Joep Geurts van bol.com: "We ontwerpen innovatieve magazijnprocessen via de Agile-methode"

Joep Geurts van bol.com: "We ontwerpen innovatieve magazijnprocessen via de Agile-methode"

Na zijn studie Werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit Eindhoven werkt Joep Geurts (35 jaar) bijna tien jaar als simulation engineer en sales consultant bij Vanderlande, één van 's werelds grootste en bekendste ontwikkelaars van material handling systemen. Vorig jaar maakte hij de overstap naar bol.com waar hij leiding geeft aan een 'crossfunctioneel' team van jonge ontwerpers die de processen en systemen uitdenken voor de fulfilment centra van bol.com. Vanwaar zijn overstap? Hoe bevalt het werken bij bol.com? Waar loopt hij tegenaan? "In mijn vorige job lag de focus volledig op het ontwikkelen van een zo perfect mogelijk systeem, nu bij bol.com zie ik dat er veel meer bij komt kijken."

De e-commercemarkt groeit en bloeit. Bol.com zoekt continu naar nieuwe, innovatieve logistieke oplossingen om klanten nog sneller, beter, duurzamer en efficiënter te kunnen bedienen. Hoe die oplossingen eruit moeten gaan zien, daarin speelt Joep Geurts, samen met zijn collega’s, een belangrijke rol. Als Lead Outbound Process Design zorgt hij ervoor dat de mensen die deze innovatieve oplossingen ontwerpen, de juiste prioriteiten stellen. Hij waakt ervoor dat ze niet vastlopen omdat bijvoorbeeld ‘requirements’ niet duidelijk zijn. “Ik ben veel in overleg met stakeholders”, vertelt hij. “Met mensen in m’n team, maar vooral met mensen daarbuiten, zoals IT-ontwikkelaars, magazijninrichters en architecten. Zij moeten de processen die wij ontwerpen vertalen naar software, naar material handling systemen en uiteindelijk naar een gebouw. Dit is een iteratief proces waar ik een coördinerende rol in vervul.”

Dynamiek en ondernemerschap

Zijn overstap naar bol.com kwam volgens Joep toevallig op zijn pad. Het beviel ‘m nog best bij Vanderlande en hij was zeker niet actief op zoek. Wel stond bol.com al lang op z’n lijstje met bedrijven waarvoor hij ooit nog eens zou willen werken. “De dynamiek van de e-commercemarkt, het ondernemerschap, de snelheid van processen, de grilligheid van de markt, en dat in combinatie met zo’n groot, toonaangevend bedrijf als bol.com: dat is een omgeving die voor mensen met mijn achtergrond erg uitdagend en interessant is om in te werken.” 

Ook wilde hij wel eens ervaren hoe het is om geautomatiseerde logistiek systemen voor ‘zichzelf’ te ontwikkelen, in plaats van voor een klant. “Bij mijn vorige werkgever verkochten we oplossingen aan bedrijven en luchthavens van over de hele wereld. Dan heb je toch een ander perspectief dan wanneer je zo’n systeem zelf gaat gebruiken. Klanten maakten soms keuzes die ik destijds moeilijk kon begrijpen. Dan kozen ze bijvoorbeeld voor een oplossing die in mijn ogen minder goed was dan ik voor ze had bedacht. Nu met terugwerkende kracht snap ik dat wel. Ik zie nu dat je in een bedrijf met veel meer zaken rekening hebt te houden dan de specificaties van een systeem. De snelheid van implementeren is er bijvoorbeeld één, of het afdekken van de risico’s.”

Ik zie nu dat je in een bedrijf met veel meer zaken rekening hebt te houden dan de specificaties van een systeem.”

Niet discussiëren, gewoon beginnen

Een groot verschil is ook dat bol.com echt een IT-bedrijf is. “Alles gaat hier via agile en de minimal viable product-gedachte. Dat betekent niet te lang discussiëren, maar gewoon beginnen. Ik was gewend om systemen eerst van A tot Z door te rekenen en te perfectioneren en dan pas te gaan bouwen, maar bij agile doe je dat juist niet. Je ontwikkelt een eerste versie, dat aan de minimale eisen voldoet, en van daaruit ga je optimaliseren. Ik merk nu dat dit voor magazijnontwerp ook heel goed werkt. Het versnelt de doorlooptijd en voorkomt dat je tijd aan details besteedt die achteraf onbelangrijk blijken te zijn.” 

Vrijheid om te experimenteren

Bol.com kent een open cultuur waarin mensen de vrijheid krijgen om te experimenteren en te ontdekken. “Er heerst een soort jeugdig elan binnen de organisatie wat ik als heel prettig ervaar. Er wordt niet vastgehouden aan een vaste manier van werken omdat iedereen beseft dat wat gisteren goed werkte, morgen al achterhaald kan zijn. Tegelijkertijd is bol.com als organisatie natuurlijk groot en volwassen genoeg om te zorgen dat zaken niet ontsporen.”

“Dat we zo open staan voor innovatie is een geweldig kracht, maar maakt mijn job soms ook best pittig. We kunnen niet terugvallen op ‘hoe we het altijd hebben gedaan’ of op ervaringen van mensen die bij de ontwikkeling van vorige fulfilment centers waren betrokken. Die zijn doorgegroeid naar andere afdelingen of werken inmiddels ergens anders. Gelukkig staat iedereen open om elkaar te helpen en van elkaar te leren. Dat merkte ik laatst nog toen ik een vraag had over commercie maar niet wist bij wie ik moest zijn. Ik heb toen een mail aan de commercieel directeur van bol.com gestuurd. Ik kende haar niet, maar ik had binnen een dag antwoord. Dat vond ik echt gaaf en typisch bol.com.”

Stabiele werk/privé-balans

In zijn vorig job reisde hij de hele wereld over en had hij onregelmatige werktijden. Als vader van twee jonge kinderen, mist hij dat aspect totaal niet. “Ik heb in deze fase van m’n leven behoefte aan een stabiele werk/privé-balans en daar is bij bol.com gelukkig alle ruimte voor. Het werk dat ik doe is goed te plannen en je bent je eigen klant, dus ik hoef niet meer op verzoek van een externe opdrachtgever opeens een heel weekend door te werken. Ook kan ik thuiswerken, wat me heel veel filerijden en kostbare tijd bespaart. Dus voor een jonge vader als ik, is bol.com een ideale werkomgeving.”    

Zoals het er nu naar uitziet houdt hij het nog wel een tijdje vol. “Komende tijd ben ik sowieso nog wel bezig met het ontwerpen van delen van fulfilment centra. Ik verheug me er nu al op om straks door een fulfilment center van bol.com te lopen en te zeggen: ‘dit heb ik mede-ontworpen’. Wat vanuit logistiek oogpunt interessant gaat worden is hoe we de overall prestatie van de fulfilment centra zelf en het gehele distributienetwerk kunnen optimaliseren. Moeten we meer naar gespecialiseerde fulfilment centers toe die gericht zijn op een specifiek deel van het assortiment of op een specifiek klantprofiel? Ik heb daar wel ideeën over dus het lijkt me fantastisch om hier later over mee te mogen denken. ”

Dit artikel is gesponsord door bol.com / Werken bij bol.com.