Vijf processen waarbij magazijnrobots het verschil kunnen maken

Vijf processen waarbij magazijnrobots het verschil kunnen maken

In onze samenleving eist iedereen snellere leveringen van bestellingen en een consistente ordernauwkeurigheid. Om aan deze eisen te voldoen, vervangen organisaties in hun magazijnen handmatige, arbeidsintensieve orderverwerkingsprocessen door geautomatiseerde opslag- en ophaalsystemen, die de productiviteit en efficiëntie verhogen. En zorgen voor ergonomisch verantwoorde omstandigheden voor werknemers.

Deze robotsystemen voor het automatisch opslaan en ophalen van dozen, bakken of trays, ook wel Automated Storage (AS) en Retrieval Systems (AR) genoemd, zijn dus niet langer ‘nice to have’ - ze zijn van vitaal belang voor bedrijven om concurrerend te blijven. Dit blijkt uit prognoses die voorspellen dat de wereldwijde markt voor geautomatiseerde opslag- en ophaalsystemen in 2027 een omvang van 10,5 miljard dollar zal hebben. 

Voor vijf verschillende magazijntaken zorgen geautomatiseerde opslag- en ophaalsystemen voor een verbetering van de productiviteit:  

1. Orderpicking

Orderpicking is het meest arbeidsintensieve en kostbare onderdeel van het orderverwerkingsproces. Bovendien is er een directe correlatie met klanttevredenheid, doordat het essentiële aspecten beïnvloedt die klanten belangrijk vinden. Zoals een nauwkeurige uitvoering van bestellingen, een snelle levertijd en beschikbaarheid van voorraden. Daarom wordt orderverzamelen over het algemeen beschouwd als het meest cruciale aspect van het orderverwerkingsproces en vorm het de basis voor het succesvol functioneren van e-commerce bedrijven. 

Robotsystemen voor automatisch opslaan en ophalen van goederen verhogen de productiviteit van magazijnen door een verkorting van de tijd die nodig is voor het orderpicking. Dit betekent een snellere orderverwerking en kortere levertijden. Dit wordt bereikt door gebruik te maken van innovatieve hardware en software, die in staat is bestelde goederen naar ergonomische verzamelstations te transporteren. 

2. Voorraad aanvullen

Net als orderverzamelen is het aanvullen van voorraden in niet-geautomatiseerde magazijnen meestal complex, fysiek veeleisend en tijdrovend. Dit proces is productiever en efficiënter te maken door de implementatie van geautomatiseerde opslag- en distributiesystemen, die robots inzetten om goederen te verplaatsen tussen aanvulstations en hoge opslagrekken met een hoge dichtheid. Hierdoor worden werknemers ontlast van de meest arbeidsintensieve en tijdrovende aspecten. 

Tegenwoordig is het maximaliseren van de verticale opslagcapaciteit van een magazijn een belangrijk punt van aandacht. Dat geldt zeker in Nederland, waar de ruimte schaars is. De opslagcapaciteit is te vergroten door maximaal gebruik te maken van de beschikbare verticale ruimte in combinatie met hoge opslagrekken met een hoge dichtheid. Hierdoor kunnen bedrijven volstaan met kleinere ruimtes en worden ze niet gedwongen om uit te breiden naar extra gebouwen. 

3. Retouren verwerken

Het verwerken van retouren is een veelvoorkomend probleem geworden. We zien retourpercentages van 20-30% bij online bestellingen die worden geretourneerd (rond de feestdagen ligt dit percentage nog hoger). Dit zorgt voor een aanzienlijke belasting van het personeel en een stijging van de voorraadkosten. Geautomatiseerde opslag- en ophaalsystemen met robots zorgen voor een optimale oplossing, door het vereenvoudigen van het sorteren en opslaan van retourzendingen.  

Het Exotec Skypod Systeem maakt bijvoorbeeld gebruik van een Bin Interface, die de invoer en afvoer van maximaal 320 bakken per uur naar en van opslagrekken met hoge dichtheid automatiseert. Dit zorgt voor een efficiënte goederenstroom en vermindert het risico op verkeerd voorraadbeheer aanzienlijk. 

4. Orderbuffering

Orderbuffering houdt in dat voltooide orders worden opgeslagen in een opslagsysteem, zodat ze op een later moment kunnen worden opgehaald. Het is de sleutel tot het garanderen van snelle orderverwerkingstijden voor een groot aantal sectoren, waaronder levensmiddelenbedrijven, productiebedrijven, de gezondheidszorg, 3PL's en de detailhandel.  

Het Exotec Skypod Systeem stelt bedrijven in staat om orders efficiënt te bufferen, door voltooide orders van stations naar Bin Interfaces te transporteren via een modulair transportsysteem, Skypath genaamd. Net als bij het aanvullen van voorraden zorgt de Bin Interface voor een efficiënte stroom van maximaal 320 bakken per uur in en uit de opslag. Uitgaande afgewerkte orders worden van de Bin Interface naar de Skypath-band gestuurd en doorgezet naar de volgende fasen van het orderverwerkingsproces. 

5. Voorraad beheren

Robotsystemen voor automatisch opslaan en ophalen verbeteren de nauwkeurigheid van bestellingen, door de kans op menselijke fouten te verminderen. Intuïtieve werkstationinterfaces en tools zoals pick-to-light en put-to-light bieden werknemers een meer voorspelbare en eenvoudiger te beheren werkomgeving, in vergelijking met een situatie waarin iemand schijnbaar eindeloze rijen schappen goederen moet zoeken. 

Met intelligente software is het mogelijk om de voorraadinformatie in het hele systeem vast te leggen, waardoor nauwkeurige en eenvoudig te analyseren gegevens op aanvraag beschikbaar zijn.  

Een magazijn dat klaar is voor de toekomst

Met de complexe uitdagingen waarmee moderne magazijnen vandaag de dag te maken hebben, is het vinden van manieren om de klus sneller en efficiënter te klaren een voorwaarde voor succes. Het Exotec Skypod Systeem ondersteunt organisaties met het transformeren van de belangrijkste aspecten van hun magazijn. Voor meer informatie over het Skypod Systeem, bezoek de Exotec website.

Dit artikel is gesponsord door Exotec