Verbeterslag in voorraad leidt tot meer omzet bij groothandel RAM Mounts Benelux

Naarmate de levertijden vanuit de fabriek in Seattle opliepen, werd het voor RAM Mounts Benelux steeds lastiger om de juiste voorraad aan te houden. Nu de distributeur Slim4 gebruikt is de beschikbaarheid van de elektronica-houders met sprongen vooruitgegaan. “Onze backorders zijn met 80% gedaald”, vertelt algemeen directeur Cornelis van Putten. Wat hij zich niet had gerealiseerd is dat de verhoogde voorraadprestatie ook tot zoveel nieuwe klanten zou leiden.
Delen:
Cornelis van Putten, algemeen directeur bij RAM Mounts Benelux.

Het Amerikaanse RAM Mounts ontwikkelt en produceert montage-oplossingen voor elektronische apparaten zoals mobiele telefoons in auto’s, tablets in vrachtwagens, camera’s aan fietshelmen en scanners aan heftrucks. Het totale assortiment telt 6.000 artikelen waarop RAM Mounts Benelux in ons land, in België en Luxemburg, het exclusieve verkooprecht bezit.

Het bedrijf is opgericht door Cornelis van Putten. “Als groothandel leveren we aan retailers zoals Coolblue, maar onze grootste markt beslaat bedrijven in transport en logistiek. We hebben een paar grote pakketbezorgers als klant, die onze houders hebben ingebouwd in hun bestelbusjes, en ook in magazijnen worden onze oplossingen veel toegepast.”

Oplopende levertijden

Een cruciaal bedrijfsonderdeel is de inkoopafdeling. Het bedrijf werkt soms op projectbasis waarbij grote series op klantorder worden ingekocht, maar de meeste artikelen moeten snel en dus direct uit voorraad worden geleverd. Van Putten merkte dat het steeds lastiger werd de juiste artikelen op voorraad te houden, zeker toen de RAM Mounts-fabrieken het steeds drukker kregen en de levertijden begonnen op te lopen.

“We bestelden meestal maandelijks, op basis van wat we in het kwartaal daarvoor hadden verkocht, en dan gedeeld door drie. Aan veiligheidsvoorraad en rekening houden met seizoenpatronen deden we niet. Hierdoor moesten we regelmatig klanten teleurstellen omdat een door hen gevraagd item niet op voorraad lag.”

Handmatig niet te doen

Dat was het moment waarop Slim4, de voorraadbeheer-oplossing van Slimstock, in beeld kwam. “Het handmatig bestellen van artikelen was gewoon niet meer te doen”, blikt Van Putten terug op zijn beslissing. “We hadden een geavanceerde tool nodig waarmee we betere beslissingen konden nemen.” Dat werd Slim4 van Slimstock en nu zijn bedrijf er een klein jaartje mee werkt, ziet hij de voordelen die dit brengt.

“Van het totale assortiment dat we bieden, leveren we 800 artikelen uit voorraad, de rest is ordergestuurd. Slim4 zorgt niet alleen dat we de juiste hoeveelheid op voorraad hebben, het helpt onze inkopers ook te bepalen wélke artikelen ze op voorraad moeten leggen. Dit heeft ervoor gezorgd dat we nu veel minder nee hoeven te verkopen. Het aantal backorders is met 80 procent gedaald!”

Bedrijven die vanwege de schaarste gaan shoppen komen vaak bij ons terecht omdat wij de juiste voorraad hebben

60 procent meer omzet

De verbeterslag in de voorraad heeft tot een hogere klanttevredenheid geleid én – dit had hij zich vooraf niet zo gerealiseerd – veel nieuwe klanten. “Er is momenteel veel schaarste dus bedrijven gaan steeds vaker shoppen om toch op tijd hun spullen te krijgen. Nu wij onze voorraad op orde hebben, merken we dat bedrijven dit waarderen en vaker bij ons terugkomen. We kunnen de gevraagde artikelen uit voorraad leveren of klanten informeren en adviseren over de levertijden. Deze service draagt bij aan de ‘customer excellency’ waar we als bedrijf zo op inzetten. Er zijn OEM’ers die eerst rechtstreeks in de US bestelden maar dit nu via ons laten lopen. Onze omzet is afgelopen jaar met 60 procent gestegen. Ik durf te stellen dat Slim4 hier flink aan heeft bijgedragen.”

Zeevracht of luchtvracht

Van Putten ziet dat inkoopcollega’s nu betere beslissingen kunnen nemen: bij het wel of niet op voorraad nemen van een artikel, het berekenen van optimale bestellingen en bijvoorbeeld bij het bepalen welke artikelen terug kunnen naar de toeleverancier (zie tip). Waar de nieuwe software ook bij helpt is de keuze van de optimale transportwijze. “Normaal laten we alles per boot uit Seattle komen”, vertelt Van Putten. “Afgelopen jaar stond echter de containermarkt onder druk waardoor de transporttijden lang en onvoorspelbaar werden. Met Slim4 hebben inzicht gekregen in de urgentie van bestellingen en konden we zien waar dit tot problemen leidde. Op basis daarvan hebben we in bepaalde gevallen bewust voor luchtvracht gekozen, omdat de kosten daarvan ruim opwogen tegen het risico van out-of-stock.”

“Dat ze hun software aanbieden op basis van het no cure, no pay-principe, komt erg goed over op mij."

No cure, no pay

Van Putten is tevreden over de resultaten tot nu toe en zeer te spreken over hoe het bedrijf Slimstock zich richting hem heeft opgesteld. “Dat ze hun software aanbieden op basis van het no cure, no pay-principe, komt erg goed over op mij. Ik heb dat nog niet eerder meegemaakt met een ICT-partij. Meestal beloven die vooraf gouden bergen en valt het achteraf altijd tegen.

Bij Slimstock was het juist andersom, die stelde zich van tevoren juist heel nederig op. ‘Ga het eerst maar eens ervaren’, zeiden ze tegen ons. Ook nadat we live waren, namen de mensen van Slimstock nog regelmatig contact met ons op om te horen hoe het ging. Dan keken ze ook gelijk even mee in het systeem en kwamen ze proactief met allerlei tips en verbetersuggesties. Heel fijn. Je merkt echt dat ze het beste met je voorhebben.”

Dit artikel is gesponsord door Slimstock.