Als logistiek bedrijf wil je vooral doen waar je goed in bent. Maar veel van wat niet tot je corebusiness behoort – facility management, technisch beheer en onderhoud, duurzaamheid – vind je wel belangrijk. “Het is immers prettig als je medewerkers tevreden zijn omdat ze werken in een schone en veilige omgeving, waarbij alles voldoet aan wet- en regelgeving”, zegt Leonie Vijverberg, business development manager bij CBRE GWS.

Dat logistieke organisaties hier weinig tijd voor hebben, leidt tot verschillende -vooral financiële- gevolgen, stelt technisch manager Sigi Marell: “Ze gaan bijvoorbeeld langlopende contracten aan met leveranciers, zonder dat er voldoende financiële besparingen worden gerealiseerd. Ook het asset- en kostenbeheer is vaak niet transparant. Kosten zijn niet inzichtelijk en worden vanuit verschillende budgetten gecontracteerd.”
Integrale dienstverlening
Al die zorgen wil CBRE GWS wegnemen door een integrale dienstverlening te bieden. Business development manager Rosalie de Visser licht toe: “Wij ondersteunen klanten met aan de ene kant hard services, dit doen we met ons eigen team. Dit gaat over alle gebouwgebonden technische installaties en voorzieningen in en rondom het pand. Bijvoorbeeld de service en het onderhoud van gebouwgebonden installaties. Aan de andere kant ondersteunen we met soft services, zoals schoonmaak, groenvoorziening, maar ook het verzorgen van catering en vending.”
CBRE helpt het ene bedrijf met het bemensen van de receptie en het andere met het zoeken naar alternatieven voor de opslag van energie. “Met onze partners kunnen we industriële batterij oplossingen voorzien, waarmee een klant alsnog gebruik kan maken van de laadpalen. Deze integrale aanpak is onderscheidend. Net als het feit dat wij een internationaal bedrijf zijn. Grote, internationale klanten helpen we dankzij de inzet van lokaal aangestuurde projectteams”, zegt Marell. Ook de flexibiliteit van CBRE biedt toegevoegde waarde. “De logistiek is continu in beweging. Vandaag heb je tien klanten in je pand, morgen staat het leeg. Wij kunnen snel op- en afschalen.”
Kortere wachttijden
Een goed voorbeeld van CBRE’s werkwijze is een project bij een logistieke klant. Vijverberg: “De ongeveer 100 werknemers van het warehouse hadden tegelijkertijd zo’n 20 minuten pauze. Dit leidde tot lange rijen bij de koffieautomaten. En bovendien tot verminderde productiviteit en werktevredenheid. We hebben dit opgelost door snellere machines te installeren en die op strategische locaties in het pand te plaatsen. De wachttijden werden 10% korter en de productiviteit verbeterde.” Logistieke bedrijven kunnen zich zo richten op waar zij goed in zijn en CBRE zorgt voor het facilitaire en technische gedeelte.

Dit artikel is gesponsord door CBRE.