Inparkeren voor Truckstar-festival: Precisie met vleugje eigen visie

Inparkeren voor Truckstar-festival: Precisie met vleugje eigen visie

2.200 vrachtwagens. Zoveel passen er langs het circuit in Assen, mits de chauffeurs nauwkeurig de aanwijzingen van de parkeerwachters van het Truckstar-festival opvolgen. "Wij wijzen de plek aan, maar vrachtwagenchauffeurs zijn eigenwijs…", zegt één van de 'oranje hesjes' terwijl hij naar een wagen wijst die overdwars staat.

Aan het eind van de vrijdagmiddag staat een kleine sliert vrachtwagens te wachten op de Holsteinstraat in Zwolle. Na twee keer rechts afslaan passeren ze – in het vooraf aangewezen tijdsbestek – de opstapplaats aan de Bohemenstraat. Drie enthousiaste vrouwen overhandigen de chauffeurs een witte envelop met daarin onder meer een polsbandje en inrijkaart. De stemming is goed en muziek pompt uit de speakers. Niet gek: deze chauffeurs zijn ingeloot om met hun vrachtwagen naar de veertigste editie te gaan van het Truckstar-festival. Zo’n 2.800 andere vrachtwagenchauffeurs hadden minder geluk.

Er zit van alles tussen de stoet vrachtwagens. Van tankwagen tot trekker met een soort bouwhut of stacaravan op de oplegger. Voor de aanmelding is enkel de lengte van de vrachtwagen doorgegeven, verder is het aan de creativiteit van de chauffeur wat er allemaal meegaat naar Assen.

Vrijwilligers wijzen plekje aan

In totaal zijn er vier van dergelijke opstapplaatsen, in Zwolle, Hoogeveen, Assen en Drachten. Door de chauffeurs een vertrektijd mee te geven, probeert de organisatie drukte op het circuit tegen te gaan. Het inparkeren van 2.200 vrachtwagens vergt immers aardig wat tijd en precisie. Op het TT Circuit staan vrijwilligers van chauffeursverenigingen om dit in goede banen te leiden. Ze zijn te herkennen aan de oranje hesjes. Toch valt het mee hoe druk ze aan het gebaren zijn, als Logistiek.nl rond 19.30 uur met camera een kijkje komt nemen. “Wij wijzen de plek aan, maar vrachtwagenchauffeurs zijn eigenwijs”, verklaart een parkeerwachter. “Dat die vrachtwagen daar overdwars staat, mag inderdaad eigenlijk niet. Maar als we ernaar vragen, zegt de chauffeur bijvoorbeeld dat hij een plekje vrijhoudt voor een collega of vriend.” Het belangrijkste voor de vrijwilligers is dat de looppaden vrij blijven. Bovendien hoeven ze zich geen zorgen te maken om botsingen, omdat de chauffeurs elkaar ook aanwijzingen geven over hoever ze nog achteruit kunnen steken.

Foto's inparkeerlogistiek Truckstar Festival 2022 

Wellicht hoef het precisiewerk dus niet al te nauw te komen, zo lang de sfeer goed is en de chauffeurs hun eigen visie kwijt kunnen.

Daniëlle van Hout

Daniëlle van Hout

Redacteur Logistiek.nl

Diane Essenburg

Diane Essenburg

Redacteur Logistiek.nl