“We kunnen onze e-trucks altijd opladen, ook als de zon niet schijnt”, vertelt Paul van Acht, directeur van het gelijknamige familiebedrijf. Het klinkt als een paradox in tijden van netcongestie, maar voor Van Acht Logistics is het dagelijkse praktijk geworden. Het bedrijf, dat sinds 1930 actief is in koel-, vries- en ongeconditioneerde opslag, zette de afgelopen jaren vol in op verduurzaming. Met 12.300 zonnepanelen op het dak en sinds april dit jaar een megabatterij van 12 megawattuur, wekt het meer energie op dan het verbruikt.

Omgekeerde wereld
Toch dreigde de elektrificatie van het wagenpark vast te lopen. “We hadden een probleem: onze
netaansluiting was te klein om een e-truck op te laden”, legt Van Acht uit. “Overdag hadden we met de zon genoeg capaciteit, maar zodra het donker werd, konden we de vrachtwagen niet meer volledig opladen.” Bovendien moest het bedrijf regelmatig de zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijzen. “Zonde om niets te doen met duurzame energie die je kunt opwekken.”
De oplossing kwam van Covolt, een bedrijf dat zich specialiseert in het slim aansturen van energie-installaties. Oprichter Teun van Sinten: “Wij zorgen dat de verschillende energiestromen achter de netaansluiting inzichtelijk en stuurbaar zijn. We voorspellen wanneer je moet laden, wanneer je stroomverbruik hebt en wanneer er productie is. Al die zaken nemen we mee om de stroomvoorziening optimaal te regelen.”
We kunnen onze e-trucks altijd opladen, ook zonder zon.”
Aggregator met eigen software
Covolt werkt als aggregator met een zelfgebouwd Energy Management System. “We hebben een heel team van data scientists dat constant onze algoritmes en logica verbetert”, aldus Van Sinten. Het systeem stuurt niet alleen de batterij aan, maar optimaliseert ook het laden van elektrische voertuigen en de productie van zonnestroom. “Door slim in te spelen op vermogenspieken kunnen logistieke bedrijven met dezelfde netaansluiting veel meer bereiken.”
Voor Van Acht betekent dit concreet dat het bedrijf kan blijven groeien zonder te wachten op netverzwaring. “We hebben drie jaar geleden wel een uitbreiding aangevraagd, maar ze verwachten pas over vijf jaar meer capaciteit”, zegt Van Acht. “Nu kunnen we gewoon doorgaan met elektrificeren. We zijn zelfs bezig met een volledig publiek laadplein met tien snellaadpunten voor trucks.”
Transparantie als basis
Het vertrouwen tussen beide bedrijven is essentieel, benadrukt Van Acht. “Als je googelt naar leveranciers van energiemanagementsystemen zijn er heel veel partijen die zeggen dat ze het kunnen. Maar als je doorvraagt naar hoeveel installaties ze werkelijk aansturen, vallen er veel af. Wij kozen voor Covolt vanwege hun bewezen ervaring én de transparantie in hun werkwijze.”

Wat Covolt onderscheidt volgens Van Sinten: “Wij werken niet met winstdeling maar met een transparant licentiemodel. De klant betaalt een vast bedrag per jaar voor onze dienstverlening. Alles gebeurt in volledige openheid. De klant kan altijd inloggen in ons portaal en zien wat we doen. Maandelijks leveren we een rapportage met alle laadsessies, batterijactiviteiten en opbrengsten.”
Financieel aantrekkelijk
De samenwerking met Covolt levert niet alleen operationele voordelen op. “Het scheelt dat je stroom niet meer hoeft in te kopen van het net als je hem zelf al hebt opgewekt”, legt Van Acht uit. “Daarnaast verkopen we stroom tegen betere prijzen en krijgen we HBE-subsidies op elk kilowatt-
uur dat in een e-truck wordt geladen. Als we het elektriciteitsnet helpen bij problemen, krijgen we daar ook een vergoeding voor. Covolt ontzorgt ons door de administratie van de HBE’s.”
Met de juiste partners wordt verduurzaming een verdienmodel.”
Van Acht ziet verduurzaming niet als kostenpost maar als verdienmodel. “Je moet er anders naar kijken. Met de juiste partners blijven er genoeg kansen om het financieel aantrekkelijk te doen.” Het bedrijf, dat vorig jaar het hoogste duurzaamheidskeurmerk BREEAM Outstanding behaalde, wil een voorbeeld zijn voor de sector. “Er is veel mogelijk, mits je er echt voor wilt gaan.”
Voor Covolt bevestigt de samenwerking met Van Acht de groeiende vraag vanuit de logistieke sector. “We zien dat de elektrificatie van transport nu heel snel gaat”, zegt Van Sinten. “Vooral voor e-trucks is er veel interesse. Bedrijven vragen ons: kunnen jullie zorgen dat we achter de meter kunnen laden? Dat kunnen wij integraal aanbieden.”
Dit artikel is gesponsord door Covolt.