5 facilitaire trends voor industriële organisaties

5 facilitaire trends voor industriële organisaties

Een sterke facilitaire basis is essentieel als het gaat om kostenefficiënte processen, optimale productiviteit en het waarborgen van veiligheid in de werkomgeving. "In 2023 zien we vijf belangrijke facilitaire trends in de industriële sector", zegt Mike Gubbels, klantmanager bij HEYDAY Integrated. "Van datagedreven facility management tot de verduurzaming van facilitaire diensten."

1. Datagedreven facility management

Facility management draait van oudsher om het optimaal matchen van vraag en aanbod van facilitaire dienstverlening. Het zo goed mogelijk gebruiken van data speelt een steeds belangrijkere rol in de inrichting van de facilitaire dienstverlening. Veel van die bruikbare data heb je vaak al in huis. Denk aan gegevens die voortkomen uit de slagboom van je parkeergarage of de toegangspoortjes van je pand. De juiste technologieën en een geschikt Facilitair Management Informatie Systeem (FMIS) zijn nodig om deze gegevens te verzamelen, te analyseren en de voordelen te kunnen ontsluiten. Mike: “Aan de hand van de juiste data meet je onder meer bedrijfsprestaties, de kwaliteit van je dienstverlening en de efficiëntie van processen. Deze resultaten kun je vervolgens vergelijken met voorgaande periodes en benutten om kostenefficiënter te kunnen werken of processen te verbeteren. Zo kun je jouw positie in de markt versterken.”

“Daarnaast geeft de juiste data je inzicht in het gebruik van faciliteiten binnen je organisatie. Aan de hand hiervan kun je jouw facilitaire dienstverlening steeds kortcyclischer optimaliseren of kosten besparen. Als je bijvoorbeeld weet dat er op dinsdag veel mensen op de bedrijfslocatie aanwezig zijn, dan is het slim om op die dag gericht schoonmaak in te zetten. Of als je in de ochtend weet hoeveel mensen aanwezig zijn tijdens de lunch, dan kun je de catering daarop aanpassen. Op basis van steeds betere datakwaliteit kun je jouw budget beter besteden, bijvoorbeeld aan de kernactiviteiten van je bedrijf. Want elke euro geef je maar één keer uit.”

2. Vraag en aanbod in de arbeidsmarkt

In de huidige arbeidsmarkt is het aanbod nog steeds groter dan de vraag. Met name voor jongere medewerkers zijn er veel kansen en zij wisselen daardoor sneller en vaker van werkgever. Ook organisaties in de industriële sector hebben te maken met deze trend. Met een goed on- en offboardingtraject kun je de tijd en kosten voor de training van nieuwe medewerkers en de uitdiensttreding van medewerkers verminderen. Zo kun je door middel van een onboarding-app nieuwe medewerkers een goed beeld geven van de organisatie en procedures, zodat ze sneller productief zijn en zich gemakkelijker binden aan de organisatie. Juist nu zij steeds vaker hybride werken.

Een essentieel onderdeel van de onboarding is het thema veiligheid. Een goed proces kan vanaf het eerste moment helpen bij het doorleven van veilig werken en daarmee veiligheidsrisico’s te verminderen. “Want het is essentieel dat de veiligheid van de werkomgeving altijd en voor iedereen gewaarborgd blijft”, stelt Mike. “Een veilige en optimale werkomgeving draagt bij aan de productiviteit en de gezondheid van je medewerkers. En is daarmee aantrekkelijk voor nieuw talent in de arbeidsmarkt.”

3. Toenemende vraag naar uitbesteding

Het tekort aan technisch personeel en ICT-specialisten is al langer en in vrijwel alle branches merkbaar. Dit is nu ook het geval voor facilitaire specialisten in de industriële sector. Deze ontwikkeling leidt tot een toenemende vraag naar continuïteit van capaciteit en kennis, en daarmee de uitbesteding van facilitaire diensten. Op deze manier kunnen bedrijven zich focussen op hun kernprocessen en strategische doelstellingen. Zo blijft het niveau van de facilitaire dienstverlening op peil.

Facilitaire dienstverleners hebben binnen industriële organisaties steeds vaker een coördinerende rol. “Denk daarbij aan het aansturen van leveranciers en het opstellen van verbeter- en besparingsplannen voor processen, services en prestaties”, legt Mike uit. “Zodat opdrachten zo veilig en efficiënt mogelijk én marktconform worden uitgevoerd.”

4. Optimale huisvesting

De functie van kantoren verandert. Mike: “Na de coronacrisis werken veel mensen hybride en zijn kantoren meer een ontmoetingsplek dan een werkruimte. Ook hoofdkantoren van organisaties in de industriële sector merken de effecten van deze ontwikkeling. Om geen onnodige kosten te maken, is het belangrijk om te onderzoeken of je huisvesting nog past bij wat je organisatie en mensen op dit moment nodig hebben. Je kunt besparen op kosten, door panden die onvoldoende worden bezet te compartimenteren of te sluiten.” De opbrengsten kun je gebruiken om de werkomgeving aantrekkelijker te maken en vraag en aanbod van dienstverlening op de productielocatie te optimaliseren.

5. Verduurzaming van facilitaire diensten

Het sluiten van panden of ruimtes die je als organisatie niet meer gebruikt, zorgt direct voor minder energieverbruik en benodigde dienstverlening. Op die manier draagt dit bij aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk van je organisatie. Hoewel bedrijven op het gebied van duurzaamheid stappen zetten, is het rapporteren over de verduurzaming van integrale facilitaire diensten als schoonmaak en beveiliging vaak nog een uitdaging. “Daarom richtten we in 2022 vanuit HEYDAY een Duurzaamheidsboard op”, zegt Mike. “Binnen deze board werken we op basis van vijf impactgebieden aan concrete actieplannen. We zorgen voor goede monitoring en rapportage en we brengen duurzaamheidsplannen bij elkaar in één dashboard. Deze werkwijze levert waardevolle en meetbare resultaten op voor organisaties.

Dit artikel is gesponsord door HEYDAY.

Slim lenen om te groeien in de logistiek

Slim lenen om te groeien in de logistiek

Als logistiek ondernemer weet je hoe cruciaal timing is. Of het nu gaat om een nieuwe vrachtwagen voor extra capaciteit, of om personeel voor piekperiodes, soms heb je net dat beetje extra financiële ruimte nodig om je bedrijf écht vooruit te helpen. BridgeFund begrijpt de dynamiek van de logistieke sector en biedt ondernemers nu een unieke kans: vraag in november een zakelijke lening aan en los de eerste maand helemaal niets af en betaal geen rente. Dit geeft je de ruimte om nu de kansen te pakken die voor je liggen, zonder direct financiële kopzorgen.

5 redenen waarom je zou moeten investeren in TMS

5 redenen waarom je zou moeten investeren in TMS

Is uw bedrijf klaar om verdere stappen te zetten binnen de digitale transformatie? Dan loont het wellicht de moeite om te kijken naar Transportation Management Software (TMS). Deze softwareoplossing helpt uw transport optimaal te beheren, maar het gaat verder dan dat. Ook andere afdelingen zullen zien dat hun processen worden geoptimaliseerd. Hoe dan? Om deze 5 redenen zou u moeten investeren in een TMS.

Bedrijven waarop de CAO Beroepsgoederenvervoer van toepassing is, kunnen een aanvraag indienen voor het PayChecked-keurmerk.

Flinke groei gecertificeerde transportbedrijven; correct loon en...

Dit jaar worden rond de 1.000 bedrijven gecertificeerd bij PayChecked, de organisatie die toeziet op correcte loonbetalingen door transportbedrijven. "We zitten nu al op 890. Steeds meer bedrijven zien in dat zowel correcte betalingen met betrekking tot het rechtensgeldende loon als het uitdragen van een besef van verantwoordelijkheidsgevoel belangrijk zijn", zegt Mischa Vis.

De nieuwe applicatie 'Customer Service Order Management' maakt het hele proces van begin tot eind inzichtelijk.

Van Berkel Logistics past slimme logistieke applicatie toe voor...

Van Berkel Logistics in Veghel heeft in samenwerking met Nokavision Software in 's-Hertogenbosch een slimme logistieke applicatie gerealiseerd: Customer Service Order Management. Hoe werkt het?