Logistiek
Logistiek
Slim verpakken? Duurzaam versturen - zo pakt Plantsome het aan

Slim verpakken? Duurzaam versturen - zo pakt Plantsome het aan

Bij plantwebshop Plantsome draait het om duurzame groei. Dit betekent dat de broers achter de webshop continu op zoek zijn naar de juiste balans tussen de groei van hun onderneming en de waarde voor het milieu. Ook wanneer het gaat om hun logistieke proces. Thom en Axel vertellen hoe ze samen met PostNL een slimme oplossing vonden om hun planten kleiner en duurzamer te verpakken.

Slim verpakken? Duurzaam versturen - zo pakt Plantsome het aan
Plantsome: "We maken het klanten makkelijker om planten in huis te halen."

Thom en Axel Persoon hebben een passie voor planten en ontdekken. Zo vertellen ze op de site van Plantsome dat nieuwe inzichten tot nieuwe ervaringen kunnen leiden. En datzelfde geldt ook voor planten. Ze beweren dat zij precies weten welke plant kan brengen wat hun klant nodig heeft. Geloof je het niet? Probeer hun plantenzoeker maar eens uit. En wie weet brengt PostNL jouw ‘Eileen’ of ‘Mojo’ binnenkort thuis. In een passende verpakking uiteraard.

Keten tussen plant en kamer

Thom en Axel zijn geen groentjes in de plantenbranche. Hun opa en vader hadden ook al een kwekerij. Het viel Axel op dat de keten tussen kamerplant en kamer erg lang was. Ook waren het verkoopproces en het logistieke proces wat gedateerd. Terwijl kamerplanten toch enorm populair zijn. Juist bij jongere generaties. Tijd voor verandering, dacht Axel. Samen met zijn broer Thom begon hij daarom zo’n zeven jaar geleden de plantenwebshop Plantsome. Het onderscheidende idee achter deze groene webwinkel: “We maken het klanten makkelijker om planten in huis te halen.”

Betrouwbare levertijden

Waar je vroeger helemaal de weg kwijtraakte in het plaatselijke tuincentrum en je nieuwe planten zelf naar huis moest slepen, maakt Plantsome het nu een stuk gemakkelijker. Als klant vul je op de site een paar vragen in en Plantsome vertelt je welke van de 110 soorten planten het best bij jou past. Axel: “Na bestelling worden de orders direct ingepakt en klaargemaakt voor verzending. En dankzij de samenwerking met PostNL hebben klanten hun groene pakket de volgende dag al in huis. De levertijden van PostNL zijn heel betrouwbaar. Dus als wij de klant beloven dat een plant er op een bepaald moment is, dan is dat vaak ook zo.”

Lucht vervoeren is zonde

De dozen om de planten in te vervoeren ontwikkelde Plantsome samen met verpakkingsspecialisten van PostNL. Axel: “Sommige planten zijn kort en breed. Andere weer lang en dun. Dat leverde ons wel de nodige uitdagingen op. Want hoe zorg je dat je voor elke plant een passende verpakking hebt? En dan natuurlijk zónder dat je 30 of 40 verschillende soorten dozen nodig hebt? De dozen waar we eerst mee werkten waren vrij groot waardoor er veel verschillende soorten planten in pasten. Handig, maar er bleef vaak veel ruimte over in de doos. Dan vervoer je dus lucht en dat is zonde.”

Dankzij de samenwerking met PostNL hebben klanten hun groene pakket de volgende dag al in huis.
Dankzij de samenwerking met PostNL hebben klanten hun groene pakket de volgende dag al in huis.

Verpakkingen op maat, beter voor het milieu

Het transport en de verpakkingen vormen een heel groot deel van de footprint van Plantsome. Dit stimuleerde Axel en Thom om hun bestellingen zo efficiënt mogelijk te verpakken: “De nieuwe dozen die we samen met PostNL ontwikkelden, zijn gemaakt van gerecycled karton en ze bevatten minder verf. Dankzij de uitscheurbare ringen in het ontwerp zijn ze passend te maken voor elke plant. Speciale haakjes houden de pot op z’n plek, zodat de plant niet beschadigt. Op deze manier zijn we dubbel duurzaam bezig. We vervoeren minder lucht, gebruiken minder verpakkingsmateriaal en dat materiaal is ook nog eens minder belastend voor het milieu.”

Balans tussen groei en duurzaamheid

Plantsome zoekt continu naar de balans tussen groei en duurzaamheid. Axel: “Op e-commerce zit over het algemeen een heel lage marge. Groen bezig zijn moet als eerste vanuit je bedrijf zelf komen. Gelukkig hechten consumenten steeds meer waarde aan duurzaamheid. En gaan groei en duurzaamheid daardoor steeds vaker hand in hand. Dat klanten onze verpakkingen waarderen, lezen we ook heel vaak terug in de reviews. Dus dat pakt ook goed uit.”

Wil jij ook werk maken van minder lucht en een groenere bezorging? In de PostNl-webshop vind je passende verpakkingen. Of ga naar ‘meer groene oplossingen’ voor praktische tips en succesverhalen van andere ondernemers.

Dit artikel is gesponsord door PostNL.