Bakker Logistiek kan nu écht alle processtappen volgen (en dus managen)

Bakker Logistiek kan nu écht alle processtappen volgen (en dus managen)
Samen met Bakker Logistiek heeft Nokavision een innovatief ordermanagementsysteem gebouwd.

Bakker Logistiek heeft samen met Nokavision Software een innovatief logistiek ordermanagementsysteem gerealiseerd op basis van Mendix low-code. Jan Prins, CEO Bakker Logistiek, is enthousiast. Hoe werkt het en wat zijn de voordelen?

Bakker Logistiek behoort - als specialist in transport en warehousing in de food - tot de grootste logistiek dienstverleners van Nederland. Het bedrijf vervult een belangrijke positie in de supply chain binnen de foodsector en is een belangrijke schakel tussen producent en warehouse, tussen warehouse en distributiecentrum én tussen distributiecentrum en de winkel van de retailer. Vanuit zeven warehouses verspreid over Nederland en België verzorgt Bakker Logistiek dagelijks de bevoorrading van honderden supermarkten, groothandels, distributiecentra en retailers.

Ordermanagementapplicatie die alle processtappen en gebruikers verbindt

Samen met Bakker Logistiek heeft Nokavision een
innovatief ordermanagementsysteem gebouwd op
basis van het Mendix low-code applicatieplatform.
Met dit systeem kan Bakker Logistiek alle processtappen van orders, warehousing, crossdocking, transport en aanvullende logistiek services vanuit één ordermanagement control tower managen en volgen.

Bakker Logistiek is bezig het complete applicatie
landschap te innoveren en te moderniseren en
heeft daarbij alle primaire processen tegen het licht
gehouden. Innovatie betekent voor het bedrijf complexiteit vereenvoudigen, marge vrijmaken die
zat opgesloten in werkprocessen en deze processen
door digitalisering beter, sneller en gebruikersvriendelijker maken.

We kunnen onze logistieke dienstverlening op basis van Full Truck Logistics (FTL), Groupage en warehousing perfectioneren - Jan Prins, CEO Bakker Logistiek”

Het resultaat mag er zijn. Tal van legacy applicaties en deelprocessen worden overbodig en vervangen door de implementatie van één nieuw TMS en WMS op basis van Microsoft Business Central in combinatie met het Mendix low-code applicatieplatform. Hierbij fungeert het in samenwerking met Nokavision gerealiseerde Bakker Logistiek ordermanagementsysteem als een alles overkoepelende end-to-end applicatie. Bakker Logistiek is daarmee klaar om de logistieke processen meer en meer datagedreven te sturen.

Data is het nieuwe goud. Betrouwbaarheid, kwaliteit
en accuraatheid zijn van cruciaal belang in de food supply. Bakker Logistiek heeft voor een lowcode strategie gekozen om de vernieuwing van het applicatie landschap te versnellen en vanwege de behoefte om de komende jaren nieuwe processen toe te voegen of te verbeteren.

Wensen en informatiebehoeften van klanten en medewerkers kunnen dankzij de aanwezigheid van een low-code platform sneller ten opzichte van traditionele methoden worden gerealiseerd. Met de live gang van het eerste deelproject op één van de logistieke warehouse binnen project Veritas, heeft het in samenwerking met Nokavision ontwikkelde ordermanagementsysteem zich nu al bewezen. Alle inslagorders, uitslagorders en informatie over zendingen over alle warehouses en systemen heen, zijn nauwkeurig te volgen vanuit één applicatie met voor elke rol een dashboard.

"Ordermanagement is binnen ons project Veritas een alles overkoepelende applicatie waarmee onze customer service medewerkers zicht houden over het hele logistieke proces en direct actie kunnen ondernemen als er onregelmatigheden zijn", vertelt Robin Corte, Product Owner Bakker Logistiek.

Vroegtijdig fouten signaleren

Wat goed is, gaat goed, maar belangrijker is vroegtijdig te kunnen signaleren als er iets fout dreigt te gaan. Een kleine verstoring, bottleneck in een processtap kan grote impact hebben op de hele logistieke keten en leadtimes van 12 en 48 uur. Zijn er onregelmatigheden dan is de nieuwe ordermanagementapplicatie de ingang om deze te registreren en te regisseren en hierdoor kan op één plek een nieuwe of aangepaste order of corrigerende maatregel worden in- en uitgevoerd. Het raadplegen van andere informatiebronnen, het versturen van e-mails over de correctieve maatregelen of een aangepaste Estimated Time of Arrival (ETA) zijn dankzij order management overbodig en verleden tijd. Klanten, customer service medewerkers en chauffeurs beschikken nu, dankzij de logistieke ordermanagementapplicatie met portaal voor klanten, tegelijkertijd over dezelfde statussen, tracking & tracinggegevens, vrachtbrieven en relevante informatie.

Door data op het juiste moment in context te plaatsen, voor customer service, warehouse en transport medewerkers wordt de logistieke dienstverlening betrouwbaarder en voorspelbaar - John Peters, BD Director Mendix Nokavision”

Het doel dat Bakker Logistiek voor ogen had voor het
eerste deelproject is bereikt: Samen met Nokavision
zal Bakker Logistiek de komende tijd werken aan
verdere uitbreiding van functies voor de deelprojecten die volgen in 2023. Eén op low-code gebaseerd ordermanagementsysteem dat alle losse onderdelen van het totale logistieke order2cash-proces bestaande uit TMS, WMS, planning en tracking & tracing met elkaar verbindt. De strategie en visie van Bakker Logistiek om dit te organiseren en te regisseren door inzet van een low-code applicatie platform vergroot het aanpassend en onderscheidend vermogen met als resultaat meer flexibiliteit, een hogere kwaliteit en klanttevredenheid.

Dit artikel is gesponsord door Nokavision.