Voorkom kostbare fouten in salarisadministratie

Voorkom kostbare fouten in salarisadministratie

Met personeelstekorten, verloop en voortdurend wijzigende wet- en regelgeving is het essentieel voor ondernemers in de logistiek om een stevige greep te krijgen op de salarisadministratie. De gevolgen van een fout zijn namelijk niet mals. Boetes van (tien)duizenden euro's, rechtszaken en fikse reputatieschade zijn slechts een paar voorbeelden.

Hoe pak je dat aan? Expert Jaap Wijnings van werkgeverspartner Please vertelt hoe je je bedrijf beschermt tegen deze risico’s.

Wet- en regelgeving: een tikkende tijdbom

Het is niet gek dat veel ondernemers de constante stroom van veranderende wet- en regelgeving op branche- en personeelsgebied niet bij kunnen houden, vindt Jaap Wijnings. “Een treffend voorbeeld hiervan is de aanstaande wijziging van het Wettelijk Minimumloon (WML) per 1 januari 2024. Op dit moment wordt het WML berekend op basis van een minimummaandloon voor een werkweek van 40 uur. Vanaf 2024 wordt dit gebaseerd op een minimumuurloon voor een werkweek van 36 uur. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor de sector, aangezien veel werknemers hun loon ontvangen op basis van cao-lonen. Het risico bestaat dat de huidige cao-lonen onder het WML-niveau komen te liggen. Wie de lonen van het personeel niet aanpast aan het WML-niveau (of de nieuwe cao-lonen zodra deze bekend zijn) loopt tot 5 jaar risico op claims van werknemers”, aldus Wijnings.

Gezond boerenverstand alleen niet genoeg

De meeste ondernemers in de logistieke sector gebruiken gezond boerenverstand en roepen waar nodig de hulp in van hun boekhouder/accountant. “Wederom een logische keuze”, begint Wijnings, “Maar wanneer het aankomt op salarisadministratie is dit niet altijd slim. Salarisadministratie is namelijk vaak bijzaak voor accountants/boekhouders. Een accountant/boekhouder is fiscaal sterk onderlegd, maar vaak niet op juridisch en HR-vlak. We zien vaak dat de accountant de salarisadministratie één keer inricht, meestal op basis van een standaardcontract. Vervolgens wordt er niet meer naar gekeken en kloppen de contracten na enige tijd niet meer. Als medewerkers ontdekken dat hun contract niet klopt, loop je niet alleen een groot financieel risico, maar ook je reputatie als werkgever krijgt een flinke deuk. En dat is in de huidige krappe arbeidsmarkt volstrekt onwenselijk.”

Hoe krijg je grip op salarisadministratie?

Om fouten en boetes te voorkomen en de reputatie van het bedrijf te beschermen, komt de rol van een deskundige salarisadministratiepartner om de hoek kijken, stelt Wijnings: “Een salarisadministratiepartner zoals Please is meer dan alleen een dienstverlener. Voor onze klanten fungeren wij echt als sparringpartner. We bieden uitgebreide oplossingen voor zowel salarisadministratie als personeelszaken. Dat begint met een stuk expertise en deskundigheid. Wij zijn op de hoogte van de laatste wijzigingen in het arbeidsrecht en passen deze onmiddellijk toe, zodat je bedrijf altijd voldoet aan de meest recente regelgeving en dus beter beschermd wordt tegen claims en boetes. Daarnaast verminderen we de administratieve last door loonstroken te verwerken, betaalbatches voor te bereiden, arbeidscontracten op te stellen en pensioenaangiften te doen. Tot slot helpen onze experts en onze software bij het structureren van alles wat er bij het werkgeverschap komt kijken.”

De 7 meest gemaakte fouten in salarisadministraties

Een fout in de salarisadministratie komt dus vaker voor dan je denkt. Het afgelopen jaar constateerde Please 7 meest gemaakte fouten door ondernemers die flink financiële gevolgen hadden Benieuwd naar deze kostbare fouten én hoe je ze voorkomt? Download het -gratis- whitepaper.

Dit artikel is gesponsord door Please.