Gesponsord

Magazijnautomatisering: juist voor mkb slimme zet 

Magazijnautomatisering: juist voor mkb slimme zet 

Het is achterhaald om te denken dat magazijnautomatisering alleen haalbaar is voor multinationals, stelt Element Logic. Dankzij schaalbare oplossingen en flexibele financiering kan het mkb ook profiteren van de nieuwste technologie. Wie nu instapt, bouwt aan een organisatie die razendsnel kan inspelen op veranderende klantbehoeften en toekomstige groei.

Ook als je logistiek manager bent bij een bedrijf met minder dan 50 medewerkers, wordt het tijd om je te verdiepen in de voordelen van magazijnautomatisering. Want juist voor kleinere bedrijven liggen er nu volop kansen. "Magazijnautomatisering is allang niet meer voorbehouden aan grote, internationale ondernemingen. Dankzij modulaire systemen, slimme financiële constructies en technologische innovaties kunnen ook bedrijven met beperkte ruimte en middelen hun logistieke processen automatiseren. En daar plukken ze direct de vruchten van", zegt Ronald Metselaar, business-developmentmanager bij Element Logic, specialist in magazijnautomatisering. 

Wie klein is, moet slim zijn

Toch zijn er veel mkb-bedrijven die de stap nog niet willen of durven nemen. "De keuze om te automatiseren hangt niet af van de grootte van je omzet, maar van je mindset", zegt Metselaar. ‘Wij hebben bedrijven met 20 medewerkers als klant, die net zo goed profiteren van magazijnautomatisering als grote spelers. Handmatig orderpicken is gewoon een tijdrovend proces, zeker bij kleine producten. Automatisering is dan vaak veel sneller en efficiënter. Daarbij komt dat ons AutoStore-systeem de hoogte ingaat, waardoor je minder vloeroppervlak nodig hebt, terwijl je juist meer opslagcapaciteit creëert. Een slimme manier dus voor kleine bedrijven om de beperkte magazijnruimte optimaal te benutten."

De keuze om te automatiseren hangt niet af van de grootte van je omzet, maar van je mindset”

Stapje voor stapje opschalen

De kracht van  Element Logic zit in de schaalbaarheid. Je begint klein, met een systeem dat past bij je huidige behoeften en breidt uit wanneer je bedrijf groeit. Dat kan stapje voor stapje. "Het is echt niet nodig om je magazijn op de schop te nemen", zegt Tim Bruijstens, salesmanager bij Element Logic. "We bouwen gewoon verder aan wat er staat. Zonder ingrijpende verbouwing. En belangrijker, zonder downtime. Het systeem hoeft geen seconde te worden stilgelegd."

Automatiseren zonder grote investering

Behalve in technologie, zit de innovatie ook in het verdienmodel. Waar je vroeger grote investeringen moest doen, kun je nu kiezen voor een servicegericht model in de vorm van een abonnement. "Op die manier betaal je alleen voor de services die je afneemt", legt Metselaar uit. "Dat verlaagt de drempel enorm. En je houdt kapitaal over voor andere zaken, denk aan marketing en productontwikkeling."  

"Daarnaast hechten we waarde aan flexibiliteit in onze planningsaanpak. In plaats van vast te houden aan een rigide tienjarenplanning, geven we de voorkeur aan een initiële horizon van vijf jaar. Dit stelt ons in staat om beter in te spelen op veranderende behoeften, nieuwe kansen en dynamiek in de markt, terwijl we toch een strategische langetermijnvisie behouden."  

Robots geven werknemers meer ruimte

Magazijnautomatisering maakt processen niet alleen efficiënter, het heeft ook een positieve impact op medewerkers. De praktijk wijst dat uit. Door routinematig werk uit te laten voeren door robots, kunnen mensen zich richten op werk met meer toegevoegde waarde. "Dankzij onze eOperator-technologie nemen robots steeds terugkerende handelingen eenvoudig over. Daardoor worden medewerkers fysiek minder belast en houden ze meer tijd over voor meer complexe en tijdrovende taken”, aldus Metselaar. “Dat maakt het werk niet alleen leuker, maar ook zinvoller." 

Klaar voor de toekomst

Naast operationele voordelen biedt automatisering ook strategische voordelen. De logistieke lat komt immers steeds hoger te liggen. Snellere levertijden, een grotere variatie in het productaanbod, hogere verwachtingen van klanten: wie nú anticipeert, is straks in het voordeel. Dat is geen luxe, maar noodzaak. Want klanten vinden het vanzelfsprekend dat er snel en foutloos wordt geleverd en dat ze last-minute aanpassingen kunnen doen aan hun bestelling. Flexibiliteit is de norm geworden. Een schaalbaar systeem helpt je om mee te bewegen met de markt zonder steeds opnieuw te moeten investeren. Je klanten verwachten niet anders.  

Begin ruim op tijd

Maar wachten op het perfecte moment is een valkuil. "Als je pas gaat automatiseren op het moment dat je medewerkers overbelast zijn en je magazijn uit z’n voegen barst, ben je eigenlijk al te laat", zegt Bruijstens. Zijn advies luidt dan ook: begin ruim op tijd. "Het traject van oriëntatie tot implementatie duurt gemiddeld 12 tot 18 maanden. Die tijd heb je hard nodig om data te verzamelen, draagvlak te creëren en processen goed af te stemmen. Maar de tijd die je investeert, betaalt zich dubbel en dwars terug." 

Als je pas gaat automatiseren op het moment dat je medewerkers overbelast zijn en je magazijn uit z’n voegen barst, ben je eigenlijk al te laat”

Actieve begeleiding

Het succes van automatisering draait niet alleen om techniek, maar ook om mensen. Daarom begeleidt Element Logic zijn klanten actief tijdens het veranderproces. Met duidelijke uitleg, praktische trainingen en door stakeholders in contact te brengen met andere bedrijven die hetzelfde proces doorlopen. Op die manier worden eventuele valkuilen voorkomen. Hun lokale kennis, proactieve aanpak en geavanceerde technologische oplossingen hebben het magazijn én de werkwijze van al veel mkb-bedrijven naar een hoger niveau getild. 

Dit artikel is gesponsord door Element Logic.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.