Wat als je jouw logistieke operatie niet meer kunt verzekeren?

Wat als je jouw logistieke operatie niet meer kunt verzekeren?
Het is opvallend dat chauffeurs de meeste schade rijden als ze met een lege bak terug naar huis rijden.

Vervoerders en logistiek dienstverleners staan voor grote uitdagingen. Risicomanagement is er daarvan één, zij het dat het onderwerp nog onvoldoende in de schijnwerper staat. Alle aandacht gaat uit naar een krappe arbeidsmarkt en stijgende materiaal- en brandstofkosten, maar wat als je je niet meer of niet goed genoeg kunt verzekeren tegen schades?

“Wat wij als VLC & Partners doen is transporteurs en logistiek dienstverleners helpen bij het in kaart brengen van hun risico’s. Met een risicoanalyse kijken we naar de impact en waarschijnlijkheid. Daarna adviseren we over de maatregelen: de risico’s verminderen, overdragen, accepteren of niet nemen. Kees Boot en Bart Arets zijn beiden Risk Consultants bij het bedrijf en maken zich zorgen over één specifieke ontwikkeling. “Het verzekerbaar houden van het wagenpark, de vervoerders-aansprakelijkheden of het warehouse van logistieke ondernemers is niet zo eenvoudig. Als het zelfs niet langer betaalbaar en verzekerbaar is, heb je als bedrijf een enorm probleem. Dan is het tijd voor beter risicomanagement.”

Bart Arets: "Er is niet veel concurrentie in de markt. Sommige verzekeraars richten zich bovendien op delen van de logistieke sector."
Bart Arets: "Er is niet veel concurrentie in de markt. Sommige verzekeraars richten zich bovendien op delen van de logistieke sector."

‘Onvoldoende aandacht voor risicomanagement’

De risico-experts zien graag meer aandacht van logistieke ondernemers voor het aspect risicomanagement. “Niet alleen vanwege de potentiële problemen die je hiermee kunt tackelen, maar ook omdat het überhaupt steeds lastiger is om de juiste verzekeraar of verzekering te vinden.” Ze stellen dat het aanbod in aantal en soort verzekeraars tien tot vijftien jaar geleden veel groter was. Premies waren lager, wat ertoe leidde dat aanbieders nu een streep hebben gezet door sommige verzekeringen. Of zelfs de markt helemaal hebben verlaten.

Risico terugdringen, maar hoe..?

Ondernemers hebben - gemiddeld genomen - te weinig kaas gegeten van de verzekeringswereld, stellen Boot en Arets. “Er is niet veel concurrentie in de markt. Sommige verzekeraars richten zich bovendien op delen van de logistieke sector. Aanvullend zijn er insurance managers in opkomst, die goed kijken naar wat ze wel en niet willen laten verzekeren. Zo heb je aan de ene kant logistiek dienstverleners die warehouses willen vullen met luxe accessoires, maar aan de andere kant de pandeigenaar die voorkeuren en eisen heeft. Gedegen advies over wat wel en niet mag is dan onmisbaar. De tendens die we nu zien is dat bedrijven risico’s wat willen terugdringen, maar niet scherp hebben wat daarbij de mogelijkheden zijn. Door onze specialisatie in de logistieke branche en een groot klantennetwerk staan wij ondernemers bij als hun persoonlijke risicomanager.”

Kees Boot: "Een goede manier om verzekeraars tevreden te stellen is door meer aan monitoring te doen. "
Kees Boot: "Een goede manier om verzekeraars tevreden te stellen is door meer aan monitoring te doen. "

Keuzes van bezorgdiensten

Bezorgdiensten vormen volgens Boot en Arets een interessant segment. “Deze bedrijven vervoeren van alles, van voedsel tot internetaankopen. Het is een grote uitdaging voor ze om chauffeurs vast te houden. Daarom schakelen ze regelmatig  jonge en onervaren krachten in, die vaak nog maar kort hun rijbewijs hebben. Daar zijn verzekeraars minder happig op.” Deze zien volgens de twee liever chauffeurs met rijervaring, die minimaal 23 jaar oud zijn en al een aantal jaar geen schade hebben gereden. “Desondanks geven bezorgdiensten vaak de voorkeur aan de goedkopere student. Dan is er de kans dat je een schade voor eigen rekening moet nemen. Ook dat is een keuze, die niet per se verkeerd is, zolang je de keuze maar bewust maakt.”

‘Monitoring verdient zich terug’

Een goede manier om verzekeraars tevreden te stellen is door meer aan monitoring te doen. “Dat is niet goedkoop, van vijfhonderd euro voor de hardware en installatie tot een lightversie met een eigen app. Sommige verzekeraars verplichten deze investeringen, maar je ziet het voordeel in de premie, die soms wel vijftien procent lager ligt. Die investeringen betalen zich vaak terug, ook omdat je kunt monitoren waar chauffeurs zijn en hoe ze rijden. Daarbij is het vaak opvallend dat chauffeurs de meeste schade rijden als ze met een lege bak terug naar huis rijden. Als je dat opmerkt, kun je er iets aan doen door met je medewerkers het gesprek aan te gaan en met deze preventieve maatregelen schades terug te dringen.”

Het verzekerbaar houden van het wagenpark, de vervoerdersaansprakelijkheden of het warehouse van logistieke ondernemers is niet zo eenvoudig.
Het verzekerbaar houden van het wagenpark, de vervoerdersaansprakelijkheden of het warehouse van logistieke ondernemers is niet zo eenvoudig.

Onderhandelen met verzekeraars is maatwerk

Wat VLC & Partners doet is met bedrijven meekijken naar de mogelijke risico’s die ondernemers lopen. Het bedrijf neemt een adviserende rol op zich en kijkt met ondernemers mee hoe zij hun risico’s kunnen beperken. Waar noodzakelijk werkt het een persoonlijk verzekeringsadvies uit. “Dat kan advies zijn over een bestaande verzekering, maar we kunnen ook kijken naar nieuwe overeenkomsten en die vergelijken met andere polissen. Vervolgens stappen wij namens de klant naar een verzekeraar voor overleg of onderhandeling. Wil je de schade van een aanrijding verzekeren? Denk na over wat je wel of niet wilt. Wat is wel en niet gedekt binnen jouw polis? Een nauwere band met je verzekeringsmaatschappij hoeft helemaal niet verkeerd te zijn. Meer aandacht voor risicomanagement is sowieso vereist, op dit moment denken bedrijven teveel aan de waan van de dag en niet aan de toekomst en bedrijfscontinuïteit van hun bedrijf.”

Dit artikel is gesponsord door VLC & Partners.