Colruyt Group behoort tot de grootste retailers in België en levert dagelijks goederen aan meer dan 250 winkels in de Benelux en Frankrijk. Om dit soepel te laten verlopen is een feilloze afstemming van inkomende transporten cruciaal. Toch begon juist daar het proces te haperen. “Leveranciers moesten een tijdslot voor leveringen telefonisch of per e-mail aanvragen, wat veel tijd kostte en foutgevoelig was. Bovendien bood ons oude systeem onvoldoende mogelijkheden om leveringen gelijkmatig over de dag te spreiden”, vertelt Koeks. De overstap naar de Supply Chain Portal van ICT Logistics bood uitkomst.
Leveranciers en transporteurs reserveren nu zelf hun tijdsloten via een gestroomlijnd stappenplan in de portal. Het systeem houdt rekening met de beschikbare capaciteit in het distributiecentrum en berekent exact hoelang het lossen van een vracht duurt. “Daardoor zijn onze planningsinspanningen met 25% gedaald. De planning komt grotendeels automatisch tot stand en is nauwkeuriger dan voorheen”, aldus Koeks.
Tekst gaat onder de video verder.
Van operationeel gemak naar strategisch inzicht
Ook voor de andere ketenpartners heeft de portal voordelen. Transporteurs kunnen hun planning zelfstandig optimaliseren en profiteren van kortere wachttijden bij de docks. Leveranciers krijgen realtime inzicht in de aflevermomenten en besparen tijd doordat ze hun gegevens rechtstreeks in het systeem kunnen uploaden. “Doordat leveringen nu gespreid en nauwkeurig gepland zijn, kunnen we de werkdruk in onze dc’s beter verdelen en pieken voorkomen”, legt Koeks uit.
Alle gegevens over geplande en gerealiseerde leveringen worden automatisch opgeslagen in de portal. Hierdoor beschikt Colruyt Group over waardevolle informatie over tijdigheid, compleetheid en leverbetrouwbaarheid. “Die data gebruiken we om onze logistieke prestaties continu te verbeteren, samen met onze ketenpartners.”
Uitrol in Frankrijk in voorbereiding
De succesvolle invoering in België smaakt naar meer. Koeks: “De samenwerking met ICT Logistics verloopt bijzonder prettig. Op basis van de resultaten hier bereiden we momenteel de uitrol naar onze distributiecentra in Frankrijk voor. Dat zal onze supply chain alleen maar sterker maken.”
De communicatie is efficiënter geworden en de planningsinspanningen zijn met maar liefst 25% gedaald. Het is vooral prettig dat toeleveranciers en transporteurs nu zelf hun aflevermomenten kunnen beheren, op momenten die hen uitkomen”
Management by exception
De Supply Chain Portal van ICT Logistics faciliteert ketenbeheer, van inkooporder tot winkellevering. Dit maakt samenwerking in de hele keten eenvoudig en transparant. Doordat alle communicatie via de portal verloopt, creëer je als bedrijf een overzichtelijke workflow en voorkom je misverstanden. De portal is gebaseerd op het management by exception-principe, wat wil zeggen dat gebruikers zich enkel en alleen op de afwijkingen hoeven te richten.
Dit artikel is gesponsord door ICT Logistics.