Kleinere marges, stijgende kosten: wat wendbaarheid uw groothandel kan opleveren

Kleinere marges, stijgende kosten: wat wendbaarheid uw groothandel kan opleveren
Weet u welke producten uw organisatie iets opleveren en welke juist niet?

Waarschijnlijk heeft ook uw organisatie te maken met kleiner wordende marges, stijgende gasprijzen en oplopende brandstofkosten. Om hier snel op in te kunnen spelen, zijn wendbaarheid en inzicht van levensbelang. Alleen zo kan uw organisatie bedreigingen direct het hoofd bieden en onder steeds veranderende omstandigheden succesvol zijn en blijven.

Tijdig inspelen op veranderingen 

Wijzigingen in wet- en regelgeving zijn hier een voorbeeld van. Denkt u maar eens aan de milieuregels die vanaf 2023 ingaan. Organisaties met meer dan honderd werknemers moeten dan verplicht jaarlijks rapporteren over de CO2-uitstoot van het zakelijke verkeer en woon-werkverkeer van medewerkers. Door hier nu al naar te kijken, kan er zonodig tijdig worden bijgestuurd. Laat medewerkers (nog) vaker thuiswerken, biedt hogere onkostenvergoedingen voor het openbaar vervoer of promoot de fiets van de zaak. Door u hierop voor te bereiden voorkomt u mogelijk een hoge boete.

Direct kunnen ingrijpen

Er zijn ook zaken waarop uw organisatie direct in moet spelen. Gewoon omdat er direct ingegrepen moet worden. Neem bijvoorbeeld de blokkade van het Suezkanaal door het containerschip Ever Given in september 2021. Maar liefst zes dagen lang werd wereldwijd 10% van alle vracht stilgelegd. Ook ontstond aan beide kanten van de dwarsligger een file van vrachtschepen. Bij organisaties die niet wendbaar genoeg waren, ontstonden lege schappen of kwam de productie stil te liggen. 

Daarnaast zijn er veel meer zaken waar organisaties mee te maken hebben zoals inflatie, oplopende personeelskosten en snel stijgende brandstofkosten. Binnen uw organisatie is er waarschijnlijk ook steeds meer behoefte om flexibel te zijn en snel op dergelijke veranderingen in te kunnen spelen.

Standaardisatie geeft flexibiliteit

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar juist voor organisaties die flexibel willen zijn, is standaardisatie onmisbaar. Neem als voorbeeld het vervoer van goederen per zeecontainer. Containers hebben wereldwijd dezelfde afmetingen waar de benodigde transportmiddelen zoals schepen, vrachtwagens en treinen precies op zijn afgestemd. Is er (onverwachts) een route over zee gesloten? Door standaardisatie kunnen er in de hele keten verschillende partijen voor zorgen dat een zeecontainer toch de plek van bestemming bereikt. Bijvoorbeeld via een andere haven, wegtransport of via het spoor. 

Realtime inzicht met realtime data

Standaardisatie zorgt zo voor een constant resultaat. Ook binnen uw organisatie kunt u door te standaardiseren processen beter op elkaar afstemmen en verbeteren. Het uitwisselen van gestandaardiseerde gegevens tussen verschillende systemen zorgt ervoor dat informatie realtime kan worden verwerkt. U bent minder tijd kwijt aan handmatige controles, het opsporen van (menselijke) fouten en het herstellen hiervan. En omdat de data op deze manier ook veel betrouwbaarder is, kunt u uw focus verleggen naar het analyseren van de resultaten. 

Uitwisselen van gestandaardiseerde gegevens tussen systemen zorgt ervoor dat informatie realtime kan worden verwerkt”

Wanneer u start met het standaardiseren van de meest voorkomende processen in uw organisatie zet u direct een flinke stap. Het optimaliseren en digitaliseren van bedrijfsprocessen kan uw organisatie veel opleveren. Moderne software kan u hierbij goed ondersteunen. 

Landed cost 

Zo kan software u helpen bij het berekenen van de landed cost van uw producten. Dit zijn de totale kosten voor uw producten zoals inkoop, transport, douanetarieven, belastingen, verzekerings-, valuta-, verpakkings-, verwerkings en betalingskosten. Wijs deze toe aan artikelen en u krijgt een compleet beeld van de daadwerkelijke kosten en de opgebouwde marge. Op die manier ziet u precies waar ruimte voor verbetering is. Dankzij de zuivere kostprijs van een product, heeft u bovendien de hoogte van de marge veel beter in beeld. Hierop kunt u de juiste verkoopprijs baseren. 

Welke producten leveren uw organisatie iets op?

Weet u welke producten uw organisatie iets opleveren en welke juist niet? Kijk eens naar producten die een hoge marge hebben. Het kan lonen om soortgelijke producten aan te bieden. Of ga aanvullende producten verkopen zoals onderhoudsproducten voor de apparatuur die u aanbiedt.

Of koop populaire producten met een hoge inkoopprijs pas in wanneer uw klanten hier behoefte aan hebben. En bespaar snel geld door afscheid te nemen van impopulaire producten die weinig opleveren. Dankzij inzicht merkt u problemen eerder op en kunt u tijdig ingrijpen. 

Zicht op uw voorraad

Ook inzicht in de actuele voorraadpositie levert uw organisatie geld op. De markt wordt concurrerender en klanten worden steeds veeleisender. Ze vinden het vervelend wanneer bij het magazijn moet worden nagevraagd of een artikel op voorraad is. Veel klanten plaatsen de order dan liever direct bij een van uw concurrenten. Wanneer binnen uw organisatie gewerkt kan worden met geautomatiseerde procesondersteuning en realtime informatie over uw in- en verkopen en binnenkomende en uitgaande goederen informeert u klanten trefzeker over leverdata en prijzen.

Het stroomlijnen van uw bedrijfsvoering maakt uw organisatie wendbaarder. Daarnaast zorgt het ervoor dat een organisatie efficiënt draait en geen onnodige kosten maakt. Er is minder tijd, kapitaal en materiaal nodig om bedrijfsprocessen te ondersteunen. Neem gerust eens vrijblijvend contact met Visma op. Zij denken graag met u mee over de mogelijkheden voor uw organisatie.

Dit artikel is gesponsord door Visma Software