De helft van de handelsbedrijven verwacht in 2025 een lichte omzetstijging. Ondanks dit gematigde optimisme blijven de marges onder druk staan. "Dat is niet vreemd", zegt Niels Analbers van Exact.
"Handelsbedrijven voelen kostenstijgingen aan alle kanten: van concurrentiedruk tot hogere energie-, grondstof- en personeelskosten. Deze kosten kunnen vervolgens niet volledig worden doorberekend, omdat klanten dat simpelweg niet accepteren. Ze verwachten lagere prijzen en daarbovenop een snellere levering. Die combinatie van hoge concurrentie en hoge klantverwachtingen zet de marges onder druk."
Hoe houd je je marges dan toch gezond, ondanks al deze uitdagingen?
1. Kijk kritisch naar de efficiëntie van processen en grootste kostenposten
De stijgende kosten en het aanhoudende personeelstekort dwingen handelsbedrijven om hun processen slimmer en efficiënter in te richten. Een eerste stap is het kritisch analyseren van je huidige werkwijze. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van je logistieke processen: hoe kun je opslag, orderverwerking en voorraadbeheer efficiënter organiseren?
Door grote producten om te zetten in ‘flat packs’ of gebruik te maken van dropshipping verminder je de benodigde opslagruimte, en bespaar je op handling en voorraadkosten. Zulke procesoptimalisaties dragen direct bij aan een hogere operationele efficiëntie en lagere overhead.
2. Blijf investeren in je bestaande klanten en leveranciers

"Bij groei is het belangrijk om je huidige klanten en leveranciers niet uit het oog te verliezen", zegt Analbers. "Herhaalaankopen en bijverkoop kunnen je marges versterken. Door te blijven investeren in je assortiment, vergroot je de kans dat klanten bij jou blijven bestellen in plaats van direct bij de producent of concurrent. Blijf daarnaast in gesprek met huidige leveranciers door het inplannen van evaluaties. En kijk naar het afsluiten van raamcontracten of vaste afnamemomenten voor betere prijzen."
3. Maak je bedrijf ESG-proof met digitale rapportage
ESG-transparantie loont. Klanten willen weten waar producten vandaan komen en kiezen steeds vaker voor leveranciers die hun ESG-rapportage op orde hebben. Als jij dit goed onderbouwt, zullen zij een hogere prijs van producten sneller accepteren. Ook banken en investeerders geven de voorkeur aan bedrijven die hun ESG op orde hebben. Het dwingt je om kritisch te kijken naar je energieverbruik en middelen, waardoor je direct op kosten bespaart. Door nu je ESG-rapportage op orde te brengen, bespaar je kosten én verbeter je je marge in de toekomst.
4. Zet technologie om in margevoordeel en automatiseer waar mogelijk
Als het om marges gaat, is stilstand achteruitgang. Automatisering is uiteindelijk dé sleutel tot kostenbesparing, efficiëntie én margevoordeel. Slimme software, zoals een ERP-systeem, kan voorraad automatisch bijhouden, helpen de vraag te voorspellen of kan inkoopadvies geven op basis van actuele behoefte en verkoopprognoses. Dit helpt om voorraadkosten te minimaliseren en te hoge of te lage voorraadposities te voorkomen. Zo blijf je wendbaar en concurrerend.
Analbers: "Kortom, hoewel de marges bij veel handelsbedrijven onder druk staan, zijn er manieren om de controle terug te pakken. Neem de efficiëntie van je huidige processen onder de loep en kijk hoe software je kan helpen om processen te stroomlijnen. Zo bespaar je tijd en geld, waardoor je kunt investeren in de groei van je onderneming, maar ook in het behoud van bestaande klanten en leveranciers. Het resultaat? Minder fouten, minder afhankelijkheid en toekomstbestendige marges."
Dit artikel is gesponsord door Exact.