Krappe arbeidsmarkt vraagt om fundamenteel andere aanpak

Krappe arbeidsmarkt vraagt om fundamenteel andere aanpak

Goede logistieke mensen zijn bijna niet meer te vinden. Zeker niet als je wilt dat ze morgen inzetbaar zijn. UBN geeft aandacht aan het onboarden, ontwikkelen en binden van medewerkers. En pleit om een andere wijze van plannen. "Een flexkracht vandaag laten weten of hij morgen moet werken - dat kan niet meer in deze tijd."

De tijd is voorbij dat we konden kiezen uit een ruim aanbod van logistiek personeel. Uitzendbureaus moeten veel harder werken om aan de vraag naar flexkrachten te voldoen dan voorheen. UBN is daarop geen uitzondering. “Steeds vaker gaan onze gesprekken met opdrachtgevers niet over de kosten van flexkrachten, maar over de kosten van stilstand. Wat kost het aan omzet als een productielijn moet worden stilgezet?”, vertelt Robert Klaassen, die verantwoordelijk is voor de negen (semi) inhousevestigingen bij grote opdrachtgevers van UBN.

Ad hoc vraag

Niet alleen de grote vraag naar personeel is een probleem, maar ook het tempo waarin die vraag moet worden ingevuld. Talrijke supply chains kampen met tekorten aan grondstoffen en onderdelen en met vertragingen in internationaal transport. Dat leidt tot grote fluctuaties en onvoorspelbaarheid in de planning van bedrijven. Klaassen: “Een van onze opdrachtgevers had een maand lang geen leveringen ontvangen en kon dus niet produceren. Toen de grondstoffen uiteindelijk arriveerden, wilde onze opdrachtgever in één week tijd de achterstand inhalen. Daar hadden zij opeens vier keer zoveel mensen voor nodig.”

Klaassen buigt zich samen met regiomanagers Maarten Nonkes en Roxanne an Haack over de problemen op de arbeidsmarkt. “De problemen met levering en transport werken door in de hele keten. De ad hoc vraag naar personeel is groot, maar de arbeidsmarkt is nu niet zo flexibel dat we altijd aan die vraag kunnen voldoen. Uiteindelijk lukt het altijd om de juiste mensen te vinden, maar niet in het tempo dat opdrachtgevers graag hadden gezien”, verklaart An Haack, regiomanager Oost-Nederland bij UBN.

Binden

UBN gaat graag met bedrijven in gesprek om oplossingen voor de krapte op de arbeidsmarkt te bespreken. Eén van de oplossingen is het binden van de huidige medewerkers. “We moeten zorgen dat medewerkers niet vertrekken, juist omdat het langer duurt dan gebruikelijk om vervanging te vinden. Dat zit ‘m onder andere in salariëring. De tijd dat een heftruckchauffeur voor het minimumloon aan de slag ging, is definitief voorbij. Maar ook opleiding, ontwikkeling en loopbaanbegeleiding is belangrijk. Soms maken kleine dingen het verschil: even vragen hoe het gaat of feliciteren als iemand jarig is”, aldus Nonkes, regiomanager West-Nederland bij UBN.

Voor het binden van medewerkers is naast arbeidsvoorwaarden en persoonlijke ontwikkeling nog een derde aspect belangrijk: waardering. “Op dat vlak valt nog wat te winnen in de logistiek. Geef medewerkers het gevoel dat ze belangrijk zijn voor het bedrijf, dat je ze er graag bij hebt”, legt An Haack uit. Op dat vlak zijn inhousevestigingen in het voordeel, weet Klaassen. “Omdat wij bij de klant altijd aanwezig zijn, kunnen we sneller een relatie met onze flexkrachten opbouwen en het verloop onder controle houden.”

Onboarding

Daarnaast is meer aandacht nodig voor onboarding. Als nieuwe flexkrachten aan de slag gaan, is het zaak ze goed te ontvangen. “Een eerste indruk maak je maar één keer”, stelt An Haack. “Een nieuwe kracht die enthousiast wordt verwelkomd en een rondleiding krijgt, gaat een stuk positiever aan de slag dan een collega die het zelf maar moet uitzoeken. Uitzendkrachten moeten graag voor je willen werken, want voor hen is er werk genoeg.”

Bij grotere opdrachtgevers ontvangen en begeleiden we nieuwe medewerkers meestal zelf”

UBN probeert zich positief te onderscheiden op het gebied van werksfeer en werkplezier. “Bij grotere opdrachtgevers ontvangen en begeleiden we nieuwe medewerkers meestal zelf. Als ze dan toch na een paar dagen aangeven het niet naar hun zin te hebben, kunnen we samen op zoek gaan naar een andere opdrachtgever met een betere klik. Op die manier kunnen we hen toch behouden.”

Ontwikkelen

En wat als goede logistiek medewerkers echt niet te vinden zijn? “Dan ontwikkelen wij ze zelf”, antwoordt Nonkes. “We gaan met mensen in gesprek. Wat kunnen ze wel en niet? Wat willen ze bereiken? En hoe kunnen we hen daarbij helpen? We geven hen de kans om zich breder te ontwikkelen door hen opleidingen en trainingen te laten volgen.” An Haack: “De schapen met vijf poten zijn niet meer beschikbaar op de arbeidsmarkt, maar we kunnen ze wel creëren. Daarover voeren we steeds meer gesprekken met opdrachtgevers. Die hoeven we niet meer te overtuigen van de noodzaak daarvan.”

Het ontwikkelen van nieuwe medewerkers kan UBN niet alleen. Klaassen: “Wij faciliteren en bekostigen dat voor een groot deel, maar we hebben ook de hulp van de opdrachtgever nodig. Als die een reachtruckchauffeur nodig heeft, kunnen wij die in twee dagen trainen. Daarna moet de opdrachtgever hem wel de ruimte geven om vlieguren te maken op de reachtruck. En denk ook aan training op locatie. Hierdoor kan je de training direct afstemmen op de behoeften en knelpunten in het bedrijf.”

Anders plannen

De drie arbeidsmarktspecialisten van UBN verwachten dat de problemen voorlopig aanhouden. Bedrijven kunnen zich beter voorbereiden op een arbeidsmarkt die fundamenteel verandert. Met name bedrijven in een volatiele sector moeten nu beter nadenken voordat ze flexkrachten aanvragen. Ze zullen hun personeel anders moeten plannen. Bijvoorbeeld door verder vooruit te kijken of op rustige dagen overcapaciteit in te plannen. An Haack: “Het helpt om mensen zekerheid te bieden. Een flexkracht vandaag laten weten of hij morgen moet werken - dat kan niet meer in deze tijd.”

Dit is de tijd waarin uitzendbureaus zich kunnen onderscheiden “Ons voordeel is dat vrijwel alle consultants van UBN al jarenlang in dienst zijn. Daardoor kunnen we een goede relatie opbouwen, zowel met opdrachtgevers als flexkrachten”, reageert Klaassen. An Haack: “En vergeet niet dat we gespecialiseerd zijn in de logistiek en industrie. Wij kennen deze sectoren heel goed en weten wat de behoefte is.”

Dit artikel is gesponsord door UBN.