REWE opent innovatief foodfulfilment center in Keulen

REWE opent innovatief foodfulfilment center in Keulen
Het hart van het center bestaat uit de E-Grocer-oplossing, speciaal ontwikkeld voor online foodretailers en bestaat uit drie OSR shuttle-systemen.

De Duitse supermarktketen REWE heeft in Keulen een geavanceerd foodfulfilment center in gebruik genomen. Het kloppend hart daarvan bestaat uit de OSR shuttle-systemen van Knapp, aangevuld met Pick-it-Easy-werkstations. Het nieuwe fulfilment center stelt REWE in staat om online bestelde boodschappen dezelfde dag nog in optimale conditie te bezorgen bij de klanten.

Klanten die online boodschappen doen, kunnen bij REWE kiezen uit een assortiment van maar liefst 20.000 artikelen. Daartoe behoren ook diepgevroren, gekoelde en verse producten zoals groente, fruit en zuivel. De boodschappen worden indien gewenst dezelfde dag nog thuisbezorgd of klaargezet op een pickup-point. Dat lukt alleen als de tijd tussen het plaatsen en verwerken van een order zo kort mogelijk is.

Mede daarom heeft REWE in Keulen een splinternieuw, geavanceerd foodfulfilment center gebouwd. Het pand van 16.000 vierkante meter biedt onderdak aan een uitgekiende combinatie van manuele en automatische processen die REWE in staat stelt om zowel kosten als doorlooptijden te reduceren. “De investering in dit foodfulfilment center is voor REWE een belangrijke mijlpaal in de uitvoering van onze digitaliseringsstrategie”, vertelt Tim Geissen, hoofd WMS-management bij REWE.

Drie OSR shuttle-systemen

Het hart van het foodfulfilment center bestaat uit de E-Grocer-oplossing van Knapp. Die is speciaal ontwikkeld voor online foodretailers en bestaat uit drie OSR shuttle-systemen. In de eerste twee systemen worden alle houdbare en gekoelde artikelen opgeslagen. Shuttles brengen de bakken met de juiste voorraad naar één van de Pick-it-Easy werkstations, waar operators klaar staan om de bestelde boodschappen te verzamelen.

De boodschappen worden indien gewenst dezelfde dag nog thuisbezorgd of klaargezet op een pickup-point”

De bakken met de boodschappen worden vervolgens tijdelijk gebufferd in het derde shuttlesysteem. Als het tijd is voor aflevering van de boodschappen, brengen de shuttles de bakken in de juiste volgorde, gesorteerd op route, naar de expeditievloer. Daar worden de bakken automatisch gestapeld op dolly’s en geladen in het juiste bezorgvoertuig. “Wij willen onze klanten de beste online beleving bieden. Knapp heeft uitgebreide kennis over shuttle-technologie. En minstens zo belangrijk: ze waren bereid om samen met ons talrijke innovaties te bedenken, ontwikkelen en implementeren”, vertelt Andreas Palmen, general manager van het foodfulfilment center in Keulen.

Verschillende temperatuurzones

Het fulfilment center bestaat uit verschillende temperatuurzones, onder meer voor gekoelde en diepgevroren. Het proces is zo ingericht, dat elk product onder de juiste temperatuurcondities kan worden opgeslagen en gepickt. Voor gekoelde producten is een shuttlesysteem met 10.000 voorraadbakken en 4 werkstations ingericht. Omdat versheid en kwaliteit cruciaal zijn, wordt van elk product voor opslag in dit shuttlesysteem de belangrijkste eigenschappen zoals houdbaarheid vastgelegd in het warehouse management systeem (WMS).

Niet alle artikelen zijn geschikt voor opslag in een shuttlesysteem, denk aan diepvriesproducten en grote producten zoals toiletpapier. Ook kwetsbare producten zoals groente en fruit liggen in een manueel orderpickgebied, waar wordt gewerkt met pickkarren en barcodescanners. “Onze focus was niet alleen gericht op efficiëntie, maar ook op kwaliteit en ergonomie. In dit gebied zijn de groente- en fruitproducten gemakkelijk te pakken, zodat we ervan verzekerd zijn dat ze in optimale staat worden uitgeleverd”, stelt Palmen.

Elke klant de juiste producten

Ook het ontwerp van de Pick-it-Easy werkstations combineert efficiëntie met ergonomie. De operator krijgt telkens maar één voorraadbak en één orderbak voor zich. Dat bevordert niet alleen de productiviteit, maar biedt ook de beste garantie dat elke klant de juiste producten ontvangt.

Naast het warehousemanagementsysteem van Knapp speelt ook het ritplanningssysteem van REWE een cruciale rol. Omdat klanten tot kort voor aflevering een bestelling kunnen plaatsen, berekent dit systeem voortdurend de optimale ritten en routes. Dat de bakken met boodschappen dan al klaarstaan in het OSR shuttle-buffersysteem, biedt de mogelijkheid om kort voor vertrek de bakken per rit in volgorde van aflevering uit te slaan en te stapelen.

Nieuwe standaard in online food

Met het geavanceerde food fulfilmentcenter onderstreept REWE haar positie als pionier in online foodretail. In samenwerking met Knapp heeft de foodretailer in Keulen een nieuwe standaard voor online foodretail gezet. Daarvan profiteren met name de klanten, concludeert Palmen. “Zij kunnen hun boodschappen thuis in ontvangst nemen. Niet alleen snel, maar ook vers en in optimale conditie.”

Dit artikel is gesponsord door Knapp.