Terugkerende klanten zijn lucratiever

Terugkerende klanten zijn lucratiever

Wat maakt sommige online retailers favoriet en andere niet? Naast de kwaliteit en het assortiment is het voor klanten belangrijk hoe snel en vakkundig je hun bestelling aflevert. Efficiëntie in het e-fulfilmentproces is dan ook cruciaal voor de verkoop: het serviceniveau is immers een bepalende factor voor klantenbinding. Automatiseringsoplossingen van experts zoals Prime Vision voorzien magazijnen van de tools en data die de nauwkeurigheid en snelheid van orderverwerking verhogen, wat leidt tot tevreden klanten en herhaalbestellingen.

Bestellen, ontvangen, herhalen

Een intuïtief, aantrekkelijk e-commerce platform met een goed assortiment trekt in eerste instantie de aandacht van potentiële klanten. Maar het vasthouden van klanten hangt ook af van het product dat aan de verwachtingen voldoet én van de service die op de aankoop volgt. Lange levertijden of een late bezorging leiden veel consumenten naar andere verkopers die het sneller kunnen. Het verkeerde artikel verzenden betekent ook een ontevreden klant, samen met een kostbare retourzending. Het resultaat? Gederfde inkomsten en mogelijk een beschadigde reputatie.

Terugkerende klanten zijn lucratiever

Het behouden van klanten is essentieel voor de levensvatbaarheid van elk bedrijf op de lange termijn en staat of valt met loyaliteit en vertrouwen. Het is geen geheim dat het aantrekken van een nieuwe klant doorgaans duurder is dan het behouden van een bestaande klant. Slecht presteren in de verzend- en leveringsfase resulteert waarschijnlijk in een eenmalige bestelling. De Customer Lifetime Value (CLV) voor de detailhandelaar is dan gelijk aan die ene aankoop. Het rendement op de investering (ROI) in marketing en verkoop stelt teleur bij zo'n eenmalige aankoop, vooral als die ene bestelling wordt geretourneerd. Terugkerende klanten zijn lucratiever, en het is een topprioriteit om hen te behouden. E-fulfilmentactiviteiten moeten effectief zijn om dit voor elkaar te krijgen.

Slimme oplossingen

Tegenwoordig is een efficiënte afhandeling geautomatiseerd en bestaat er een breed scala aan slimme oplossingen die het serviceniveau verhogen en ervoor zorgen dat bestellingen meer zijn dan een eenmalige deal.
Automatische opslag- en ophaalsystemen (ASRS) in combinatie met Prime Vision mobiele autonome robots (AMR's) en computer vision systemen zorgen er bijvoorbeeld voor dat artikelen sneller door het magazijn kunnen bewegen. Als gevolg hiervan worden bestellingen sneller gesorteerd, nemen de levertijden af, net als het risico dat een klant een andere retailer met een kortere doorlooptijd kiest.

Tegelijk verbetert automatisering de nauwkeurigheid. Voorraadbeheersystemen, analysesoftware en computer vision zorgen voor volledige traceerbaarheid in het hele magazijn. Operators kunnen daardoor fouten herkennen en rechtzetten voordat een artikel wordt verzonden, waardoor retourzendingen worden geminimaliseerd en de klanttevredenheid wordt vergroot. Bovendien kunnen knelpunten in de sorteerprocessen in het magazijn worden geïdentificeerd en opgelost, wat de efficiëntie bevordert.

Opvangen van pieken

Geautomatiseerde operaties zijn ook uitzonderlijk bedreven in het opvangen van pieken in de vraag, zoals Black Friday of Cyber Monday. Een overweldigde logistieke operatie vertraagt leveringen, wat het winkelend publiek kan afschrikken. Aan de andere kant is het bieden van een consistent serviceniveau tijdens deze piekmomenten zeer winstgevend. Dit laatste is geen gemakkelijke opgave, gezien de huidige tekorten aan arbeidskrachten in de sector. Gelukkig zijn software, robots en computer vision systemen schaalbaar. Dit betekent dat bedrijven met beperkte middelen een hogere magazijndoorvoer kunnen realiseren, zodat het bestaande personeel tijdens piekperioden niet overwerkt raakt.

Het is geen geheim dat het aantrekken van een nieuwe klant doorgaans duurder is dan het behouden van een bestaande klant”

Flow Projector

Oplossingen zoals de Flow Projector van Prime Vision maken een einde aan geestdodende, tijdrovende taken zoals het lezen van etiketten en projecteren op elk pakket een nummer dat overeenkomt met een bestemming of chute. Werknemers vinden het sorteren met deze projector sneller en gemakkelijker. E-fulfilmentbedrijven kunnen er door middel van automatisering voor zorgen dat zij op duurzame wijze aan de grote vraag kunnen voldoen, het bestaande personeelsbestand beschermen en de loyaliteit van klanten waarborgen.

Cross-selling

Het verzamelen van verkoopinformatie-, magazijnvoorraadinventarisatie en andere CRM-gegevens (Customer Relationship Management) maakt een feed-forward-aanpak mogelijk, die het gedrag van klanten kan voorspellen en beïnvloeden. Het uitwerken van koopgewoonten betekent dat e-commerceplatforms cross-selling of ‘vaak samen gekocht’-functies kunnen gebruiken. Voor verbruiksartikelen die herhaaldelijk worden aangeschaft, kan het platform voorstellen om een abonnement af te sluiten.
Toegang tot historische CRM-gegevens van het magazijn maakt het mogelijk om het gedrag van kopers te identificeren, zodat bedrijven hun voorraadbeheer hierop kunnen afstemmen. Op maat gemaakte analysesoftware, ondersteund door deskundig advies gericht op specifieke gebieden van het fulfilmentproces, zijn oplossingen die Prime Vision haar klanten aanbiedt voor een effectiever magazijnbeheer.

Handschoenen in de winter

Magazijnen kunnen de voorraadvolumes en individuele productlocaties optimaliseren door informatie te gebruiken over wat wanneer en waar wordt verkocht, zoals surfplanken in de zomer en handschoenen in de winter. De beschikbaarheid van populaire, seizoensgebonden producten is gegarandeerd, en de levertijden zijn kort. Artikelen die vaak samen worden verkocht, kunnen zelfs dicht bij elkaar in de fulfilmentfaciliteit worden opgeslagen. De analyse van data over klantgedrag, verkoop en voorraad kan een ware eye-opener zijn en leiden tot meer souplesse, efficiency en tijdwinst.

Hoogwaardige herhalingsaankopen

Uit ervaring weet Prime Vision dat het automatiseren van e-commercelogistiek een positieve invloed kan hebben op de verkoop. Automatisering kan elk aspect van een magazijnoperatie verbeteren, leveringen versnellen en fouten terugdringen. Dit verbetert de klantenservice en bevordert de loyaliteit. Schaalbaarheid zorgt ervoor dat dit serviceniveau zelfs tijdens piekmomenten consistent blijft, waardoor personeel wordt beschermd tegen een burn-out en de winstgevendheid wordt gemaximaliseerd. Het gebruik van data om kopersgedrag te analyseren en te voorspellen kan worden gebruikt om de productie te verbeteren, wat zich vertaalt in hoogwaardige herhalingsaankopen dankzij de nauwkeurigheid van de bestellingen en de snelle service die klanten ontvangen.

Voor meer informatie over Prime Vision’s computer vision en robotica oplossingen voor e-commerce en logistiek, zie www.primevision.com.

Dit artikel is gesponsord door Prime Vision.