Zijderlaan zet met klant HVO project op - LOGISTIEK EN INNOVATIE [13]

Sinds begin dit jaar rijdt Zijderlaan uit Stolwijk voor haar klant Cefetra op HVO om een wezenlijke bijdrage te kunnen leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Dit is de eerste klant van Zijderlaan, die voor dit concept heeft gekozen; diverse andere klanten hebben al belangstelling getoond. Eigenaar Sabine Zijderlaan en commercieel en operationeel directeur Leo Lokker aan het woord.
Delen:

Zijderlaan heeft een heel palet aan mogelijkheden besproken met klanten. Cefetra, leverancier van agrarische grondstoffen, was de eerste klant die zei: daar wil ik in meegaan. Directeur-eigenaar Sabine Zijderlaan en commercieel en operationeel directeur Leo Lokker grepen de kans aan. “We geloven heel sterk in ketensamenwerking.”
Zijderlaan stond vorig jaar op plek 74 in de Top 100 Logistiek Dienstverleners. Binnenkort is de bekendmaking van de nieuwe lijst. HVO is geproduceerd op basis van met waterstof behandelde plantaardige oliën en restafval, zoals dierlijke vetten.

Waarom is dit nu een goede investering?

Zijderlaan: “We rijden voor hen zo’n 500.000 km per jaar, dus dan heb je het over een aanzienlijk deel. Cefetra participeert daarbij in de meerkosten van HVO ten opzichte van diesel, juist ook vanuit die gedachte van samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid voor het milieu. HVO is weliswaar zo’n 15 tot 20 eurocent duurder dan diesel, maar dat meerdere weegt zeker op tegen de reductie aan CO2-uitstoot die je ermee bereikt; dan heb je het over tussen de 85 en de 90 procent.”

LOGISTIEK EN INNOVATIE - hier zijn bedrijven supertrots op

Voor de jaarlijkse Top 100 Logistieke Dienstverlening geldt innovatie in toenemende mate als onderscheidend element. Maar wat doen bedrijven op dit gebied? In deze serie artikelen vertellen ‘innovatieve koplopers’ hun verhaal.

Meer artikelen in deze serie

Wat maakt Zijderlaan bijzonder?

Lokker: “Wij hebben meer dan 200 vrachtwagens. Die rijden vooral veel zwaar bulktransport over lange afstanden. Met dat gegeven ga je verschillende scenario’s uitwerken. Je kijkt dus ook naar LNG, bio-LNG, waterstof en elektrisch. Dat laatste valt sowieso af in onze situatie; dat past beter binnen stadsdistributie en zelf kunnen opladen. Waterstof is op dit moment nog niet ver genoeg doorontwikkeld, vinden wij. LNG en zeker bio-LNG, zijn heel interessant, maar vergt echter dat je andere motoren en/of flinke aanpassingen nodig hebt. LNG geldt momenteel als transitiebrandstof, zo zien wij het ook. Het grote voordeel van HVO is nu echter dat je het in de bestaande Euro 5 en Euro 6 motoren kunt tanken. Probleemloos. Dat scheelt dus een enorme investering, zeker ten opzichte van LNG.”

Waterstof is het doel maar meer iets voor de toekomst?

Lokker: “Dat klopt. Onze leverancier DAF focust ook sterk op waterstof, maar ziet dat ook als iets voor de langere termijn, zowel technologisch als economisch. Uiteraard houden we alle ontwikkelingen in de gaten; we zijn ook deelnemer aan een project dat de mogelijkheden onderzoekt om waterstoftrucks zo snel mogelijk te kunnen faciliteren in de driehoek Rotterdam, Antwerpen en Duisburg. Voor het moment is de omslag naar HVO diesel een uitstekend alternatief dat gefaseerd kan worden ingeregeld, reden dat wij daarvoor gekozen hebben.”
Zijderlaan: “Bovendien is waterstof op dit moment nog niet helemaal groen en liggen er op dat vlak ook behoorlijke uitdagingen. Dat duurt nog tussen de vijf en de tien jaar als realistisch scenario denk ik. En als je kijkt naar onze nieuwe eigen werkplaats, waar we ons wagenpark onderhouden, daar kunnen we zó de switch maken naar waterstof zodra dat aan de orde is. We hebben daar bij de bouw al op geanticipeerd.”

Dit concludeert de expert

De energietransitie in de logistiek is niet van de een op andere dag geregeld. De uitdaging is groot, zo groot dat de focus vaak ligt op wat allemaal nog niet kan; onvoldoende bereik, onvoldoende aanbod e-Trucks, uitdagingen met snelladers en laadinfra. De kunst is om te focussen op wat er wel mogelijk is en waar je in veel gevallen al vandaag mee kan beginnen. De overstap van diesel naar HVO die Zijderlaan samen met Cefetra maakt is hier een mooi voorbeeld van. HVO is een ideale transitiebrandstof die de periode kan helpen overbruggen naar waterstof en/of elektrisch, afhankelijk van het type transport.

Dirk van der Lee, programmamanager Lean & Green, is als expert betrokken bij de samenstelling van de Top 100 Logistiek Dienstverleners

Met duurzaamheid zijn jullie al langer bezig toch?

Zijderlaan: “Al sinds 2011 werken we aan duurzaamheid met het Lean & Green programma, waarmee we al aanzienlijke CO2 besparingen behaald hebben. In 2017 hebben we 26 procent minder CO2 uitgestoten ten opzichte van 2012 als basis voor een eerste ster. Nu gaan we een flinke stap verder richting een tweede en mogelijk derde ster. Voor de komende jaren blijven we ons focussen op CO2-reductie, in onze bedrijfsvoering maar ook door innovatieve samenwerkingsverbanden op te zetten door de keten. Ritinformatie, verbruik- en volumecijfers naast brandstofbesparende maatregelen maken dit haalbaar, zeker met de huidige HVO maatregelen.”

Hoe pak je zo’n project aan – ook intern?

Lokker: “Een belangrijk onderdeel van duurzaam werken is dat je het met zijn allen doet. Je kunt als directie wel iets bedenken maar als je mensen het niet omarmen werkt het niet. Onze chef werkplaats heeft het terugdringen van brandstofverbruik samen met zijn mensen besproken en gepresenteerd. Dan zie je direct ook wat het verschil is, niet alleen voor het milieu maar ook voor de portemonnee. Als je het zo gezamenlijk aanpakt creëer je draagvlak.”
Zijderlaan: “Je moet er echt een gezamenlijk project van maken. Begin klein met overzichtelijke maatregelen. En dan kun je het steeds meer laten groeien. Dat geldt zowel intern met je mensen, als extern met klanten en leveranciers. Als dan uiteindelijk blijkt dat je belangrijke klanten ook hier veel waarde aan hechten, zoals Cefetra, dan is dat een mooie bevestiging voor iedereen die hier een bijdrage aan wil leveren.”