E-commerce draait om snel en betrouwbaar leveren
De snelheid, flexibiliteit en het volume maken van de afhandeling van orders uit webshops een totaal ander speelveld dan in de traditionele handel. De doorlooptijd van orders staat enorm onder druk, klanten eisen steeds kortere levertijden. Kun je daar niet in mee, dan sta je direct met 1-0 achter. Want online is het een peulenschil om een aanbieder te vinden die wel binnen één dag levert. Wie sneller en tegen lagere afleverkosten kan leveren dan de concurrent, heeft een belangrijke troef in handen.
Een webwinkel ‘erbij doen’ gaat vaak niet lang goed
Webwinkels gaan helaas maar al te vaak aan hun eigen succes ten onder. Dat komt omdat ondernemers zo’n webshop vaak opstarten naast hun reguliere business. In het begin vallen de aantallen mee, het gaat om wat kleinere orders, die kunnen ze er in het magazijn prima bij doen. Tot de webwinkel goed begint te lopen en er nog veel meer kleine orders komen…
Als het logistieke proces daar onvoldoende op is afgestemd, gaat het helaas mis. Klanten klagen steen en been over verkeerde of beschadigde leveringen, over pakketten vol lucht en onduidelijkheid over de orderstatus. Met een goed lopend e-fulfilment proces voorkom je dat het zover komt.
Integreer verpakkingsmanagement in je logistieke proces
Met de uitbreiding van het productassortiment groeit in de regel ook het aantal verpakkingen. Terwijl dat vaak helemaal niet nodig is. Verpakkingsmanagement speelt een belangrijke rol in het efficiënter maken van je logistieke proces. De juiste verpakking kan veel besparingen opleveren. En een belangrijke bijdrage leveren aan de klanttevredenheid.
Verpakkingsmanagement leidt tot:
- een smaller assortiment verpakkingen (minder variaties)
- een efficiënter logistiek proces, inclusief retouren
- lagere kosten
- minder lucht in de verpakkingen
- een betere uitstraling van je producten
- minder schade en een hogere klanttevredenheid
Vijf aandachtspunten voor e-fulfilment
E-fulfilment, de orderafhandeling van webshops, vraagt om een specifiek logistiek proces. Vanaf de plaatsing van de order in de webshop tot aan de aflevering aan de deur en zelfs de retourenverwerking. Wij zien daarin een belangrijke rol weggelegd voor het verpakken.
Richt je verpakkingsproces efficiënter in
Kenmerkend voor webshops is een grote orderstroom van veelal kleine orders, vaak met low-valueproducten. Een efficiënter proces drukt de handlingskosten per order aanzienlijk.
Een efficiënte manier van orderpicking voor webshops is bijvoorbeeld het pick-in-the-boxprincipe. De orderpicker verzamelt de order niet in een krat, maar direct in de juiste verpakking. De verpakker hoeft deze verpakking alleen nog maar dicht te tapen en van een verzendetiket te voorzien. Hiermee elimineer je een tijdrovende stap in het orderpickingproces: het overpakken.
Je kunt er ook voor kiezen om meerdere orders tegelijk te laten picken, in een zogenaamde wavepicking of pick-to-light pickproces. Met de juiste softwareprogramma’s is zo’n efficiëntieslag eenvoudig te realiseren.
Retouren komen bij online bestellingen vaker voor, zeker als je aan consumenten levert. Houd daar rekening mee en maak dit proces zo makkelijk mogelijk voor de klant én voor jezelf. Denk aan een herbruikbare verpakking en een retourlabel met barcode erop.
Automatiseer je logistieke proces
Automatisering helpt om je processen efficiënter in te richten. In de logistiek gebeuren veel handelingen nog ‘op gevoel’. Laat je de keuze voor een verpakking over aan de verpakker, dan is de kans groot dat hij een groter formaat kiest dan nodig, want dan weet hij zeker dat alle producten erin passen. Wat opvulmateriaal erbij en verzenden maar. En hoe vaak gebeurt het niet dat een pallet opnieuw gestapeld moet worden omdat de stapeling niet optimaal is? En hoe vaak ontdek je niet dat het nét niet op de pallet past, waardoor je op het laatste moment nog extra vervoerscapaciteit moet regelen?
Een randvoorwaarde voor automatisering is uiteraard inzicht in alle productdata. Leg daarom in je ERP-systeem of Warehouse management systeem een database aan van de afmetingen van alle verpakte producten in je magazijn. Deze masterdata moet je natuurlijk wel continu up-to-date houden.
Houd op klantniveau rekening met de verpakkingseisen
Veel webwinkels leveren via een grote tussenhandel aan de consument. Zo’n tussenpartij hanteert vaak strenge aanlevereisen en iedere partij heeft zo zijn eigen normen. Stel dat de meeste klanten vragen om een maximale pallethoogte van 1,80 meter en één klant een maximale hoogte van 1,30 meter eist. Veel webwinkels kiezen ervoor om de strengste norm voor álle partijen aan te houden. Maar hoe efficiënt is dat als de meerderheid daar helemaal niet om vraagt? Lever liever maatwerk, dan kun je iedere pallet optimaal vullen.
Zorg voor duidelijke instructies voor je medewerkers
Webwinkels kampen regelmatig met piekperiodes en vangen deze meestal op met een flexibele schil aan medewerkers. Het inwerken van nieuwe medewerkers kost vaak veel tijd en verhoogt de foutkans bij de orderpicking. Zeker als er veel individuele verpakkingseisen zijn om rekening mee te houden.
Werk daarom met visuele inpakinstructies, die helpen om nieuwe medewerkers snel up and running te krijgen. In één blik is voor iedereen duidelijk wat de bedoeling is. Handig!
Maak het proces transparanter
Online weet de klant niet precies bij wie hij bestelt, dit is een groot verschil met de traditionele handel. Transparantie is onmisbaar om het vertrouwen op te bouwen. De automatisering van je proces geeft jou veel waardevolle informatie. Deel die informatie met je klant! Een correcte bevestiging van het aantal producten, de prijs en de leverdatum is de minimale transparantie die de klant verwacht bij online bestellingen.
Inzicht kun je ook inzetten als extra service en verkoopkans. Bijvoorbeeld in de b-to-b-markt: maak duidelijk op de orderbevestiging dat de pallet nog maar voor de helft beladen is. Voor de klant een kans om zijn bestelling op te hogen en zo de transportkosten per product te verlagen, voor jou een mooie extra verkoopkans. Of lever standaard een overzicht mee van de exacte locatie van alle producten op de pallet, handig voor je klant bij het verwerken en inboeken van de artikelen.
E-fulfilment vraagt blijvend om verbetering
Je zit als webwinkel in een ratrace, waarbij het kleinste detail het verschil kan maken. Blijf daarom data verzamelen en analyseren om je logistieke proces continu te verbeteren. Je assortiment verandert, je klantenbestand groeit, dit alles heeft impact op je logistieke proces. En op de ideale mix in verpakkingen.
Ben je benieuwd hoe andere ondernemers dit aanpakken? Lees hoe het e-commerce leverancier Fittinq lukte om het totale pick-and-pack-proces zo’n 50% efficiënter in te richten.
Dit artikel is gesponsord door FPC