We gaan naar een fysiek internet - wat zijn gevolgen voor logistiek?

We gaan naar een fysiek internet - wat zijn gevolgen voor logistiek?

De functies van postbode en pakketbezorger zullen de komende jaren met elkaar versmolten raken, als er meer pakketten dan brieven in omloop zijn. Dit is overigens maar één van de veranderingen die eraan zitten te komen. In de toekomst van pakket- en postbezorging wordt het integreren van systemen tot een fysiek internet één van de belangrijkste ontwikkelingen.

Nog voor we de jaren ´30 ingaan, zullen er meer pakketten omgaan dan brieven. Door de dalende briefvolumes, groeiende pakketvolumes, schaarste aan personeel, duurdere brandstoffen én de noodzaak om duurzamer te opereren, wordt het steeds minder relevant en efficiënt om brieven en pakketten elk over hun eigen spoor te laten lopen.

Vandaar dat op veel plekken in de wereld de beweging gaande is om deze samen te voegen in één stroom. Dat vergt innovatief denken, automatisering, digitalisering en flexibiliteit.

Digital twin

Eén manier – misschien wel dé manier – om dit te realiseren, is het aan elkaar verbinden van systemen: van bestelling en afzender tot magazijn, transporteur en bezorger. Hierdoor zijn de kenmerken (of: data) van de zending vanaf het begin bij de hele keten bekend in een digitale ‘kopie’, de digital twin.

Deze digitale versie van het pakket bepaalt steeds de volgende stap in het proces. Wanneer alles aan elkaar is gekoppeld, ontstaat een fysiek internet en krijg je automatisch de optimale routing van een zending, door de juiste hub, over de juiste machine.

Fysiek internet

Deze ontwikkeling is niet voorbehouden aan de wereld van pakketten en brieven. Veel meer branches zijn bezig met het vormen van een fysiek internet, waaronder bedrijven in de e-commerce en warehousing logistiek.

Snelle omleiding

Stel dat alle uitvalswegen rond Den Haag zijn versperd door een boerenprotest en je wil toch alle brieven en pakketten bezorgen die daar normaal gesproken worden gesorteerd. Als je een fysiek internet hebt, dan kan je alles snel omleiden naar bijvoorbeeld Amsterdam en Utrecht, zonder dat de operatie stilligt en de bezorging vertraging oploopt.

Wanneer systemen met elkaar zijn verbonden, is continu bekend hoeveel sorteermachines beschikbaar zijn, hoeveel mensen je hebt, welke shifts je inzet, waar extra voertuigen nodig zijn en of je misschien eerder moet beginnen en langer moet doorwerken. Deze situatie bestaat nu niet: als in sorteercentrum Den Haag de stekker eruit gaat, duurt het dagen om het volume te verspreiden over andere centra en toch te blijven sorteren.

Samenwonen

Hoe is dit fysieke internet met zijn digital twins relevant voor het samenvoegen van brieven en pakketten in één stroom? De digitale en fysieke systemen van twee aparte bedrijven moeten aan elkaar verbonden worden. Zie het als het samenvoegen van huishoudens wanneer twee personen gaan samenwonen. Wat is nodig, wat past bij elkaar? Pakketten en post hebben hun eigen identiteit, waardoor je flexibel moet zijn en keuzes moet maken. En soms moeten onderdelen vervangen worden door iets nieuws, omdat het vanuit beide ‘huishoudens’ net niet past.

Herkomst en bestemming pakket

Wanneer systemen zijn gekoppeld, kan van elk onderdeel van een zending een digitale kopie worden gemaakt, waar bepaalde waarden aan gekoppeld kunnen worden. Meest voor de hand liggend zijn de herkomst en bestemming van het pakket, maar ook andere bijzonderheden kunnen in de digital twin worden opgenomen, zoals temperatuurgevoeligheid, gewicht, de groenste manier van transport, het gewenste bezorgmoment en speciale wensen van de ontvanger.

Anticiperen

Wanneer van alle zendingen alle informatie in de hele keten bekend is, wordt het mogelijk om te anticiperen en van tevoren relevante beslissingen te nemen. Dan is kennis van benodigde assets, mensen en transportmiddelen niet meer afhankelijk van ‘Bob’ die al 16 jaar bij het bedrijf werkt en die zegt dat hij 28 rolcontainers nodig heeft op de vrijdag voor Kerstmis. In het hele bedrijf kan dan dagelijks bekend zijn wat de vulgraad is op woensdag in sorteercentrum X, of hoe chute Y is gevuld op donderdagmiddag om 15.00 uur.

Zo kun je bijvoorbeeld voorkomen dat de weegschaal juist in de piekperiode voor kerst ermee ophoudt en de operatie stil komt te liggen”

Ook anticiperen op andere gebieden, zoals onderhoud, wordt vanzelfsprekender als systemen volledig geïntegreerd zijn. Zo kun je bijvoorbeeld voorkomen dat de weegschaal juist in de piekperiode voor kerst ermee ophoudt en de operatie stil komt te liggen.

Gids bij transitie

Prime Vision kan bedrijven begeleiden tijdens de reis van vandaag naar morgen, ondersteunen bij de overbrugging van de traditionele distributienetwerken naar een fysiek internet.

Door middel van IT en AI kunnen we dit samen met onze klanten voor elkaar krijgen, maar ook met tastbare oplossingen op het gebied van Computer Vision, Intelligence en Robotica. Onderstaande afbeelding maakt zichtbaar waar allemaal aan gedacht moet worden als een bedrijf de transitie wil maken naar een fysiek internet, waarin alle systemen geïntegreerd zijn.

In uiteenlopende branches wordt momenteel gewerkt aan het integreren van alle voor hen relevante systemen van leveranciers, transporteurs en klanten. Zo ook in de wereld van pakketten en post, maar er is nog geen bedrijf dat het systeem met digital twins tot in alle hoeken van de operatie heeft uitgevoerd.

Ultieme visie

Wat gaat de uiteindelijke ontvanger nu eigenlijk merken van het fysieke internet? Eén van de visies is dat de verwerking van pakketten en post dusdanig efficiënt wordt dat het niet meer uitmaakt welke bezorger het pakket aflevert. De aan-elkaar-geplugde systemen laten zien welke dienst op welk moment door welke wijk rijdt. En welke dienst ’s morgens het snelst op een bepaalde plek kan zijn.

Ook als er een label van bezorgdienst A op het pakket zit, kan het worden bezorgd door bezorger B. De consument kan dan ook bepalen wat qua bezorging het beste uitkomt; bijvoorbeeld alle pakketten van deze week op vrijdag laten bezorgen. ‘’Zet alles maar bij de voordeur neer, stuur me een bericht met bewijs van bezorging en bel alstublieft niet aan.’’ 

Dit artikel is gesponsord door Prime Vision