Multi-carrier bezorging: wat zijn precies de voordelen?

Multi-carrier bezorging: wat zijn precies de voordelen?
Hoe werkt een multi-carrier strategie? En wat zijn de voordelen?

'Alleen na 20:00 uur, 't liefst vanavond nog en graag elektrisch bezorgd.' Klanten verwachten steeds vaker de regie te kunnen pakken over hun pakketbezorging. Met een multi-carrier strategie werk je met meer dan één bezorgservice samen. Het resultaat: je bezorgopties verruimen, kosten verlagen en vijfsterrenreviews nemen toe. Klinkt goed, maar hoe werkt het precies?

Ping, bezorgnotificatie: 'We zijn er tussen 18:00 en 18:30 uur.' En jawel, om 18:35 uur staat de bezorger op de stoep. Jouw klant ontvangt het pakket dat eerder die dag in de webshop is besteld. Supersnel en topservice, concludeert ze. Maar wordt een pakket te laat bezorgd? Reken op slechte reviews met alle gevolgen van dien.

Wat is een multi-carrier strategie?

Multi-carrier is een manier om je customer experience te verbeteren. Het houdt in dat je met meer dan één bezorgpartij samenwerkt. Met een multi-carrier strategie richt je je bezorgflow zo optimaal mogelijk voor jouw onderneming in.

Met een multi-carrier strategie richt je je bezorgflow zo optimaal mogelijk voor jouw onderneming in”

Door pakketvervoerders met verschillende expertises in te zetten, ben je niet meer afhankelijk van één speler. Daardoor schaal je makkelijker op en af in drukke periodes, bied je klanten ook een duurzame pakketservice aan en verruimen je bezorg- en cut-off tijden. Daarnaast is multi-carrier bezorging vaak ook kostenbesparend voor ondernemers.

Kruiden, gebrande noten en verse maaltijden

Neem bijvoorbeeld een webshop die kruiden, gebrande noten en verse maaltijden verkoopt. Voor het versturen van de kruiden gaat de webshop in zee met een vervoerder die brievenbuspakketten verstuurt. Voor de verse maaltijdboxen werken ze samen met een bezorgservice die kan koelen en dezelfde dag ophaalt en bezorgt. Een derde partij levert is juist weer de beste keuze de notenmelanges: binnen 1-2 werkdagen liggen ze bij de klant.

Single-carrier goedkoper?

Is single-carrier bezorging goedkoper? Nee, dat is het niet. Onderzoek van Forbes Insight wees in 2017 al uit dat veel webshophouders geld laten liggen door een single-carrier bezorgstrategie te hanteren. Er wordt dan vaak een vast tarief onderhandeld op basis van volumes. Voor webshops die nog geen grote aantallen draaien, zijn de onderhandelmogelijkheden vaak heel klein. Daarnaast bied je door met maar één partij samen te werken weinig flexibiliteit in bezorgopties.

Vijf voordelen van een multi-carrier strategie

Meer dan één bezorgservice aanbieden, kan een groot verschil maken voor je conversie. Dit zijn de grootste voordelen van een multi-carrier strategie:

  1. Hogere conversie
    De verwachtingen van Nederlandse consumenten zijn sky-high. Als het gaat om bezorgsnelheid staan we wereldwijd bovenaan. Uit onderzoek van SendCloud (2022) blijkt dat wanneer twee webshops hetzelfde producten voor dezelfde prijs aanbieden, 78% kiest voor de webshop met de snelste levertijd. Ook interessant: 61% betaalt graag meer voor bezorgopties als Same Day Delivery of duurzame bezorging.
  2. Meer winst per pakket
    Verminder je verzendkosten: stem je bezorgopties af per product(groep) en op de wensen van je klant. Kijk naar bezorgspecialisaties op basis van bijvoorbeeld gewicht, bestemming en snelheid.
  3. Concurrentievoordeel
    Wist je dat 49 procent van de webshops nu alleen bezorging binnen 1-3 werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur aanbieden? Slechts 5 procent biedt de optie voor avondlevering aan en slechts 1,5 procent biedt Same Day Delivery aan. Door een multi-carrier strategie in te zetten, heb je een belangrijk streepje voor op veel concurrenten.
  4. Flexibel opschalen in piekperiodes
    Valentijnsdag, Moederdag of Black Friday: met een multi-carrier strategie schaal je makkelijk op in piekperiodes. Dat komt doordat je bestellingen beter verdeelt over meerdere vervoerders. Zo verhoog je de kans dat pakketten op tijd aankomen. Óók in piekperiodes als kerst en Sinterklaas.
  5. Duurzamere bezorgopties
    Naast flexibiliteit is duurzaamheid steeds belangrijker voor je customer experience. Zo geeft ruim de helft van de consumenten aan zich zorgen te maken over de milieubelasting van online bestellen. 52 procent van de consumenten geeft aan liever te shoppen bij een webshop die een duurzame bezorgoptie aanbiedt. Same & next day delivery specialist Trunkrs maakt bijvoorbeeld gebruik van bestaande bussen en warehouses en is op weg naar 100 procent emissievrij.

Dit artikel is gesponsord door Trunkrs.