan het schadeverloop kan je dat ook zien."

Anders rijden, minder schade

De verandering in rijgedrag is opvallend. Vlastuin legt uit: ,,Chauffeurs gaan verder vooruit kijken omdat ze daardoor de auto wat meer in gang kunnen houden om energie proberen op te wekken." Die anticiperende rijstijl levert niet alleen energiebesparing op, maar zorgt ook voor minder schades.

Waar elektrische trucks aanvankelijk vooral als duur alternatief werden gezien, begint het kostenplaatje te kantelen. Voor binnenlandse distributie in Nederland en België blijkt elektrisch rijden over de gehele levensduur vaak al concurrerend te zijn met diesel.

Europese regelgeving als kantelpunt

Nieuwe Europese regelingen spelen een belangrijke rol in die verschuiving. CO₂-gebaseerde wegentaxen en vrijstellingen, die in landen als Duitsland al zijn ingevoerd en binnenkort in Nederland volgen, maken elektrisch rijden financieel aantrekkelijker. Volgens Milence ligt rond 2027 een belangrijk omslagpunt: dan zullen de kosten voor veel transportbedrijven structureel lager zijn dan bij diesel.

Rond 2027 structureel goedkoper dan diesel”

Bedrijven die nu beginnen, bouwen waardevolle ervaring op en profiteren straks van lagere operationele kosten en een voorsprong in de markt. Wie wacht tot de businesscase perfect is, loopt het risico achter te raken, is de overtuiging van de drie ondernemers.

Nu investeren voor morgen

Koopman kiest daarom bewust voor een vroege start: ,,Dan willen wij erbij zijn, het materieel al hebben, de infrastructuur al hebben, chauffeurs hebben die snappen hoe het werkt, planners die snappen hoe het werkt en dan niet te laat zijn." Van de Drift vat het samen: ,,Als je in 2027 goedkoper wilt zijn, moet je nu ervaring opdoen. Wachten tot de businesscase perfect is, is te laat."

Cornelissen maakt deze ambitie concreet en is gestopt met het kopen van dieseltrucks. Van de Drift: ,,Wij kopen geen diesels meer, dat was een beleidswijziging." Ook Vlastuin benadert elektrisch rijden als een langetermijnstrategie. Met twee elektrische trucks investeerde hij al in een eigen laadstation, een forse investering, maar in zijn ogen onmisbaar naast het gebruik van publieke laadstations.

Laadinfrastructuur als voorwaarde

Zonder betrouwbare laadmogelijkheden is elektrisch rijden simpelweg niet haalbaar. Sommige transporteurs investeren in eigen laadstations om hun vloot te kunnen bedienen, ook al is dat voor kleinere bedrijven een forse kostenpost. Tegelijkertijd groeit de behoefte aan publieke laadhubs, vooral voor langeafstandstransport waar onderweg laden onvermijdelijk is.

Milence speelt hierop in door een netwerk te bouwen dat de belangrijkste Europese transportcorridors met elkaar verbindt. Dit netwerk wordt modulair uitgerold en groeit mee met de markt, zodat transporteurs kunnen vertrouwen op voldoende capaciteit op de plekken waar ze het nodig hebben.

Strategisch knooppunt Zwolle

De nieuwe hub in Zwolle is strategisch gelegen en voorbereid op zowel de huidige CCS-standaard als toekomstige Megawatt Charging System-technologie. Hoewel financiële haalbaarheid belangrijk blijft, benadrukken de ondernemers dat er ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid speelt.

De wens om bij te dragen aan een schonere wereld, bijvoorbeeld ingegeven door persoonlijke motivatie zoals de toekomst van hun kinderen, vormt een krachtige drijfveer naast de zakelijke afwegingen. De boodschap van het panel is helder: elektrisch vrachtvervoer kan vandaag al, maar vraagt durf om te beginnen.

Een compilatie van dit panel is terug te zien via het YouTube-kanaal van Milence.

Dit artikel is gesponsord door Milence.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.