Koopman wil nu starten met elektrisch rijden - LOGISTIEK EN INNOVATIE [14]

Koopman wil nu starten met elektrisch rijden - LOGISTIEK EN INNOVATIE [14]
Klaas Koopman

Elektrisch rijden is het volgende element in verduurzaming zoals dat bij Koopman Logistics Group al langer onderdeel is van de strategie. Chauffeurs koersen al jarenlang op lage verbruikscijfers. Koopman wil niet wachten tot het omslagpunt van diesel naar elektrisch is bereikt. "Als je dan nog moet beginnen met elektrisch rijden, sta je één-nul achter."

De eerste elektrische MAN eTGM is bij Koopman nog niet zo lang geleden in gebruik genomen. Het is de eerste, maar de verwachting is zeker dat er meer zullen volgen. Innovatie en duurzaamheid zijn al sinds het ontstaan van het bedrijf in 1923, toen oprichter Siebe Koopman zijn hoefsmederij begon, een vast element in dit Groningse bedrijf. Klaas Koopman, directeur Innovatie en Business Development, vormt met zijn broer nu de vierde generatie.
Koopman behoort tot de vaste middenmoot in de Top 100 Logistiek Dienstverleners met vorig jaar plek 52.
Binnenkort is de bekendmaking van de nieuwe lijst.

Hoe gaan jullie om met innovatie?

“Innovatie hoort bij het ondernemerschap, naast het vakmanschap dat je hebt. Dus ook als je hoefsmid bent. Het gaat erom dat je steeds verder denkt dan het gangbare. Als je dat in je dna hebt, heb je de juiste koers voor innovatie te pakken. Dan ga je steeds nieuwe dingen bedenken, steeds verder proberen te verbeteren. Dat is aanvankelijk vooral op het technische vlak, maar meer recent hebben we ook de ICT als uitgangspunt voor innovatie en verbetering gekozen.”

Wat is daar een goed voorbeeld van?

“Een jaar of vijf geleden zijn we met blockchain gaan werken. Op zich is de blockchaintechnologie ook niet eens zo nieuw, maar de toepassing wel. We hebben met een aantal partners een blockchainplatform opgezet om vereenvoudiging en transparantie binnen de supply chain te bewerkstelligen, en fraude te voorkomen. We kregen er in 2018 de Innovatie Award voor. En steeds meer verladers, op- en overslagbedrijven, vervoerders en autodealers sluiten zich hierbij aan. Het werkt heel goed. Naast deze technologie is samenwerken met ketenpartners wat ons betreft ook essentieel voor succesvol innovatief ondernemen.”

Wat doen jullie op het punt van duurzaamheid?

“We hebben op veel van onze panden zonnepanelen, en we halen er energie vandaan voor onze gebouwen. We rijden met de schoonste en zuinigste dieselmotoren. Maar je moet al vroeg beginnen. Als klein jochie zag ik in ons bedrijf grote uitgeprinte lijsten in de kantine hangen met daarop de verbruikscijfers van de vrachtwagens. Daardoor werden onze chauffeurs bewust van zuinig rijden. En dat zijn ze nog steeds. En toen de APK nog niet eens verplicht was, voerden wij al periodiek zo’n keuring in. Om slijtage te voorkomen, de juiste bandenspanning te handhaven, te hoog dieselgebruik in te dammen, enzovoorts. Het is die instelling, gecombineerd met de nuchtere Groningse mentaliteit, die de basis heeft gelegd voor duurzaam werken.”

Wat is er tot nu toe bereikt?

“We hebben onder meer geïnvesteerd in een eigen HVO-tankstation met een tank van 50.000 liter. Hierdoor zijn we minder afhankelijk van de dieselprijsontwikkelingen of de ontwikkelingen op het gebied van CNG en LNG. Daar hebben we bewust niet voor gekozen. Het wagenpark bijvoorbeeld omzetten naar LNG, op zich ook heel schoon, is niet logisch omdat ze zijn voorzien van een autotransportopbouw. Daarmee zouden we noodzakelijke laadruimte moeten opofferen. Dan is de keuze voor HVO veel rendabeler, en dan heb ik het over een horizon van tien jaar.”

Welke afwegingen zijn daarbij van belang?

“We kiezen altijd voor een OEM oplossing vanwege de bewezen betrouwbaarheid, de service en de langere gebruiksduur. Je kunt wel afdingen op prijs, maar dan doe je ook concessies aan kwaliteit. Dat willen wij niet. En om op de MAN-truck terug te komen: we plannen de ritten van deze truck zo optimaal mogelijk in, waarbij we niet alleen de vracht inplannen, maar ook het laden van stroom. Op die manier kun je de truck rendabel inzetten. In ons geval gaat het niet om een pilot, maar van een concrete gebruikssituatie waarbij je zaken kunt gaan finetunen en verder verbeteren.”

Hoe zijn de ervaringen met elektrisch rijden?

“Zeer positief. Onze chauffeurs waren in het begin nog een beetje sceptisch, maar nu ze er in hebben gereden zijn ze erg enthousiast. Ik heb er zelf inmiddels ook de nodige kilometers mee gereden, en ik kan zeggen: het rijdt geweldig. Zo stil, dat je opeens de remmen en de compressor gaat horen. Als je weer terug op de dieseltruck stapt, valt de herrie je daar opeens zo tegen. Dan besef je dat je met de elektrische truck echt fluisterstil hebt gereden.”

Zijn de verwachtingen hooggespannen?

“Jazeker. Ik verwacht dat we het gebruik gedurende de komende maanden nog verder kunnen optimaliseren. Wat doen verschillende ladingen op het verbruik, heeft het weer invloed, dat soort zaken. Ik ga er van uit dat er op afzienbare termijn een moment komt, dat het elektrisch rijden even duur zal worden als rijden op diesel. Daarom ook investeren wij nu al in deze elektrische truck, en zullen we er zoals het er nu naar uitziet, de komende periode nog een aantal bij bestellen. Als het omslagpunt daar is, moet je niet nog moeten beginnen met elektrisch rijden. Dan sta je een-nul achter. En dat is niet hoe wij in de race staan.”

Frank Thooft

Frank Thooft

Freelance redacteur