Het is een bekende kip-en-ei-discussie binnen de sector: zonder voldoende laadpunten durven veel transporteurs de stap naar elektrisch nog niet te zetten. Tegelijkertijd blijft de aanleg van laadinfrastructuur achter, omdat het aantal elektrische trucks nog beperkt is. De praktijk laat zien dat elektrificatie pas haalbaar wordt wanneer er laadpunten zijn op strategische locaties, zoals langs vaste routes of dicht bij overslaglocaties.
Snelladen voor zwaar vervoer: schaars, maar essentieel
Publieke snellaadstations voor vrachtverkeer zijn schaars. In Nederland zijn momenteel ruim 100 locaties waar elektrisch zwaar materieel kan snelladen. Daarvan zijn 23 locaties in handen van Leap24, een aanbieder die zich specifiek richt op zwaar vervoer. Deze locaties zijn ingericht met ruime opstelplaatsen voor vrachtwagens en bieden laadvermogens tot 300 kW, geschikt voor korte stops en hoge dagritmiek. De stations zijn dag en nacht toegankelijk.
Volgens Leap24-oprichter Pelle Schlichting is de beschikbaarheid van betrouwbare laadinfrastructuur een cruciale voorwaarde voor de elektrificatie van het vrachtverkeer. “Elektrisch transport vraagt niet alleen om voertuigen, maar ook om zekerheid. Zonder laadinfrastructuur is inzetbaarheid niet gegarandeerd.”
Elektrisch transport vraagt niet alleen om voertuigen, maar ook om zekerheid”
Slim laden tijdens stilstand
Voor veel logistieke bedrijven is laden op eigen terrein geen vanzelfsprekendheid. Ruimtegebrek, beperkte netcapaciteit of lange wachttijden voor een zwaardere aansluiting maken het realiseren van laadinfrastructuur vaak lastig of kostbaar.
Als alternatief ontwikkelde Leap24 PartnerPark: overnight charging op externe, strategisch gekozen laadlocaties. Een eigen laadplek met laadvermogen tussen 30 en 50 kW zodat trucks ’s nachts volledig worden opgeladen, zonder tijdsdruk.
De laadplekken worden aangeboden tegen een vast maandbedrag van €198 (excl. BTW) per plek, gecombineerd met een laadtarief van €0,28 per kWh (excl. BTW). Zonder reserveringssysteem, maar 24/7 beschikbaar en exclusief voor de klant. Daarmee biedt het concept een schaalbare oplossing voor bedrijven die willen verduurzamen, zonder afhankelijk te zijn van eigen terrein of complexe netinvesteringen.
Routes worden leidend
De beschikbaarheid van laadinfrastructuur speelt een steeds grotere rol bij de inzetbaarheid van elektrische vrachtwagens. Waar laadpunten beschikbaar zijn, wordt het plannen van routes met elektrische trucks praktisch haalbaar. Dit maakt het voor logistieke bedrijven mogelijk om hun vloot stap voor stap te verduurzamen, zonder dat volledige elektrificatie direct noodzakelijk is.
Bedrijven die nu al inspelen op geschikte laadlocaties langs hun routes, creëren ruimte om mee te bewegen met de ontwikkeling van zero-emissiezones en veranderende aanbestedingseisen. Daarmee groeit de laadinfrastructuur mee als een belangrijke randvoorwaarde binnen de bredere energietransitie van de sector.
Dit artikel is gesponsord door Leap24.